منو

تبلت بهتر است یا گوشی؟

با معرفی و حضور تبلت‌ها در بازار وسایل الکترونیکی، این محصولات به یک رقیب جدی برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شدند. تبلت به کاربر اجازه می‌دهد برخی سخت افزارها و قابلیت‌های لپ تاپ را در اندازه‌ی کوچک‌تری داشته باشد، اما از سوی دیگر از موبایل سنگین‌تر و بزرگ‌تر است. در این مقاله به مقایسه گوشی با تبلت می‌پردازیم، تفاوت بین تبلت و گوشی را به تفصیل شرح می‌دهیم و شما کاربران را در انتخاب یکی از این دو گزینه راهنمایی می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید عصر ما یکی از پیشرفت های سریع و بی سابقه فناوری رخ داده است. از دهه 1960 تا کنون، قدرت پردازش کامپیوتر یک تریلیون بار افزایش یافته است و این اتفاقی است که پیش‌بینی آن غیرممکن بود. هرگز نسل پیشین بشر چنین جهش شدیدی را در قابلیت‌های تکنولوژیکی تجربه نکرده بود.

تفاوت قیمت تبلت و گوشی

شاید باور آن سخت باشد اما هم‌اکنون گوشی‌های هوشمند داخل جیب شما و تبلت‌های امروزی چندین میلیون برابر قوی‌تر از کامپیوتر و پردازنده‌ای هستند که اولین فضانوردان را در سال 1969 به ماه فرستادند.

با توجه به اینکه انتخاب بین این دستگاه‌های قدرتمند هم‌اکنون به یک معضل خرید بسیار رایج در بین کاربران امروزی تبدیل شده است، در این مقاله، ما به مقایسه گوشی با تبلت به صورت جامع می‌پردازیم و به سوال بزرگ «تبلت بگیرم یا گوشی» پاسخ می‌دهیم.

هرچند این دو دستگاه از جنبه‌های مختلفی چون سیستم عامل و چیپست مشابه هم هستند، اما تفاوت بین تبلت و گوشی هم ملموس و قابل توجه است. برای مثال اندازه نمایشگر یا حضور درگاه سیم کارت و قابلیت تماس می‌تواند دو مورد از تفاوت گوشی با تبلت باشد. در ادامه‌ی بحث ابتدا به صورت کلی ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی و تبلت را مشخص می‌کنیم و سپس به مقایسه گوشی با تبلت می‌پردازیم.

گوشی هوشمند یا اسمارت فون چیست؟

گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های قابل حملی هستند که قابلیت‌های محاسباتی و پردازشی یک پردازنده را با قابلیت‌های ارتباطی یک تلفن همراه معمولی ترکیب می‌کنند.

به‌طور دقیق‌تر، تلفن‌های هوشمند توانایی برقراری تماس و ارسال پیام‌های SMS موجود در تلفن‌های قدیمی‌تر را حفظ کردند و در عین حال قابلیت‌هایی را که به‌طور سنتی در لپ تاپ‌ها و PCها یافت می‌شد نیز به خود اضافه کرده‌اند. این قابلیت‌ها شامل یک سیستم عامل با امکانات کامل، دسترسی به تعداد زیادی اپلیکیشن و نرم افزار و توانایی تولید و اجرای محتوای چندرسانه‌ای مانند موسیقی، ویدئو و بازی‌های ویدیویی است.

ویژگی‌های مدرن گوشی‌های هوشمند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به عنوان یک کامپیوتر مینیاتوری عمل کنند و سخت‌افزار آن‌ها نه تنها برتر از ابرکامپیوترهای قدیمی است، بلکه می‌تواند به راحتی از رایانه‌های شخصی یک دهه پیش نیز بهتر عمل کند. هرچند چیپست برخی تبلت‌ها با تراشه‌های حاضر در گوشی‌های هوشمند یکسان است، اما در مدل‌های پرچمدار، چیپست تفاوت اصلی در مقایسه گوشی با تبلت است.

