منو

گمرک:‌ از امروزتبلت‌های مسافری هنگام ورود به کشور رجیستر می‌شوند

سخنگوی گمرک اعلام کرد مسافرانی که از امروز وارد کشور می‌شوند و تبلت به همراه خود دارند بایستی جهت رجیستری آن قبل از خروج از گمرک اقدام کنند.

طبق اطلاعیه همتا، روز گذشته آخرین مهلت جهت رجیستری تبلت‌ها بود و از امروز باید جهت رجیستری تبلت‌های ورودی به کشور اقدام کرد. «روح‌الله لطیفی»، سخنگوی گمرک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می‌گوید مسافرانی که از بامداد امروز از مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند و با خود تبلت به همراه دارند باید آن را ثبت کنند، یعنی قبل از خروج از گمرک ورودی آن را به بخش مسافری همان گمرک اظهار کنند تا فرآیند رجیستر آن دستگاه آغاز شود.

با این اقدام که صرفا برای تبلت‌های مسافری بوده، مقدمات اولیه رجیستری همانند تلفن همراه انجام می‌شود و مابقی اقدامات لازم نیز بایستی در سامانه همتا انجام شود.

او درباره تغییر اولویت ارزی تبلت‌ها گفت:

«بانک مرکزی باید جهت تامین و تائید منشا ارز کالا‌هایی که وارد کشور می‌شوند برنامه ریزی کند و آن‌ها را با اولویت‌های مختلف طبقه بندی کند. یعنی کالا‌های اساسی در اولویت‌های اول، بعد کالا‌های ضروری، سپس نهاده‌های تولید و به ترتیب تا کالا‌های دیگر. کشور‌هایی مانند ما که در شرایط تحریم هستیم و محدودیت منابع داریم، طبیعی است که این اولویت بندی‌ها برای تامین کالاها، به کالا‌هایی اختصاص می‌یابد که نیاز بیشتری به آن‌ها داریم.»

لطیفی با اشاره به این که در گذشته اولویت تبلت‌ها ۲۴ بود می‌گوید به دلیل شرایط کرونایی و استفاده بیشتر و ضروری‌تر از تبلت در کشور، این اولویت به جلو آمده و اولویت ۲۳ به آن تخصیص داده شده است. این تغییرات باید در سیستم اعمال می‌شد و طبیعی است که تا حدودی زمان بر خواهد بود.

به گفته وی پیش از این قرار بود آغاز رجیستری تبلت‌ها از دوم مرداد باشد، اما به دلیل لزوم طی شدن مراحل لازم برای تغییر اولویت ارزی تبلت‌ها، تا حدودی به تعویق افتاد تا بتوانند سیستم را پیاده سازی کنند. در نهایت تا تاریخ ۹ مرداد مهلت رجیستری تمدید شد.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد تغییر اولویت بندی تبلت‌ها فقط شامل بخش مسافری نشده و بخش تجاری را نیز شامل می‌شود. یعنی برای واردکنندگان تجاری نیز این اولویت در نظر گرفته شده و اولویت مقدم‌تری برای تامین یا تخصیص ارز آن فراهم شده است.