منو

ترفند‌های آسان برای آزادسازی فضا در گوشی

نبود فضای کافی برای ذخیره در گوشی‌های هوشمند همواره از دغدغه‌های همه کاربران است.

شما گوشی خود را بیرون می‌آورید تا یک عکس بگیرید، اما ناگهان یک پیام خطا دریافت می‌کنید که به شما هشدار می‌دهد فضای کافی ندارید؛ کمبود فضا در تلفن شما می‌تواند یک فاجعه باشد، اما کاملا قابل اجتناب است.

عکس‌ها و ویدیو‌ها می‌توانند بخش بزرگی از فضای دستگاه شما را اشغال کنند، بنابراین ایده خوبی است که این فایل‌ها را در اولین فرصت در فضای ابری بارگذاری کنید. خبر خوب این است که برنامه‌های زیادی این کار را برای شما انجام می‌دهند خبر نه چندان خوب این که اگر تصاویر زیادی دارید، احتمالا باید برای ذخیره آ‌ن‌ها پرداخت ماهیانه داشته باشید.

یکی از بهترین گزینه‌ها Google Photos است. این برنامه در Android، iOS، Windows، macOS و وب کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا حداکثر ۱۵ گیگابایت عکس و ویدیو را به صورت رایگان ذخیره کنید، اما این تنها در صورتی است که Google Drive و حساب‌های Gmail شما خالی باشند، زیرا فضایی که با Google Photos استفاده می‌کنید در آن فضای ذخیره‌سازی حساب می‌شود.

در گذشته کاربران Google Photos فضای ابری نامحدودی برای عکس‌های خود داشتند تا زمانی که توافق کردند اندازه تصاویر خود را به حداکثر ۱۶ مگاپیکسل و فیلم‌ها را به ۱۰۸۰ p فول اچ‌دی تغییر دهند. در سال ۲۰۲۰ گوگل پایان این قرارداد شیرین را اعلام کرد، به این معنی که هر فایل جدید در برابر ۱۵ گیگابایت فضایی که این شرکت به کاربران سطح رایگان خود اعطا می‌کند، حساب می‌شود.

خبر خوب این است که این تغییر تنها برای عکس‌ها و ویدیو‌های جدید اعمال می‌شود، بنابراین اگر از قبل از ۱ ژوئن ۲۰۲۱ از Google Photos استفاده می‌کنید، هر چیزی که قبل از آن در فضای ابری ذخیره کرده‌اید، به‌صورت رایگان در آن جا وجود خواهد داشت. اگر فضای بیشتری می‌خواهید، باید هزینه سرویس Google One را بپردازید که از ۲۰ دلار در سال برای ۱۰۰ گیگابایت اضافی شروع می‌شود.

سایر گزینه‌های پولی عبارتند از iCloud اپل که روی گوشی اندرویدی کار نمی‌کند، OneDrive مایکروسافت، Amazon Photos و Dropbox. همه آن‌ها با چند دلار در ماه روی تصاویر تلفن همراه شما اعمال می‌شوند. سطوح iCloud و Dropbox مشابه هستند، حدود ۱۰ دلار در ماه برای ۲ ترابایت فضای آنلاین، اما برای جزئیات بیشتر باید هر سایت را بررسی کنید. Amazon Photos کمی دور از ذهن است، زیرا ذخیره‌سازی نامحدود عکس با وضوح کامل همراه با اشتراک Amazon Prime (۱۳۹ دلار در سال یا ۱۵ دلار در ماه) ارائه می‌شود و اگر به OneDrive نگاه می‌کنید، بدون اشتراک در Microsoft ۳۶۵ (۷۰ دلار در سال یا ۷ دلار در ماه) نمی‌توانید بیش از ۱۰۰ گیگابایت فضا داشته باشید.

هر گزینه‌ای که انتخاب کنید، برنامه انتخابی شما به طور خودکار از آپلود عکس‌ها و ویدیو‌های شما مراقبت می‌کند. می‌توانید نسخه‌های محلی را حذف کنید. برخی از برنامه‌ها مانند Google Photos و iCloud حتی می‌توانند این کار را انجام داده و فضای ذخیره‌سازی اضافی را در تلفن شما ایجاد کند.