هم‌اکنون اسمارت‌فون‌های جدید به لطف چیپست‌هایی مانند Apple A15 Bionic و Qualcomm Snapdragon 8 به سطوحی از قدرت محاسباتی رسیده‌اند که قبلاً در هیچ کامپیوتری وجود نداشت. گوشی‌های پرچمدار اخیر در کنار چیپست قدرتمند به 8 گیگابایت یا بیشتر حافظه رم هم مجهز هستند که همین چند سال پیش برای یک سیستم PC نسبتاً قدرتمند کافی بود.

مقایسه گوشی سامسونگ با تبلت سامسونگ

فضای ذخیره سازی گوشی‌های هوشمند نیز هم‌اکنون به 512 گیگابایت و 1 ترابایت رسیده که با حافظه داخلی اکثر لپ تاپ‌های امروزی برابر می‌کند. اما نکته‌ی مهمی که امروزه یکی از دلایل اصلی تفاوت قیمت تبلت و گوشی پرچمدار با تبلت و گوشی میان‌رده است، همان چیپست دستگاه و در نتیجه‌ی آن قابلیت اجرای بازی‌های گرافیکی است.

از دیگر مزایای اسمارت‌فون‌ها نیز می‌توان به امکان دسترسی به اینترنت از طریق شبکه های سلولی و وای فای اشاره کرد. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند نیز در چند سال اخیر نسبتاً سریع توسعه یافته‌اند. چراکه آنها عنصر بسیار مهمی از رابطه همزیستی بین موبایل و رسانه‌های اجتماعی هستند و همین تفاوت عملکرد دوربین نیز مسئله‌ی بسیار مهمی در مقایسه گوشی با تبلت است.

فرق گوشی با تبلت

مهم‌ترین عامل فروش گوشی‌های هوشمند قطعاً اندازه کوچک آنهاست که به معنای قابلیت حمل‌پذیری بالای این محصولات بوده و شاید اولین تفاوت بین تبلت و گوشی است. به لطف پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند، این محصولات به کاربران اجازه می‌دهند بازی کنند، به موسیقی گوش دهند، ویدیو و فیلم تماشا کنند و از طریق شبکه‌های تلفن همراه به اینترنت متصل شوند.

گوشی‌های هوشمند به طور کلی، از صفحه نمایش کوچکی استفاده می‌کنند و با سیستم عامل‌های Android یا iOS عرضه می‌شوند. البته برخی از سازندگان دیگر مانند نوکیا با سیمبین و ویندوزفون تصمیم به مقاومت در مقابل موج گوشی‌های اندرویدی گرفت، اما همانطور که می‌دانید این تصمیم به پایان خوشی نرسید. در سال‌های اخیر شرکت هواوی نیز قصد دارد با سیستم عامل هارمونی (HarmonyOS) تغییری در این بازار دوگانه ایجاد کند، اما هنوز قابلیت رقابت با غول‌های سیستم عامل گوشی را ندارد.

تفاوت گوشی با تبلت

ویژگی های کلیدی گوشی هوشمند:

  • سخت افزار خوب
  • کوچک و قابل حمل
  • دسترسی به اینترنت موبایل
  • دوربین قدرتمند
  • برقراری تماس و ارسال پیامک
  • دسترسی به یک پلتفرم بزرگ حاوی هزاران اپلیکیشن مختلف

لوح هوشمند یا تبلت چیست؟

اکنون به سراغ جدی‌ترین رقیب گوشی‌های هوشمند یعنی تبلت‌ها می‌رویم. به عبارتی می‌توان گفت تبلت حد واسطی بین لپ تاپ و گوشی هوشمند است، اما بهتر است این محصولات را به عنوان کامپیوترهای دستی توصیف کنیم. آنها با ترکیب قابلیت‌های لپ تاپ و گوشی هوشمند طراحی می‌شوند، اما آنچه در پایان به دست مشتری می‌رسد یک محصول کاملاً منحصر به فرد است.

