منو

روسیه بخاطر عدم بومی‌سازی داده‌های کاربران پرونده‌ای علیه واتس‌اپ باز کرد

روسیه به مقابله با غول‌های فناوری ادامه می‌دهد و اینبار به سراغ واتس‌اپ رفته. به گفته این کشور، پیام‌رسان تحت مالکیت فیسبوک در بومی‌سازی داده‌های کاربران روسی شکست خورده و به همین علت پرونده‌ای علیه آن باز کرده است.

در حال حاضر فیسبوک نسبت به این پرونده اظهارنظری نکرده، البته در گذشته خود فیسبوک بخاطر عدم حذف محتوا از پلتفرم خود در روسیه جریمه شده بود. این شبکه اجتماعی به علت پاک نکردن محتوای غیرقانونی از پلتفرم خود، نزدیک به ۸۱ هزار دلار (۶ میلیون روبل) جریمه شده بود.

در کنار فیسبوک، توییتر ۵.۵ میلیون روبل و تلگرام هم ۱۱ میلیون روبل جریمه شده بودند. البته روسیه در برخورد با شبکه‌های اجتماعی در زمینه حذف محتوای غیرقانونی تنها نیست و برای مثال نخست وزیر بریتانیا، «بوریس جانسون» هم به شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای نفرت‌پراکنی و نژادپرستانه هشدار داده است.

دولت روسیه همچنین گوگل را هم جریمه کرده. دادگاهی در روسیه این کمپانی را بخاطر نقض قانون داده‌های شخصی ۴۱ هزار دلار (۳ میلیون روبل) جریمه کرده. این کشور معمولا هرچند وقت یکبار شرکت‌های فناوری را بخاطر عدم حذف محتواهای غیرقانونی و همچنین اجبار برای باز کردن دفتر در روسیه، جریمه می‌کند.

بر اساس اطلاعات پرونده، واتس‌اپ در روسیه می‌تواند ۱۳,۷۰۰ تا ۸۲,۲۵۰ دلار (۱ تا ۶ میلیون روبل) جریمه شود. در حال حاضر نمی‌دانیم دادگاه این پیام‌رسان چه زمانی برگزار می‌شود و دادگاه چه حکمی به این پرونده می‌دهد. انتظار می‌رود فیسبوک در آینده نسبت به این پرونده واکنش نشان دهد، البته مبلغ ۸۲ هزار دلار برای این شرکت آمریکایی ۱ تریلیون دلاری رقمی نخواهد بود