منو

Terran R معرفی شد: راکت چندبار مصرفی که با پرینت سه بعدی در ۶۰ روز ساخته می‌شود

کاربردهای پرینت سه بعدی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا استارتاپ «Relativity Space» از راکت قابل استفاده مجدد جدیدی به نام «Terran R» رونمایی کرده که با مواد خام و توسط فناوری پرینت سه بعدی، می‌توان آن را در مدت ۶۰ روز تولید کرد.

به گفته Relativity Space، راکت دو مرحله‌ای Terran R طولی برابر ۶۶ متر دارد و قطرش هم به ۴.۹ متر می‌رسد. این استارتاپ کالیفرنیایی راکتش را برای حمل ماهواره و ماموریت‌های بین سیاره‌ای طراحی کرده که می‌تواند محموله‌ها با وزن ۲۰ هزار کیلوگرم را روانه مدار پایین زمین کند. این میزان بار تفاوت چندانی با راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس ندارد.

این راکت قدرتش را از ۷ موتور Aeon R این کمپانی تامین می‌کند که این موتورها هم با فناوری پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند. هرکدام از این موتورها می‌توانند ۱۳۷ هزار کیلوگرم نیروی رانش تولید کنند. مرحله بالایی این راکت تنها به یک موتور Aeon R مجهز می‌شود.

به گفته Relativity Space، راکت Terran R بطور کامل قابل استفاده مجدد است که شامل این موتورها هم می‌شود. در حال حاضر نمی‌دانیم این استارتاپ چگونه می‌خواهد این موشک را بطور کامل بازیابی کند، با این حال با کار چالش‌برانگیزی روبه‌رو است.

Terran R اولین راکتی در جهان است که بطور کامل با پرینت سه بعدی ساخته می‌شود و برای تولیدش هوش مصنوعی و ربات‌های مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ساختارها و همچنین موتورها را بسازند. با این روش، به قسمت‌های کمتری نیاز است و می‌توان در ۶۰ روز یک راکت ساخت. علاوه بر این، با قابلیت‌های آیرودینامیک منحصر به‌فردی روبه‌رو می‌شویم که با روش‌های سنتی نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد.

این راکت سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد و در حال حاضر اولین قراردادش را با مشتری امضا کرده است. Terran R دومین راکت این استارتاپ محسوب می‌شود که ادامه‌دهنده راه اولین موشک و بسیار کوچکتر Terran 1 است. Terran 1 که با پرینت سه بعدی ساخته می‌شود، امسال روانه فضا خواهد شد. ابعاد آن ۲۰ برابر کوچکتر از Terran R است.