منو

انتشار تصویر سلفی مریخ‌نورد «ژورونگ» چین در کنار سکوی فرود

چین تصاویر جدیدی را از مریخ‌نورد «ژورونگ» منتشر کرده که یکی از آن‌ها سلفی جذابی از این کاوشگر به همراه سکوی فرود آن است. سازمان فضایی چین می‌گوید این تصویر را با دوربین بی‌سیم کوچکی تهیه کرده که ژورونگ آن را روی سطح سیاره سرخ قرار داده و بعد دوباره آن را برداشته است.

اگر به سکوی فرود مریخ‌نورد ژورونگ نگاه کنید، می‌توانید پرچم چین و در سمت چپ آن نشان ویژه المپیک زمستانی پکن را ببینید. سازمان فضایی چین چند تصویر دیگر را هم از این کاوشگر منتشر کرده که همگی در توییتر قابل دسترس‌ هستند. در یکی از این تصاویر پانورامایی از افق مریخ دیده می‌شود که اثرات فرود ژورونگ هم در نزدیکی آن پیداست.

ژورونگ حالا در کنار مریخ‌نورد «استقامت» ناسا روی سیاره سرخ کاوش می‌کند. البته این دو مریخ‌نورد حدود ۱۶۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند، ولی چین رسما به دومین کشوری تبدیل شده که روی مریخ فعالیت می‌کند. انتظار می‌رود که در ۹۰ روز آینده تصاویر بیشتری از این مریخ‌نورد منتشر شود. ژورونگ قرار است به تحلیل شرایط جوی و جغرافیایی مریخ بپردازد.

تصویر سوم مجددا افق سیاره سرخ و منطقه «دشت یوتوپیا» را نشان می‌دهد که منطقه‌ای وسیع در نیم‌کره شمالی این سیاره است. «ژورونگ» کاوشگری ۲۴۰ کیلوگرمی است که دوربین‌های زیادی دارد و با ابزارهای پیشرفته‌اش درباره ترکیبات شیمیایی مریخ تحقیق خواهد کرد. این مریخ‌نورد درست مثل «کنجکاوی» و «استقامت» دارای لیزری است که می‌تواند سنگ‌ها و صخره‌ها را اسکن و آن‌ها را شناسایی کند. همچنین، سیستم راداری روی این کاوشگر قرار گرفته که قادر به شناسایی آب‌های زیرزمینی است.

«استقامت» هم در ماه آوریل از خودش عکس سلفی گرفته بود ولی به جای این که دوربین را با فاصله روی سطح مریخ قرار دهد، از بازوی رباتیکی شبیه مونوپاد استفاده کرد. در آن تصویر هم علاوه بر خود «استقامت»، می‌توانستیم هلیکوپتر «نبوغ» ناسا را ببینیم که در کنار این کاوشگر روی سطح سیاره سرخ قرار داشت.