تبلت یا گوشی برای کودکان

بزرگ‌ترین عامل در مقایسه‌ی گوشی با تبلت همان اندازه‌ی آن‌هاست. همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌ها به طور طبیعی در مقایسه با PCها قابلیت حمل‌پذیری بیشتری دارند، اما باز هم برای جابجایی آن‌ها به یک کوله پشتی یا کیف لپ تاپ نیاز دارید. به همین صورت تبلت‌ها از لپ‌تاپ‌های کوچکتر هستند و قابلیت حمل‌پذیری بهتری نسبت به لپ تاپ دارند. اما آنها به طور قابل توجهی حجیم‌تر از گوشی‌های هوشمند هستند و این بزرگ‌ترین تفاوت بین تبلت و گوشی است.

از سوی دیگر طراحی بزرگ‌تر تبلت‌ها همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا از سخت افزار قوی‌تری نسبت به گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. در نتیجه تبلت‌ها می‌توانند به لطف سخت افزار قدرتمندتر، نرم افزارهای پیشرفته‌تر مانند اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و موسیقی را اجرا کنند و به کاربر اجازه می‌دهند بازی‌های سنگین‌تری را تجربه کند.

تبلت ها به دلیل داشتن سخت افزار قدرتمندی که می‌توانند نرم افزارهای پیشرفته ویرایش عکس را اجرا کنند، در میان افرادی که دوست دارند به صورت دیجیتالی طراحی و نقاشی کنند، محبوبیت بسیار بالایی دارند. در نتیجه اگر شما هم قصد طراحی دیجیتال را دارید بهترین گزینه خرید یک تبلت توان‌مند است.

اندازه بزرگتر تبلت‌ها منجر به حضور صفحه نمایشی بزرگتر می‌شود و این امر هم در مقایسه گوشی با تبلت حائز اهمیت است. همچنین هرچند تبلت‌ها از صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنند، اما به کاربران اجازه می‌دهند برای تایپ سریع یا اجرای بازی‌ها، صفحه کلید و ماوس را از طریق بلوتوث (و گاهی اوقات USB) متصل کنند.

تبلت بگیرم یا گوشی

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه تبلت می‌توان به قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به تقریباً تمام برنامه‌هایی که گوشی‌های هوشمند می‌توانند اجرا کنند را نام برد.

با این حال، برخلاف گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها به ندرت به شبکه‌های تلفن همراه دسترسی دارند و این امر هم یک تفاوت بین تبلت و گوشی است. این بدان معنی است که شما فقط از طریق Wi-Fi می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و جدا از تماس‌هایی که از طریق Skype، WhatsApp و نرم افزارهای مشابه انجام می‌شود، نمی‌توانید تماس بگیرید.

حتی اگر تبلت شما از شبکه‌های تلفن همراه هم پشتیبانی کند، برقراری تماس با استفاده از این محصولات بدون هندزفری یا هدفون کار بسیار سختی خواهد بود چون تبلت‌های برای قرار گرفتن در یک دست و برقراری تماس بیش از حد بزرگ هستند. از طرف دیگر، به لطف اندازه صفحه نمایش بزرگتر، آنها برای تماس های اسکایپ و زوم که متأسفانه به دلیل همه گیری COVID-19 بسیار رایج شده اند، بسیار بهتر هستند.

فرق گوشی با تبلت

در مقایسه گوشی با تبلت، یک نکته‌ی دیگر هم وجود دارد که می‌تواند تفاوت قیمت تبلت و گوشی را تا حدی توجیه کند و آن باتری این محصولات است. تبلت ها نسبت به گوشی‌های هوشمند عمر باتری بیشتری دارند که این امر همراه با صفحه نمایش بزرگتر، آنها را برای کار مناسب‌تر می‌کند.

