منو

جو بایدن ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت را لغو کرد

«جو بایدن» ریاست جمهوری آمریکا، ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن‌های «تیک‌تاک»، «وی‌چت» و هشت اپلیکیشن چینی دیگر را صادر کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا،‌ فعالیت این اپلیکیشن‌ها را ممنوع اعلام کرده بود.

بایدن می‌گوید به جای ممنوع کردن چنین برنامه‌هایی، دولت باید تهدید‌های مربوط به آنها را شناسایی و راهکارهایی برای خنثی کردن تهدید‌ها در نظر بگیرد. وی قصد دارد تحقیق در مورد چنین برنامه‌هایی را که ممکن است امنیت ملی آمریکا را تهدید کنند، به وزارت مربوطه محول کند.

سال گذشته ترامپ فرمان اجرایی صادر کرده بود که به موجب آن استفاده از اپلیکیشین‌هایی مانند وی‌چت، تیک‌تاک و علی‌پی از استورهای اپلیکیشن آمریکایی ممنوع اعلام شده بود. اما اکنون جو بایدن مسیر دیگری را مد نظر گرفته و این موضوع را به صورت کامل منتفی اعلام کرد و گفت که چنین فرمان‌هایی باید به طور کامل لغو و چارچوب جدیدی برای تعیین تکلیف تهدیدهای احتمالی امنیت ملی آمریکا درنظر گرفته شود که شامل تحقیق در مورد اپلیکیشن‌هایی می‌شود که به دولت‌های خارجی مانند چین متصل هستند و داده‌های مردم آمریکا را جمع‌آوری می‌کند.

روز گذشته یک مقام ارشد دولت ایالت متحده گفت:

«با چالشی روبرو بودیم و برای برطرف کردن آن محبور شدیم تا چنین مسیری را طی کنیم و ممنوعیت‌هایی را درنظر بگیریم. برخی از کشورها از جمله چین در تلاش هستند تا از فناوری‌های دیجیتال برای جمع آوری داده‌های مردم آمریکا استفاده کنند و این مسئله خطرات غیر قابل قبولی را برای امنیت ملی ایجاد می‌‌کند.»

در طی جلسه رسیدگی به این موضوع از وزارت بازرگانی و سایر آژانس‌های فدرال خواسته شد تا با همکاری یکدیگر برای محافظت در برابر جمع‌آوری، فروش و انتقال داده‌های حساس مردم ایالت متحده به دشمنان خارجی اقدام لازم را در نظر بگیرند. به همین منظور انتظار می‌رود وزارت بازرگانی برای رفع این نگرانی‌ها در آینده قوانین جدیدی وضع کند.

در زمان دولت ترامپ، کمیته سرمایه گذاری خارجی ایالات متحده (CFIUS) به اپلیکیشین‌هایی مانند تیک‌تاک مهلت داده بود تا از مالک چینی خود یعنی ByteDance جدا شود. برای چندین ماه، شرکت Oracle قرار بود تیک‌تاک را خریداری کند تا جلوی تحریم دولت سابق گرفته شود، اما این معامله هرگز به نتیجه نرسید.

در آخر یک مقام ارشد دولت عنوان کرد که انتظار می‌رود اقدامات بیشتری علیه چین انجام شود، زیرا بایدن قرار است اولین سفر خود برای دیدار با رهبران گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا به زودی انجام دهد.