منو

کامپیوتر کوانتومی IBM برای اولین بار راهی یک کلینیک پزشکی می‌شود

محاسبات کوانتومی ابزاری انقلابی برای دنیای پزشکی محسوب می‌شود که در بخش‌های مختلفی از آزمایش‌های بالینی گرفته تا ثبت الکترونیکی سوابق بیماران کارایی دارد. در همین راستا مرکز «کلینیک کلیولند» طی یک همکاری ۱۰ ساله به نام «شتاب‌دهنده اکتشاف» به کامپیوتر کوانتومی IBM دسترسی پیدا می‌کند.

طی این همکاری ۱۰ ساله، این مرکز پزشکی غیرانتفاعی به اولین کمپانی بخش خصوصی جهان تبدیل می‌شود که میزبان کامپیوتر کوانتومی IBM خواهد بود. این شرکت از ابزارهای محاسبات کوانتومی به همراه فناوری‌های هوش مصنوعی و ابری استفاده خواهد کرد.

این سیستم اولین ماشین از نوع خود است که توسط IBM تولید و به یک شرکت خارجی فروخته می‌شود. کلینیک کلیولند در آینده نسل بعدی سیستم کوانتومی هزار کیوبیتی IBM‌ را هم برای نصب در دیتاسنتر خود خریداری می‌کند. پژوهشگران می‌خواهند از چنین ابزارهای قدرتمندی برای پیشرفت در ژنومیک، سلامت عمومی، کشف دارو و موارد دیگر بهره ببرند.

برخلاف کامپیوترهای سنتی که از بیت‌های جداگانه برای ذخیره اطلاعات در حالت‌های باینری استفاده می‌کنند، ماشین‌های کوانتومی از اصول تئوری کوانتومی برای ارائه قدرت پردازشی بالا بهره می‌برند. واحد مموری پایه این سیستم‌ها بیت کوانتومی یا کیوبیت نام دارد. این کیوبیت‌ها با پدیده‌ای به نام «درهم‌تنیدگی کوانتومی» به یکدیگر متصل می‌شوند که عملکرد این سیستم‌ها را بهبود می‌دهد.

یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند مسائل ریاضی پیچیده را سریعتر از رقبای خود حل کند و البته ابعاد چنین مسائلی می‌تواند بسیار بزرگتر باشد. علاوه بر این، در حوزه‌هایی مانند رمزگذاری و هوش مصنوعی هم کارایی بالاتری دارد.

شتاب‌دهنده اکتشاف به عنوان یک فناوری بنیادی برای مرکز جهانی جدید کلینیک کلیولند برای پژوهش‌های پاتوژن و سلامت انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی یک دهه آینده پژوهشگران از سرویس‌های ابری، رباتیک و پردازش کوانتومی IBM برای طراحی و سنتز مولکول‌ها از راه دور استفاده خواهند کرد.

این فناوری‌ها همچنین برای تحلیل ویژگی‌های مولکولی در ژنوم‌های ویروس و باکتری جهت تسریع کشف دارو کارایی خواهند داشت.