اکثر تبلت‌های موجود در بازار از سیستم عامل های تلفن همراه مانند اندروید و iOS استفاده می‌کنند، اما تبلت‌هایی با ویندوز و لینوکس نیز معرفی و عرضه شده‌اند.

اکنون که ویژگی‌های اساسی، معایب و مزایای تبلت‌ها را پوشش داده‌ایم، ویژگی‌های کلیدی آن‌ها را فهرست می‌کنیم و به بحث در مورد اینکه چه زمانی باید یک گوشی هوشمند یا تبلت بخرید، می‌پردازیم.

ویژگی های کلیدی تبلت:

  • حد وسط بین لپ تاپ و گوشی های هوشمند
  • حجیم اما قابل حمل
  • سخت افزار قوی
  • صفحه نمایش بزرگ
  • باتری بادوام
  • دسترسی به اینترنت اما فقط از طریق Wi-Fi
  • می توان با ترکیب صفحه کلید و موس استفاده کرد
  • مناسب برای کار

تفاوت گوشی با تبلت و مقایسه نهایی

همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، تصمیم شما باید تا حد زیادی به کاربرد شما از دستگاه همچنین بودجه شما بستگی دارد. هیچ یک از این دو گزینه در سطح جهانی بهتر یا بدتر نیستند، بلکه با در نظر گرفتن کاربردهای متفاوتی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

مقایسه گوشی با تبلت

مهم‌ترین برتری گوشی های هوشمند در مقایسه گوشی با تبلت قطعاً اندازه و قابلیت حمل‌پذیری بالای آن‌ها است. هیچ دستگاه دیگری در چنین اندازه‌ی کوچکی، قدرت محاسباتی در حد گوشی‌های هوشمند ندارد. با توجه به حضور مدل‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند در بازار، کاربران انعطاف‌پذیری زیادی در مورد نوع دستگاهی که می‌خواهند تهیه کنند، دارند.

یکی دیگر از دلایلی که گوشی‌ها در تفاوت بین تبلت و گوشی به خوبی عمل می‌کنند این است که به گوشی‌های هوشمند به اکثر برنامه‌های مشابهی که تبلت‌ها اجرا می‌کنند دسترسی دارند، بنابراین روی کاغذ، می‌توانید همان نوع فعالیت‌هایی که در تبلت انجام می‌شود را فقط در یک دستگاه بسیار جمع‌وجورتر انجام دهید.

همچنین گوشی‌های هوشمند به شما امکان برقراری تماس و ارسال پیامک را می‌دهند. قابلیت دسترسی به شبکه‌های سلولی موبایل به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، ارتباط برقرار کنید و این قابلیتی است که اکثر تبلت‌ها فاقد آن هستند.

اگرچه مزایای تبلت هم به همان اندازه زیاد است. اما به صورت کلی می‌توان گفت اگر برای انجام کارهای پردازشی نسبتاً سنگین به دستگاهی قابل حمل نیاز دارید و لپ تاپ برای شما سنگین یا گران است، تبلت‌ها راه حل ایده‌آلی هستند.

تبلت‌ها با قدرت سخت‌افزاری خود به شما اجازه می‌دهند طراحی دیجیتال انجام دهید، در جلسات آنلاین شرکت کنید، ایمیل بنویسید و کارهایی انجام دهید که مناسب گوشی‌های هوشمند نیست. همانطور که گفتیم، حتی می‌توانید با تبلت خود به ویرایش تصویر یا تولید موسیقی بپردازید. اما انتظار نداشته باشید که تبلت‌ها با کامپیوترهای شخصی یا لپ تاپ‌ها که برای انجام کارهای پردازشی سنگین ساخته شده‌اند، قابل مقایسه باشند.

