منو

چگونه در محیط های تاریک بهتر عکاسی کنیم؟

باید گفت عکاسی در تاریکی کار ساده ای نبوده و حتی برای عکاسان حرفه ای نیز به مدت ها زمان نیاز است تا در زمینه عکاسی در شب مهارت های لازم را کسب کنند. عکاسی در فضای تاریک به ویژه در هنگام استفاده از گوشی های هوشمند، خود را بیشتر نشان می دهد. اما چند نکته کاربردی وجود دارد که کاربران می توانند با استفاده از آن ها نسبت به عکاسی در محیط تاریک اقدام کرده و تصاویر عالی به ثبت برسانند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی 5 تکنیک عکاسی در نور کم بپردازیم.

عکاسی در تاریکی با موبایل می تواند در بسیاری موارد تلاش بیهوده باشد و در پایان حتی برای عکاسان حرفه ای، ناامیدی را در بر داشته باشد. اگر در ثبت این تصاویر مهارت کافی نداشته باشید ممکن است تصویر نهایی بیش از حد تاریک یا روشن باشد یا حتی نویز فروانی به خود بگیرد.

تارشدن اجسام در حال حرکت نیز آفت عکاسی در تاریکی مطلق است چرا که دوربین های هوشمند هنگام عکس گرفتن در نور کم سعی می کنند با کاهش سرعت شاتر و همچنین افزایش زمان نورگیری، در موقعیت های تاریک، نور بیشتری را از محیط اطراف جمع آوری کنند.

اما همه این اتفاقات سبب نمی شود که از ثبت تصاویر عالی در موقعیت های تاریک ناامید شویم. تجربه نشان داده است که با رعایت چند نکته ساده اما کاربردی می توان بسیاری از این موانع را برطرف کرد و تصاویر قابل قبولی را از این موقعیت ها به ثبت رساند.

قصد داریم در این مطلب به معرفی 5 نکته کاربردی عکاسی در شب با گوشی بپردازیم که با رعایت آن ها قادر خواهید بود کیفیت کلی تصاویر ثبت شده از موقعیت های تاریک را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشید.

ژست عکس در تاریکی

استفاده از تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم

این قابلیت در رابط کاربری و همچنین دوربین گوشی های هوشمند مختلف با عناوین گوناگونی معرفی می شود؛ چرا که هر شرکت از الگوریتم ها و روش های بخصوصی به منظور بهبود تصاویر ثبت شده هنگام عکاسی در شب استفاده می کند.

به عنوان مثال قابلیت عکاسی در فضای تاریک در گوشی های پیکسلِ گوگل، با عنوان Night Sight شناخته می شود. سامسونگ و هواوی نیز به ترتیب از آن  با نام Bright Night و Night Mode یاد می کنند و در رابط کاربری گوشی های وان پلاس شاهد ارائه آن با عنوان Nightscape هستیم.

توصیه می شود اگر گوشی شما دارای قابلیت عکاسی در نور کم است، حتماً آن را در هنگام عکاسی در شب در وضعیت فعال قرار دهید. هرچند که بخشی از دستگاه های هوشمند قادر هستند به صورت خودکار و بسته به موقعیتی که کاربران قصد دارند از آن تصویر ثبت کنند، این قابلیت را به کار بگیرند.

بخشی از گوشی های هوشمند سعی می کنند در هنگام استفاده از مد عکاسی در محیط تاریک، با استفاده از هوش مصنوعی نسبت به افزایش میزان نور و روشنایی تصاویر اقدام کنند.

بخش دیگری از این دستگاه ها از قابلیتی مشابه با عکس برداری HDR استفاده می کنند. در این حالت از هر موقعیت، یک سری تصاویر مشابه با زمان های نوردهی مختلف به ثبت می رسد و در انتها با ترکیب جزییات گوناگون از هرکدام از آن ها، یک تصویر نهایی حاصل می شود.

عکس در تاریکی شب

عکاسی در تاریکی با استفاده از نورهای مصنوعی

در ادامه آموزش عکاسی در تاریکی و شب باید گفت که معمولاً عکاسان علاقه زیادی به استفاده از لامپ های فلش ندارند؛ چرا که این بخش سخت‌افزاری یک سری نقاط روشنِ غیرعادی به تصویر اضافه می‌کند. از سوی دیگر، لامپ‌های فلش به سادگی سبب حذف جزییات مربوط به سایه اجسام از تصاویر می‌شوند.

