منو

اولین تراشه ۴ نانومتری مدیاتک احتمالا تا پایان ۲۰۲۱ به مرحله تولید می‌رسد

مدیاتک قصد دارد اولین تراشه پرچمدار ۵G خود که مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری شرکت نیمه هادی تایوانی TSMC ساخته می‌شود را تا پایان سال جاری میلادی به مرحله تولید برساند.

شرکت تایوانی مدیاتک در جریان جلسه‌ای با اعلام درآمد خود به سرمایه‌گذاران و گزارش مالی نیمه اول سال ۲۰۲۱، برنامه‌های این شرکت تا پایان سال جاری میلادی را نیز توضیح داد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه، برنامه تولید تراشه‌های پرچمدار ۵G نسل بعدی این شرکت هستند که در پایان سال جاری و بر اساس فرآیند ۴ نانومتری TSMC به مرحله تولید می‌رسند. همچنین به نظر می‌رسد اولین گوشی‌هایی که از این تراشه جدید بهره خواهند برد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند.

«برایان ما» نایب رئیس آژانس تحقیقات IDC در توییتر خود این اطلاعات را به اشتراک گذاشته است. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که این تراشه برای گوشی‌هایی که قیمت آن‌ها در محدوده ۶۱۵ دلار قرار دارد، در دسترس قرار خواهد گرفت.

هم اکنون تراشه برتر شرکت مدیاتک دیمنسیتی ۱۲۰۰ است که توسط TSMC و بر اساس فرآیند ساخت ۶ نانومتری EUV تولید می‌شود. تولیدکنندگان از این تراشه بعنوان جایگزین مقرون به صرفه‌تری برای تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده می‌کنند که محصول شرکت کوالکام است و سامسونگ آن را بر اساس فرآیند ۵ نانومتری تولید می‌کند.

شرکت آمریکایی کوالکام که در «سن دیگو» مستقر شده است معمولا آخرین تراشه‌های اس دی خود را در ماه دسامبر (آذر تا دی ماه) معرفی می‌کند و آن طور که شایعات نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون ۸۹۵ نیز بر اساس فرآیند ۴ نانومتری ساخته می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که هر دو شرکت رقیب، اولین تراشه ۴ نانومتری جهان را در یک زمان به بازار عرضه کنند.

با این وجود به نظر می‌رسد مدیاتک قصد دارد اولین تراشه ۴ نانومتری را به بازار عرضه کند و این امر می‌تواند شرکت تایوانی را به اولین انتخاب بسیاری از سازندگان گوشی‌های موبایل تبدیل کند.