برنامه‌ها و بازی‌ها را کاهش دهید

بعد از عکس‌ها و فیلم‌ها، بزرگترین گراز فضایی بعدی احتمالا برنامه‌ها و بازی‌های شما خواهند بود. برای جلوگیری از تمام شدن کامل فضا، به طور منظم برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، حذف کنید. همیشه می‌توانید بدون پرداخت هزینه دوم آن‌ها را دوباره نصب کنید Apple یا Google آنچه را قبلا برای آن پرداخت کرده‌اید، پیگیری می‌کنند.

اما همه برنامه‌ها از نظر فضا به یک اندازه حریص نیستند. برای مشاهده این که کدام یک بیشترین فضا را اشغال می‌کنند، کاربران iOS می‌توانند به تنظیمات، سپس General و سپس حافظه آیفون مراجعه کنند. در Android، Settings، سپس Storage را باز کنید و روی Free up space ضربه بزنید. در iOS، آیکون برنامه را فشار داده و نگه دارید تا کادر محاوره‌ای ظاهر شود، سپس روی Remove App کلیک کنید. در اندروید، نمادی را در کشوی برنامه فشار دهید و نگه دارید، سپس آن را به سمت پیوند حذف نصب در بالا بکشید. در سیستم عامل Google، می‌توانید از ویژگی آزاد کردن فضا برای حذف برنامه‌هایی که مدتی است باز نکرده‌اید، استفاده کنید. فقط روی انتخاب فایل‌ها در زیر حذف برنامه‌های استفاده نشده ضربه بزنید و آن‌هایی را که می‌توانید انتخاب کنید، ابزار‌های سنگین‌تر در بالای لیست قرار خواهند گرفت.

در بالای فضایی که خود برنامه‌ها اشغال می‌کنند، بسیاری از آن‌ها نیز داده‌ها را ذخیره می‌کنند، عمدتا محتوایی مانند موسیقی، پادکست، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی که ممکن است به صورت محلی برای استفاده آفلاین ذخیره کرده باشید. از هر برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، باید گزینه‌هایی برای پاک کردن فایل‌های ذخیره‌شده محلی داشته باشند تا بتوانید مقداری فضا آزاد کنید، اگرچه این فرآیند از برنامه‌ای به برنامه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در Netflix، فقط روی دکمه دانلود‌ها در پایین صفحه ضربه بزنید تا عناوینی را که در دستگاه خود ذخیره کرده‌اید، مدیریت کنید.

برنامه‌های دیگر مانند فیس‌بوک، برنامه‌های پیام‌رسان و مرورگر‌ها نیز داده‌ها را ذخیره می‌کنند، اما نه به مقدار قابل توجهی؛ بنابراین مهم نیست که بدانید چقدر فضا اشغال می‌کنند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، لیست برنامه‌ها در تنظیمات گوشی شما مکان خوبی برای بررسی است و همیشه می‌توانید برنامه‌های حجیم را به طور کامل حذف کنید.

فضای ذخیره سازی مازاد اضافه کنید

بسیاری از تلفن‌های اندرویدی به شما امکان می‌دهند فضای ذخیره سازی خود را با کارت حافظه افزایش دهید.

نکات قبلی به شما کمک می‌کند تا فایل‌های گوشی خود را پاک کنید، اما اگر می‌خواهید آن فایل‌ها را برای دسترسی آفلاین آسان نگه دارید، به ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نیاز خواهید داشت. مطمئنا ما می‌توانیم به شما بگوییم که تلفنی بخرید که فضای ذخیره‌سازی آن بیش از اندازه کافی باشد، اما فضای بیشتر هزینه بیشتری نیزمی‌طلبد، همه چنین پولی ندارند. علاوه بر این اگر قبلا تلفنی را که قصد استفاده از آن را برای چند سال آینده دارید، خریداری کرده‌اید، آن را کنار نمی‌گذارید تا گوشی جدیدی را فقط به این دلیل که فضای خالی شما تمام می‌شود، بخرید.

