منو

استفاده از داده های کاربران فیسبوک برای کنترل شیوع کرونا

محققان استرالیایی توانستند با استفاده از داده‌های کاربران ناشناس آلوده‌ترین نقاط کرونایی را شناسایی کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تحقیقات محققان استرالیایی نشان می‌دهد  داده‌های ناشناس کاربران در فیسبوک می‌تواند در ردیابی شیوع ویروس کرونا کمک بسیار مفیدی کند. محققان استرالیایی در جدیدترین اقدامات خود داده‌های کاربرانی را که در مدت زمان اخیر به سفر رفته‌اند تحت نظر قرار داده‌اند تا به این صورت مکان‌هایی که بیشتر تحت احتمال شیوع ویروس کرونا قرار دارند را شناسایی کنند.

این تحقیقات بیشتر بر روی داده‌های افرادی که به مسافرت‌های پیاپی می‌روند تمرکز دارد و محققان همچنان در حال توسعه کاربرد‌های داده‌های ناشناس فیسبوک هستند. تحقیقات مذکور در مرحله بعد مسیر‌های طی شده توسط کاربران را شناسایی می‌کند و رفتار آن‌ها را تحت بررسی قرار می‌دهد. در این مرحله بر روی مسیر افرادی که به محل کار خود می‌روند تحقیق می‌شود تا راه‌های پرخطر برای شیوع ویروس کرونا شناسایی شود.

تاثیر داده‌های کاربران در کنترل شیوع ویروس کرونا

محققان استرالیایی طی تحقیقات خود پی بردند زمان موج دوم شیوع ویروس کرونا در منطقه ویکتوریا طی ماه‌های ژوئن و جولای ویروس کرونا محدوده‌هایی را آلوده ساخته بود که دولت استرالیا متوجه آن‌ها نبوده است. به طوری که پس از اعمال محدودیت‌های دولت استرالیا بر روی محدوده ویکتوریا بسیاری از شهروندان مناطق نزدیک به این شهر به ویروس مذکور آلوده شده بودند و دولت نیاز داشت محدودیت‌های گسترده‌تری را اعمال کند.

داده‌های عرضه شده توسط فیسبوک همچنین می‌توانند نشان دهند که چه منطقه‌ای در حال حاضر بیشتری تراکم کرونا را دارد و میزان رفت‌وآمد در آن در چه اندازه‌ای است. مدیر اجرایی تحقیقات مورد نظر طی مصاحبه‌های خود اظهار داشت که امکان تشخیص هویت یک کاربر از داده‌های ناشناس فیسبوک غیرممکن است و افراد می‌توانند از امنیت سایبری خود مطمئن باشند. همچنین دولت‌ها نمی‌توانند به راحتی داده‌هایی که به حالت ناشناس در نیامده‌اند را در اختیار بگیرند و به همین دلیل هویت افراد همواره ناشناس باقی خواهد ماند.