منو

چگونه بهترین کابل USB-C را انتخاب کنیم؟

اگر برای تهیه بهترین کابل تایپ سی سری به سایت‌های خرید محصولات دیجیتال بزنید، متوجه تعداد زیاد مدل‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوت خواهید شد. باید بدانیم که هرکدام از این محصولات برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند و گاهی کاربرد مورد نظر شما، نیاز به اختصاص هزینه بالایی ندارد. به همین دلیل در ادامه مطلب راهنمای انتخاب کابل USB-C با معرفی ویژگی‌هایی کلیدی، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین USB-C را برای خود انتخاب کنید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کابل‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند که مناسب بودن یا نبودن آن‌ها را برای کاربردی خاص مشخص می‌کنند. معمولاً از بهترین کابل Type C برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف دیجیتال، انتقال اطلاعات یا اتصال به مانیتور استفاده می‌شود.

اکنون خواسته‌های خود از بهترین کابل USB-C در نظر بگیرید و سپس به خواندن راهنمای خرید کابل تایپ سی در شهر سخت افزار بپردازید.

انتخاب بهترین کابل تایپ سی برای شارژ

سرعت شارژ یک دستگاه پیش از اینکه به کیفیت کابل شما بستگی داشته باشد، با توجه به سخت‌افزار درونی و همچنین آداپتور مورد استفاده تعیین می‌شود. با این حال، باید بدانیم که کابل‌های USB-C قادرند در مقایسه با USB-A، نرخ شارژ بیشتری برای گوشی یا لپ‌تاپ شما فراهم کنند. دقت کنید که برای انتخاب بهترین کابل Type C نیاز است تا احتیاجات دستگاه خود را به خوبی بشناسید. در ادامه انواع کابل تایپ سی را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع کابل شارژر تایپ سی

با کمی جستجو متوجه می‌شوید که بیشتر کابل‌های تایپ C از توان‌های 60 و 100 واتی پشتیبانی  می‌کنند. نمونه‌های 60 واتی قیمت پایین‌تری دارند و شما می‌توانید بهترین کابل تایپ سی به طول 1 یا 2 متر و با پشتیبانی از 60 وات را به قیمتی در بازه‌های 100 تا 150 هزار تومان خریداری کنید؛ کابل‌های ارزان‌تری نیز وجود دارند که بسیاری از آن‌ها برای توان 18 تا 30 واتی رایج در گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار، بسیار مناسب هستند.

بهترین مارک کابل شارژر تایپ سی

انواع کابل Type C

به بیان ساده باید گفت که کابل‌های تایپ سی قابلیت‌های متفاوتی را به کاربر ارائه می‌دهند و می‌توان هر کابل USB C را با توجه به کاربرد و ویژگی‌های آن در گروه خاصی دسته بندی کرد. در حقیقت قابلیت‌هایی که یک کابل یو اس بی تایپ سی می‌تواند به کاربر ارائه دهد به پارامترهای سخت‌افزاری مانند برد کنترلر USB-C وابسته بوده و تنها ظاهر یک درگاه USB C دلیلی برای استفاده حداکثری از امکانات یک پروتکل سریع‌تر نیست.

با این حال باید گفت که انواع کابل USB Type C با توجه به نیازهای روزمره در دسته‌های مختلفی مانند:

  • کابل‌های مخصوص شارژ سریع یا همان فست شارژ
  • کابل‌های ارتباط دیتا سرعت بالا
  • کابل‌های همه منظوره

تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی کاربرد مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

احتمالاً به یک کابل تایپ سی 100 واتی نیاز نخواهید داشت

نیاز به یک کابل UCB-C 100 واتی به مدل شارژر و تجهیزات سخت‌افزاری دستگاه نیز بستگی دارد. اگر لپ‌تاپ شما توانایی پشتیبانی از شارژ 100 واتی را دارد، خرید این کابل به تجربه کاربری بهتر کمک بسیاری خواهد کرد. اما با توجه به فراهم نبودن این امکان در بسیاری از لپ‌تاپ‌های مورد استفاده در کشور ما، شما احتمالاً به بیشتر از یک کابل 60 واتی احتیاج نخواهید داشت.

راهنمای خرید کابل شارژر USB-C

باید به این نکته اشاره کنیم که اگر در فکر تعویض کابل USB تایپ C گوشی یا تبلت خود هستید، گزینه‌هایی با کیفیت خوب در بازار وجود دارند که بیش از 20 تا 80 هزار تومان برای شما هزینه نخواهند داشت.

انتخاب بهترین کابل USB-C برای انتقال اطلاعات

بسیاری از ما علاوه بر شارژ کردن، از کابل‌های UCB-C برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. اغلب کابل‌های تایپ C موجود در بازار کشور، از فناوری انتقال داده با سرعت 480 مگابایت بر ثانیه یا USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند که به کمک آن می‌توان در بهترین حالت ممکن، یک فایل 4 گیگابایتی را در 65 ثانیه انتقال داد.

البته این سرعت در عمل هیچ‌گاه حاصل نشده و اگر از درگاه USB 2.0 برای انتقال اطلاعات استفاده کنید، سرعت در بهترین حالت به متوسط 25 تا 35 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. بهترین کابل Type C برای انتقال داده باید علاوه بر ویژگی‌های فنی، مقاومت سطح بالایی هم داشته باشد تا در هنگام استفاده طولانی مدت دچار بریدگی یا سستی اتصالات نشود؛ عواملی که منجر به کاهش قابل توجه سرعت جابجایی داده می‌شوند.

