منو

آلفابت با راه‌اندازی شرکت Intrinsic به بازار رباتیک بازمی‌گردد

آلفابت، شرکت مادر گوگل از راه‌اندازی یک شرکت نرم‌افزاری رباتیک به نام Intrinsic خبر داد. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های آلفابت X و قسمت Moonshots آن به شمار می‌آید.

Intrinsic اعلام کرده که مشغول کار بر روی نرم‌افزارهایی است که ضمن تسهیل استفاده از ربات‌های صنعتی، هزینه‌های مربوط به آن‌ها را کاهش داده و با افزایش انعطاف‌پذیری این ربات‌ها ‌می‌تواند آن‌ها را در دسترس گستره وسیع‌تری از افراد قرار دهد. «وندی تن-وایت»، مدیر عامل این شرکت در پستی وبلاگی گفته که Intrinsic به دنبال آن است که «پتانسیل‌های اقتصادی و خلاقانه ربات‌های صنعتی را برای میلیون‌ها کسب و کار، کارآفرین و توسعه‌دهنده» شکوفا کند.

شایان ذکر است که شرکت آلفابت X تقریبا ده سال پیش با هدف به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید برای حل مشکلات جهانی تاسیس شد. شرکت زیرمجموعه آن یعنی Moonshot factory از آن زمان تا امروز، پروژه‌های بسیار نوآورانه‌ای را به انجام رسانده که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت پهپادهای تحویل کالا و بالن‌های اینترنت اشاره کرد. با این وجود بسیاری از این پروژه‌ها شکست خورده‌اند، هر چند که پروژه اتومبیل‌های خودران Waymo نسبت به بقیه عملکرد امیدوارکننده‌تری از خود به نمایش گذاشته‌ است.

به گفته آلفابت، Intrinsic در قسمت Other Bets این شرکت شروع به فعالیت خواهد کرد که تا پیش از این یکی از واحد‌های زیان‌ده آلفابت به شمار می‌آمد. مطابق آخرین آمار، واحد Other Bets آلفابت فقط در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۱۴۵ میلیارد دلار ضرر را تجربه کرده است.

آلفابت چندین سال است که به واحد X خود امید بسته تا بتواند گستره جدیدی از رشد اقتصادی را برای این شرکت، خارج از هسته تبلیغات دیجیتالی گوگل فراهم کند. با این وجود به نظر می‌رسد چه واحد X و چه بقیه شرکت‌‌های زیرمجموعه آلفابت، راه طولانی در پیش دارند تا بتوانند یک مجموعه‌ درآمدزا و تأثیرگذار خلق کنند.

گفتنی است Intrinsic نخستین اقدام آلفابت و گوگل در زمینه ربات‌های صنعتی به حساب نمی‌آید. آلفابت در سال ۲۰۱۳ شش استارتاپ رباتیک را خریداری کرد که همگی یا فروخته شدند و یا پس از مدتی فعالیت‌شان متوقف شد. اما از اوایل ۲۰۱۹، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت مجدد آلفابت به بازار رباتیک شنیده می‌شد که بالاخره امسال به حقیقت پیوست.

با این حساب باید منتظر ماند و دید که اوضاع در ادامه کار چطور پیش خواهد رفت.