منو

انتخاب این داور ژاپنی جای تعجب ندارد !

انتخاب «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده ژاپنی تبار برنده نوبل ادبیات به عنوان یکی از داوران جشنواره فیلم ونیز جای تعجب ندارد ، چرا که این چهره ادبی شناخته شده در دنیای سینما نیز دستی بر آتش دارد.

فاصله میان دنیای سینما و ادبیات برای «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده پرفروش ژاپنی حالا بیش از پیش رنگ باخته و این چهره ادبی که در دنیای داستان و رمان به بالاترین عنوان ممکن یعنی کسب جایزه نوبل نائل شده، کمتر از دو ماه دیگر در جایگاهی متفاوت و در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان بر مسند قضاوت و داوری خواهد نشست و در کنار «جولین مور»، «لیلا حاتمی»،  «ماریانو کوهن»، «لئوناردو دی‌کاستانزو»، «آدری دیوان» و «رودریگو سوروگوین» برنده شیر طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز ۲۰۲۲ را انتخاب خواهد کرد.

اما انتخاب این نویسنده ۶۲ ساله برای داوری در یک جشنواره سینمایی به اهمیت ونیز چندان بیراه نیست و این چهره ادبی را نمی‌توان به هیچ عنوان با دنیای سینما بیگانه دانست. علاوه بر این که تاکنون چندین فیلم با اقتباس از آثار «ایشی‌گورو» نوشته شده، خود او نیز نگارش چندین فیلمنامه سینمایی و سریال را در کارنامه دارد.

«ایشی‌گورو» اخیرا نگارش فیلمنامه فیلم «زندگی» محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی «الیور هرمانوس»بر عهده داشته است. این فیلم اقتباسی است از فیلم ژاپنی «ایکیرو» محصول ۱۹۵۲ به کارگردانی «آکی‌را کوروساوا» که این فیلم نیز به نوبه خود از رمان روسی«مرگ ایوان ایلیچ» اثر «لئو تولستوی» الهام گرفته شده است. فیلم «زندگی» نخستین بار در جشنواره فیلم ساندنس امسال رونمایی شد.

حضور «ایشی‌گورو» در مدیوم فیلم به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد، جایی که او نگارش فیلمنامه فیلم تلویزیونی «نمایه‌ای از آرتور جی میسون» را برای شبکه ۴ تلویزیون بریتانیا نوشت و در سال ۱۹۸۷ نیز نویسنده یک فیلم تلویزیونی دیگر برای همین شبکه با نام «لذیذ» بود. او در سال ۲۰۰۳ نویسندگی فیلمنامه اورجینال فیلم سینمایی «غمگین‌ترین موسیقی دنیا» به کارگردانی «گای مدین» و با بازی «ایزابل روسلینی» را بر عهده داشت.

«ایشی‌گورو» در سال ۲۰۰۵ هم در مقام فیلمنامه‌نویس در فیلم «کنتس سفید» به کارگردانی «جیمز ایوری» ظاهر شد. این فیلم که در آن بازیگرانی چون «رالف فینس»، «ونسا ردگریو» و «ناتاشا ریچاردسون» بازی ‌کرده‌اند، درباره گروهی متفاوت از افراد آواره است که در اواخر دهه ۱۹۳۰ در شهر شانگهای برای زمان ماندن تلاش می‌کنند.

آثار این نویسنده ژاپنی دستمایه ساخت چند فیلم، تئاتر و سریال نیز شده است. در سال ۱۹۹۳، «جیزم ایوری» فیلم سینمایی «بازمانده روز» را بر اساس رمان برنده جایزه بوکر به همین نام از «ایشی‌گورو» ساخت که با نقش‌آفرینی «آنتونی هاپکینز»، «اما تامپسون» و «جیمی فاکس» همراه شد و در نهایت نامزد ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بازیگری مرد و زن و فیلمنامه اقتباسی شد. موسسه فیلم بریتانیا این فیلم برگرفته از رمان «بازمانده روز» را در رتبه ۶۴ برترین آثار سینمای بریتانیا در قرن بیستم میلادی قرار داد.

در سال ۲۰۱۰ نیز نمایشی موزیکال بر اساس رمان «بازمانده روز» در تئاتر یونیون لندن به روی صحنه رفت که این اقتباس نمایشی با تمجید «ایشی‌گورو» نیز همراه شد.

«هرگز رهایم مکن» دیگر رمان معروف «ایشی‌گورو» که نامزد نهایی جایزه بوکر شد هم در سال ۲۰۱۰ توسط «مارک رومنک» و با فیلمنامه‌ای اقتباسی نوشته «الکس گارلند» به سینما آمد و با بازخوردهای مثبتی رو به رو شد. «کری مولیگان»، «کایرا نایتلی» و «اندرو گارفیلد» از جمله بازیگران این فیلم سینمایی بودند. در سال ۲۰۱۶ نیز یک مینی‌سریال ژاپنی در ۱۰ قسمت بر اساس رمان «هرگز رهایم مکن» عرضه شد.

رمان «هنرمندی از جهان شناور» نوشته «ایشی‌گورو» که در سال ۱۹۸۹ موفق به کسب جایزه ادبی وایت‌برد شد نیز در سال ۲۰۱۹ توسط «کازوکی واتانابه» کارگردان ژاپنی به یک مینی‌سریال تبدیل شد.

«کازوئو ایشی‌گورو» که از ۵ سالگی از ژاپن به بریتانیا نقل مکان کرده و به زبان انگلیسی‌ می‌نویسد، تاکنون چهار بار با کتاب‌های «هنرمندی از جهان شناور»، «بازمانده‌ روز»، «وقتی یتیم بودیم» و «هرگز رهایم مکن» نامزد جایزه مهم ادبی بوکر شده است که در نهایت رمان «بازمانده روز» در سال ۱۹۸۹ این جایزه را برای او به ارمغان آورد.

« منظر پریده‌رنگ تپه‌ها» (۱۹۸۲)، «تسلی‌ناپذیر» (۱۹۹۵)، «وقتی یتیم بودیم» (۲۰۰۰)، «غول مدفون» (۲۰۱۵) و «کلارا و خورشید» دیگر رمان‌های نوشته شده توسط این چهره ادبی ژاپنی‌تبار هستند.

آکادمی سوئد در سال ۲۰۱۷ با تمجید از «قدرت عاطفی شگرف» آثار «ایشی‌گورو»، او را به عنوان برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات معرفی کرد.