همچنین در مقایسه‌ی گوشی با تبلت، عمر طولانی باتری تبلت یک موهبت برای روزهای کاری طولانی است و صفحه نمایش بزرگتر آن کار خواندن یا تماشای رسانه را نیز به میزان قابل توجهی آسان می‌کند. از سوی دیگر، تبلت‌ها نسبت به گوشی‌های هوشمند رده بالا و پرچمدار ارزان‌تر هستند که این امر نیز در تصمیم شما برای خرید گوشی یا تبلت بسیار تاثیرگذار است.

سوالات متداول در مورد مقایسه گوشی با تبلت

1. برای چشم تبلت بهتر است یا گوشی؟

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در زمینه راحتی چشم هنگام کار با دستگاه‌های الکترونیکی، می‌توان گفت اندازه صفحه‌ی نمایشگر و همچنین نوع پنل تاثیر بسزائی در سلامت چشم دارند. در این تحقیقات رابطه‌ی مستقیمی بین اندازه‌ی نمایشگر دستگاه و راحتی چشم مشاهده شده است. در نتیجه می‌توان گفت در طولانی مدت با توجه به اینکه تبلت‌ها نمایشگرهای بزرگتری دارند، کمتر چشم کاربر را خسته می‌کنند و برای سلامت چشم بهتر هستند.

تفاوت بین تبلت و گوشی

2. بین تبلت و گوشی کدام یکی کاربردی تر است؟

همانطور که در متن مقاله گفته شد، در حالت کلی نمی‌توان گفت یکی از این دو گزینه نسبت به دیگری برتری کامل دارد. از این رو مقایسه گوشی با تبلت فقط زمانی منطقی است که شما یک کاربرد و بودجه‌ی خاصی مد نظر داشته باشید.

3. گوشی یا تبلت؛ کدام را بخریم؟

تفاوت گوشی با تبلت فقط زمانی حائز اهمیت است که برای یک کاربرد خاص مانند گیمینگ یا طراحی دیجیتال با یکدیگر مقایسه شوند. در نتیجه همانطور که عنوان شد انتخاب بین این دو گزینه به کاربرد و بودجه کاربر بستگی دارد.

تفاوت بین تبلت و گوشی

4. چرا تبلت نخریم؟

از نواقص تبلت‌ها نسبت به گوشی‌های هوشمند می‌توان به قابلیت حمل‌پذیری کمتر، عدم پشتیبانی از شبکه‌های موبایل (در اکثر مدل‌ها) و همچنین دوربین ضعیف‌تر اشاره کرد که با توجه به نیازهای کاربر، هر کدام از این موارد می‌توانند دلیلی برای عدم خرید تبلت و انتخاب گوشی هوشمند به جای آن باشند.

5. برای بازی تبلت بهتره یا گوشی؟

با توجه به ظهور گوشی‌های هوشمند گیمینگ که دقیقاً برای هدف بازی کردن طراحی شده‌اند می‌توان گفت در حال حاضر اسمارت‌فون‌های گیمینگ مانند سری ASUS ROG Phone یا Lenovo Legion بهترین گزینه‌ها برای گیمینگ هستند. اما از سوی دیگر این محصولات همگی فقط از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند در حالی که برخی تبلت‌های قدرتمند مانند Microsoft Surface را می‌توان به موس و کیبورد متصل کرد و از اجرای بازی‌های ویندوزی روی آن‌ها لذت برد.

6. برای کودکان آیا تبلت بهتر است یا گوشی؟

در حالت کلی اکثر روان‌شناسان و پزشکان حوزه‌ی کودکان می‌گویند که حداقل تا پیش‌دبستانی و دبستان، کودک به هیچ‌گونه وسیله بازی الکترونیکی نیاز ندارد و دسترسی بیش از حد به تبلت و گوشی هوشمند حتی می‌تواند تاثیر منفی در رشد فیزیکی کودک داشته باشد. حتی دسترسی نامحدود به تبلت یا گوشی برای کودکان دبستانی هم گزینه‌ی پرخطری محسوب می‌شود و بهتر است در این سن هم دسترسی کودکان به وسایل الکترونیکی محدود باشد.