با توجه به اینکه این روزها همه گوشی های هوشمند لامپ  فلش را در پشت دستگاه و کنار ماژول دوربین جای داده‌اند، استفاده از آن ها برای تأمین نور مورد نیاز عکاسی در تاریکی ایده بسیار خوبی به نظر می رسد. اگر میزان و جهت تابش نور لامپ های فلش به درستی انتخاب شود، این بخش سخت افزاری می تواند به بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده در عکاسی در شب کمک فراوانی کند.

راه حل دیگری که در این بخش وجود دارد، استفاده از یک منبع نور مصنوعی خارجی است. استفاده از پنل های LED پرتابل و قابل حمل برای افزایش نور محیط فکر خوبی است؛ چرا که این منابع دارای قیمت کمی هستند و می توانند با مصرف کمترین انرژی، نور فراوانی را تولید کنند. دقت کنید که استفاده از منابع نور مصنوعی تنها راه ارتقای کیفیت عکاسی در نور کم نیست و در ادامه مطلب راهکارهای مفید دیگری را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در حال حاضر می توان برای بهود عکاسی در فضای تاریک منابع نوری را در بازار یافت که شدت تابش آن ها با دقت بسیار خوبی قابل تنظیم است. این منابع همچنین دارای باتری داخلیِ قابل شارژ و جایگاهی برای اتصال به گوشی های هوشمند هستند؛ که کار با آن ها را ساده می کند.

عکاسی در شب از شهر

با توجه به اینکه منابع نوری خارجی قابلیت جدا شدن از گوشی های هوشمند را دارند، آزادی عمل بیشتری را در اختیار کاربران خود می گذارند. به عنوان مثال کاربران می توانند آن  را از گوشی خود جدا کرده و به دیوار نصب کنند؛ این یک ابزار کارآمد برای عکاسی در محیط تاریک است که می‌توان آن را در قیمت‌ها و با ویژگی‌های متنوعی یافت نمود.

در قیاس با لامپ های فلش موجود در اسمارت فون ها، تنظیم شدت نور این منابع نیز با دقت بسیار بهتری امکان پذیر است. اگرچه یادگیری نحوه استفاده از این منابع نوری نیازمند صرف زمان است، اما به کارگیری آن ها در هنگام عکاسی در تاریکی می تواند تفاوت های وسیعی را بر روی کیفیت تصاویر خروجی ایجاد کند.

عکاسی پرتره در شب

استفاده از مد دستی (Manual Mode) در هنگام عکاسی در شب

مد خودکار در دوربین گوشی های هوشمند، معمولاً عملکرد بسیار خوبی دارد و قادر است بدون نیاز به تنظیمات پیچیده و صرف زمان از سوی کاربران، بهترین عملکرد را در هنگام عکس برداری از موقعیت های مختلف فراهم کند. با این وجود بدیهی است که یک عکاس حرفه‌ای با درک بیشتر و بهتر از امکانات و پارامترهای دوربین بتواند خروجی بهتری در عکاسی در نور کم را با تنظیم این پارامترها حاصل نماید.

در هنگام شب یا در موقعیت های تاریک، معمولاً این سیستم دچار کمی اختلال می شود؛ چرا که دوربین در این حالت نمی تواند منظره و اجسام حاضر در مقابل کاربران را مشاهده و شناسایی کند و به این ترتیب تنظیمات نامناسبی را پیاده سازی می کند. با توجه به این موضوع بهتر است که کاربران در هنگام عکس برداری از موقعیت های تاریک از تنظیمات دستی استفاده کنند تا کنترل کامل دوربین را در اختیار داشته باشند.

در اغلب گوشی های هوشمند مد دستی دارای سه تنظیم اصلی شامل گشودگی دیافراگم (Aperture)، میزان حساسیت ISO و سرعت شاتر است. این سه تنظیم اصلی با عنوان «مثلث نوردهی» یا Exposure Triangle نزد عکاسان حرفه ای شناخته شده و یکی از امور فنی لازم برای شناخت اصول عکاسی در فضای تاریک است.