کابل فست شارژ تایپ سی

سرعت این فناوری اگرچه در مقایسه با کابل‌های دارای استاندارد USB 3.1 با سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه و USB 3.2 با سرعت 10 گیگابایت در ثانیه چندان مناسب به نظر نمی‌رسد، اما قیمت ارزان‌تر کابل‌های USB-C با پشتیبانی از USB 2.0 را توجیه می‌کند.

ویژگی های کابل تایپ سی
در یک ارتباط دو سویه یا شبکه‌ای همواره سرعت را کُندترین دستگاه و درگاه مشخص می‌کنند

با این حال اگر خواهان سرعت بالای انتقال اطلاعات هستید، پیشنهاد ما این است که به توضیحات سازنده دستگاه در مورد پشتیبانی از USB 3.1 یا USB 3.2 دقت کنید. کابل‌های USB-C مجهز به این ویژگی که معمولاً دارای قطر و وزن بیشتری هستند، در بازه قیمتی بالای 300 هزار تومان قابل تهیه خواهند بود.

انتخاب بهترین کابل تایپ سی برای اتصال به نمایشگر

از کابل‌های USB-C می‌توان برای اتصال لپ‌تاپ به مانیتور استفاده کرد. البته در این مورد هر دو دستگاه باید از درگاه USB-C برخوردار باشند؛ در غیر این صورت، باید از مبدل‌های مختلف به USB-C برای اتصال کمک بگیرید. با این حال، اگر مانیتور و رایانه شما از قابلیت اتصال به USB-C برخوردارند، باید کابلی تهیه کنید که توانایی انتقال داده‌ها به نمایشگر را داشته باشد. در واقع بهترین کابل Type C برای مانیتور، کابلی است که با استانداردهای سطح بالا و شیلدینگ مناسب ساخته شده باشد.

نکات مهم قبل از خرید کابل تایپ سی

با توجه به اینکه این توانایی نیز مانند سرعت انتقال داده با توجه کیفیت، قطر و تعداد سیم‌های داخل کابل تعیین می‌شود، کابل‌های USB-C دارای پشتیبانی از USB 3.1 و بالاتر، خواهند توانست تصاویر با کیفیتی را از لپ‌تاپ یا رایانه شما به مانیتور منتقل کنند.

با این حال بهتر است در هنگام خرید بهترین کابل تایپ سی، علاوه بر دقت به سرعت انتقال داده، در مورد ویژگی‌‌های مربوط به کیفیت خروجی ویدئویی پشتیبانی شده توسط آن نیز تحقیق کنید.

e-Marker چیست و چه نقشی در کابل‌های USB-C دارد؟

با جستجو میان کابل‌های ارائه شده در بازار، متوجه خواهید شد که بسیاری از تولیدکنندگان از مزیتی به نام e-Marker نام برده‌اند که قادر است سرعت یک دستگاه یا شارژر در شارژ کردن را به نمایش بگذارد.

نکات مهم پیش از خرید کابل USB-C
محل قرارگیری تراشه e-marker در کابل‌های پیشرفته

e-Marker در واقع یک تراشه است که باید در کابل‌های USB-C با توان 100 وات، برای نمایش میزان توان خروجی وجود داشته باشد و هیچ نقش دیگری ندارد. پس اگر به دنبال بهترین کابل تایپ سی برای شارژ کردن دستگاه خود با توان‌های زیر 60 وات هستید، می‌توانید e-Marker را به کلی نادیده بگیرید.

جمع بندی

در بازار کشور می‌توانید بسیاری از کاربردهای بالا را با پرداخت بیش از 200 هزار تومان در اختیار داشته باشید، البته باید به این نکته اشاره کنیم که دسترسی به قابلیت شارژ 100 واتی گاهی در این بازه قیمتی نیز ممکن نیست.

موضوع مهمی که نیاز است به خاطر سپرده شود را نیز باید کارایی بالای کابل‌های USB-C ارزان قیمت در شارژ گوشی‌های هوشمند دانست. بهتر است دوباره تاکید کنیم که قبل از خرید بهترین کابل تایپ سی مورد نظر خود، حتماً کاربردهای مورد انتظارتان به دقت مشخص کنید.

سوالات متداول

گونه بفهمیم که کابل تایپ سی با دستگاه ما سازگار است؟

به صورت کلی همه کابل‌های USB-C به دستگاه‌هایی که از درگاه یو اس بی تایپ سی استفاده می‌کنند متصل خواهند شد ولی برای دریافت حداکثر سرعت انتقال باید برگه مشخصات کابل USB-C که خریداری کرده‌ایم را بخوانیم. برای گوشی‌های هوشمندی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، باید شرکت تولید کننده کابل، قابلیت انتقال حداکثر جریان الکتریکی را روی بسته کابل درج کرده باشد. در این صورت برای جریان‌های بالای 2 آمپر، امکان استفاده از قابلیت شارژ سریع با کابل USB-C خواهد بود.

فرق کابل های USB-C متفاوت در چیست؟

تفاوت عمده کابل‌های USB-C در استفاده از مواد و فناوری ساخت است که به موجب آن میزان حداکثر جریان الکتریکی قابل انتقال و همچنین سرعت انتقال داده توسط کابل نیز مشخص می‌شود. با وجود موارد فوق کابل USB-C هر چه فناوری ساخت و مواد مورد استفاده برای ساخت کابل باکیفیت‌تر باشد، از تراشه‌های کنترلی و محافظتی بهتری در ساخت کابل استفاده شده باشد، کیفیت بالاتر بوده و قابلیت‌های کابل USB-C بیشتر خواهد بود.