تبلت هوشمند برای کودکان

با این وجود، انتخاب بین گوشی هوشمند و تبلت برای کودکان هم بستگی به علاقه و نیاز کودک و علی‌الخصوص بودجه والدین دارد. برای مثال اگر کودک شما به طراحی و نقاشی علاقه‌مند است شاید تبلت گزینه‌ی بهتری باشد و اگر کودک بیشتر به گیمینگ و بازی‌های ویدیویی اظهار علاقه می‌کند گوشی هوشمند انتخاب بهتری است.

7. آیا تبلت می‌تواند جایگزین گوشی موبایل باشد؟

پاسخ سریع این سوال منفی است. در بخش مقایسه گوشی با تبلت اشاره کردیم که هر کدام از این دستگاه‌ها برای کاربردهای مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند و در نتیجه نمی‌توان گفت یکی از این دو در تمام حالت‌ها و کاربردها بهتر از دیگری عمل می‌کند. از این رو باید گفت تبلت نمی‌تواند به صورت کامل جایگزین گوشی موبایل شود.

با این وجود، اگر تبلت مد نظر از شبکه‌های موبایل و سیم کارت پشتیبانی می‌کند می‌توان حداقل گفت این محصول رو کاغذ قادر است اکثر قابلیت‌های یک گوشی هوشمند را در اختیار کاربر قرار دهد. اما باز هم عجیب است که پس از زنگ خوردن تبلت، این دستگاه بزرگ را با یک دست برداشته و در گوش خود بگذاریم!

8. تبلت چه مزایایی نسبت به گوشی دارد؟

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله عنوان شد، بزرگ‌ترین مزیت تبلت نسبت به گوشی‌های هوشمند، نمایشگر بزرگ و سخت افزار قوی‌تر آن است. البته در کنار این موارد می‌توان به قلم‌های هوشمند و باتری بزرگ‌تر این محصولات هم اشاره کرد.

9. تفاوت فبلت و تبلت و گوشی در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین فبلت، تبلت و گوشی در اندازه‌ی آن‌ها است. به عبارتی می‌توان گفت همانطور که تبلت حد واسطی بین گوشی و لپ تاپ است، فبلت نیز حد واسطی بین گوشی و تبلت است و در اصل نام خود را نیز از ترکیب دو کلمه‌ی Phone و Tablet بدست آورده است.

مقایسه تبلت با گوشی هوشمند

خلاصه و نتیجه‌گیری

در این مطلب به مقایسه گوشی با تبلت پرداختیم و مزایا و معایب هر دو گزینه را پیش روی شما گذاشتیم تا شما با داشتن تمام اطلاعات مورد نیاز و به بهترین نحو ممکن بتوانید انتخاب کنید. در تفاوت بین تبلت و گوشی باید موارد خاصی مد نظر قرار گیرند که همه بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را شامل می‌شوند.

در نهایت باید گفت انتخاب یک گزینه برای خرید از بین تبلت و گوشی به ترجیحات، نیازها و بودجه شخصی شما بستگی دارد و شما می‌توانید با توجه به کاربرد مورد نیاز بهترین انتخاب را انجام دهید.

گوشی بهتر است یا تبلت

با این حال، در نظر داشته باشید که تمام گفته‌های این مطلب برای کاربرانی است که بودجه‌ی محدود دارند. وگرنه لزومی ندارد حتماً یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید. بسیاری از مردم هستند که با توجه به اقتضای شغلی خود هم به تبلت و هم به گوشی هوشمند نیاز دارند.

نظر شما در مورد مقایسه تبلت با گوشی هوشمند چیست؟ شما با توجه به تجربیات خود کدام گزینه را انتخاب بهتری می‌دانید؟