نرم افزار عکاسی در شب

هنگام انجام تنظیمات عکاسی در شب باید در مد دستی شرایطی را فراهم کرد که دوربین بتواند نور کم موجود در محیط را به صورت کامل جمع آوری کند. افزایش میزان حساسیت ISO و یا کاهش سرعت شاتر می تواند منجر به این اتفاق شود.

تنظیمات عکاسی در محیط تاریک در این بخش باید به  گونه ای صورت بگیرد که تعادل مناسب ایجاد شود؛ چرا که تغییر در هر بخش از مثلث نوردهی دارای معایب و مزایای خاص خود است. به عنوان مثال افزایش میزان حساسیت ISO، در تصویر نویز دیجیتال ایجاد می کند و کاهش سرعت شاتر نیز به از دست رفتن جزییات و تیزی لبه ها منجر می شود و حتی ممکن است شاهد پدیده Motion Blur در تصاویر باشیم.

عکاسان حرفه ای توصیه می کنند که برای عکاسی در نور کم بهترین تنظیمات، کاهش سرعت شاتر تا جایی که به کیفیت تصویر آسیب زیادی نرسد و تا حداکثر میزان ممکن است.

در هنگام عکاسی در تاریکی می توان شاتر را برای چند ثانیه باز گذاشت؛ اما باید توجه کرد که گوشی برای این مدت زمان بدون حرکت در یک جای ثابت باقی بماند. به این منظور می توان از یک پایه نگهدارنده برای ثابت کردن گوشی استفاده کرد.

اگر قصد دارید از جسمی که در حالت حرکت است عکس بگیرید به منظور جلوگیری از وقوع پدیده Motion Blur، مجبور هستید که میزان حساسیت ISO را افزایش دهید؛ هرچند که این کار موجب افزایش نویز موجود در تصویر می شود.

عکاسی در شب از خیابان

در حال حاضر اغلب گوشی های موجود در بازار دارای گشودگی دیافراگم ثابت و غیرقابل تغییر هستند؛ اما در میان آن ها می توان استثناهایی را هم پیدا کرد. در طی یکی دو سال اخیر، سامسونگ و Oppo گوشی های هوشمندی را عرضه کرده اند که از دیافراگم های متغیر بهره می برند.

می توان در این گوشی ها با کامل بازکردن دیافراگم، نور بیشتری را به درون دوربین هدایت کرد. توجه داشته باشید که دیافراگم های عریض تر با عدد F کوچکتری بیان می شوند. به عنوان مثال دیافراگم F/1.8، عریض تر از دیافراگم F/2.8 است و نور بیشتری به حسگر دوربین می رسد.

چگونه می توان در تاریکی عکس گرفت؟

تصاویر را با فرمت خام (RAW) ذخیره کنید

در طی سال های اخیر، گوشی های هوشمند بیشتری قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW را فراهم کرده اند. این فرمت، تصاویر را به صورت غیرفشرده و ویرایش نشده ذخیره می کند.

از سوی دیگر می توان در این نوع از تصاویر، تمامی اطلاعات ثبت شده توسط سنسور را یافت. اگرچه این تصاویر دارای حجم زیادی هستند، اما کیفیت آن ها دستکاری یا فشرده نشده است. به همین دلیل در هنگام ویرایش آن ها می توان از ابزارهای بیشتری استفاده کرد. طبیعتاً هر چه اطلاعات بیشتری از تصویر خروجی عکاسی در فضای تاریک در دست باشد، ویرایش آنها نیز در ادامه راحت‌تر خواهد بود.

به عنوان یک نکته برای عکاسی در نور کم باید گفت که در هنگام ثبت تصاویر از موقعیت های تاریک، در صورت امکان آن ها را با فرمت خام RAW ذخیره سازی کنید. توسط فرمت RAW می توان جزییات بیشتری را از سایه ها و همچنین نقاط روشن استخراج کرد. دقت کنید که علاوه بر این در فرمت RAW، بدون کاهش کیفیت تصاویر، امکان حفظ تعادل میان رنگ  سفید و دیگر رنگ ها نیز وجود دارد که برای ثبت سوژه‌ها در همه شرایط از جمله عکاسی در محیط تاریک نیز کاربرد دارد.

عکاسی در شب با گوشی شیائومی

تصاویر خود را ویرایش کنید

به عنوان یکی از ترفندهای night photography باید گفت که ثبت یک تصویر مناسب از موقعیت های تاریک، نیمی از آنچه کاربران باید انجام دهند است. ویرایش تصاویر پس از به ثبت رسیدن آن ها نیز اهمیت زیادی دارد و می تواند به بهبود کیفیت این تصاویر کمک زیادی کند.

در حال حاضر انبوهی از نرم افزار عکاسی در شب قابل یافت هستند که به منظور بهبود تصاویر ثبت شده از موقعیت های تاریک، قابلیت های متعددی را در خود جای داده اند. هرکدام از این برنامه ها عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند و به همین دلیل نمی توان یک دستورالعمل یکسان را برای استفاده از آن ها معرفی کرد.

با این وجود بازهم می توانید در این برنامه ها به منظور یافتن قابلیت های لازم برای عکاسی در تاریکی یا بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده از موقعیت های تاریک به دنبال تنظیمات مشخص شده با عناوینی چون Lighting، Brightness، Exposure، Tune image و… بگردید.

اغلب برنامه های ویرایش عکس به کاربران اجازه می دهند که میزان شدت این تنظیمات را با استفاده از یک نوار لغزنده تعیین کنند. به این ترتیب می توانید به راحتی با پیاده سازی تنظیمات گوناگون، تغییرات صورت گرفته بر روی عکس ها را مشاهده کنید. با تعیین مقادیر مناسبی برای این تنظیمات، می توانید جزییات بیشتری از موقعیت عکاسی خود را از دل تاریکی بیرون بکشید. فراموش نکنید، برای کسب خروجی بهتر از عکاسی در نور کم، می‌توان علاوه بر امکانات دوربین، از ابزارهای جانبی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز کمک گرفت.

بخش اعظمی از دوربین  موجود در گوشی های هوشمند در اندازه گیری و پیاده سازی مقدار بهینه از رنگ سفید در تصاویر دارای مشکلاتی هستند. در برخی از برنامه های ویرایش تصویر می توانید این تنظیمات را هم در اختیار بگیرید و میزان نور سفید موجود در تصاویر را تغییر دهید.

آموزش اصول عکاسی در محیط تاریک

همانطور که در بالا گفته شد، بخشی از عکس های ثبت شده از موقعیت های با نور کم، با استفاده از میزان بالایی از حساسیت ISO به ثبت می رسند و این موضوع سبب می شود که مقدار نویز در آن ها زیاد باشد. در واقع برای همین است که هنگام عکاسی در محیط تاریک باید با دیدی باز سراغ تنظیم پارامترهای نور رفت؛ چرا که تغییر هر یک از آنها روی دیگری موثر است و باید تعادل را همزمان با تغییر چند متغیر ایجاد نمود.

در حال حاضر تعدادی از برنامه های ویرایش عکاسی در فضای تاریک قابلیت آن را دارند که با اعمال فیلترهای گوناگون این نویز را کاهش دهند. این تنظیمات را می توان در این برنامه ها تحت عناوینی چون Noise Reduction، Luminance Noise، Color Noise یا امثال آن ها یافت.

پیش از استفاده از این برنامه ها توجه داشته باشید که آن ها ممکن است پس از ویرایش، کیفیت کلی تصاویر را مقداری کاهش دهند. این موضوع به ویژه هنگامی که مشغول ویرایش تصاویر با فرمت JPEG هستید، ملموس تر است.

ژست عکاسی در شب

جمع‌بندی

در پایان باید گفت که بخش اعظمی از لذت هنر عکاسی، در حل کردن چالش ها نهفته است. بدون شک یکی از مهم ترین این چالش ها، عکاسی در تاریکی و با نور کم است. با استفاده از راهکارهای عکاسی در فضای تاریک می توانید خود را بیش از پیش برای حل کردن این چالش بزرگ آماده کرده و با گوشی موبایل در تاریکی یا شب بهتر عکاسی کنید.