برای کاربران اندروید، گزینه دیگری وجود دارد. بسیاری از تلفن‌های دارای این سیستم عامل دارای اسلات کارت microSD هستند که راهی سریع و آسان برای به دست آوردن فضای بیشتر برای فایل‌ها و برنامه‌های شماست. با قرار دادن این کارت می‌توانید تا ۱ ترابایت فضای اضافی و ۵۱۲ گیگابایت با کمی بیش از ۵۰ دلار اضافه کنید. با این حال قبل از خرید، دوباره بررسی کنید که کارت با تلفن شما کار می‌کند یا خیر.

این که گوشی اندرویدی شما کارت را «می‌خواند» بسته به سازنده گوشی شما و نسخه اندرویدی که اجرا می‌کنید، متفاوت است. برخی از تلفن‌ها به شما امکان می‌دهند برنامه‌ها را روی کارت اجرا کنید، در حالی که برخی دیگر فقط به شما اجازه می‌دهند عکس‌ها و فیلم‌ها و اسنادی مانند PDF را در حافظه اضافی ذخیره کنید. حتی اگر دومی باشد، انتقال آن فایل‌ها به طور خودکار فضایی را در حافظه داخلی گوشی شما آزاد می‌کند.

آیفون‌های اپل دارای حافظه داخلی قابل ارتقاء نیستند، اما می‌توانید برای افزایش فضای ذخیره‌سازی موجود، لوازم جانبی اضافی مانند SanDisk iXpand خریداری کنید. این دانگل‌ها به طور موثر راه حل‌های پشتیبان گیری خودکار هستند که عکس‌ها و فیلم‌ها را از دستگاه شما دریافت می‌کنند تا بتوانید نسخه‌های اصلی را حذف کنید. آن‌ها می‌توانند مفید باشند، اما شما در واقع فضای موجود در تلفن خود را مانند کارت حافظه اضافی Android گسترش نمی‌دهید.

به طور مرتب گوشی خود را ریست کنید

بازنشانی به تنظیمات کارخانه در گوشی اندرویدی

هیچ ترفند صرفه جویی در فضا در گوشی هوشمند شما بهتر از اجرای آن از طریق بازنشانی کارخانه‌ای هر چند وقت یک بار کارآمد نیست. این به طور موثری گوشی شما را به حالتی که برای اولین بار آن را خریداری کردید، برمی‌گرداند به این معنی که مطلقا چیزی فراتر از آنچه سازنده و اپل یا گوگل از قبل نصب کرده‌اند در آن جا باقی نمی‌ماند.

چیزی که اکثر افراد را از انجام این فرآیند منصرف می‌کند این است که عکس‌ها، ویدیوها، پیام‌ها، برنامه‌ها و هر چیز دیگری را از گوشی شما پاک می‌کند، بنابراین باید از ابتدا شروع کنید. این بدان معنی است که قبل از شروع، باید کاملا مطمئن شوید که از همه چیز مهم پشتیبان تهیه کرده‌اید.

گفته می‌شود با برنامه‌ها و سرویس‌های ابری امروزی، بازنشانی تلفن همچون گذشته نیست. اگر همه ایمیل‌های شما در جیمیل، آهنگ‌هایتان در Spotify، تصاویرتان در Google Photos هستند و از همه پیام‌هایتان نسخه پشتیبان تهیه کرده و دانلود کرده‌اید، این فرآیند می‌تواند نسبتا بدون دردسر باشد. این را دلیل دیگری برای تغییر به این خدمات مبتنی بر ابر برای آینده حساب کنید.

اگر مجددا بررسی کرده‌اید که نسخه‌هایی از همه چیز‌هایی که می‌خواهید حفظ کنید، دارید، می‌توانید گزینه‌های بازنشانی را در برنامه تنظیمات خود پیدا کنید. این در قسمت General و RTransfer یا Reset iPhone در iOS و گزینه‌های System, Reset در Android قرار دارد. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید، به زودی در مورد تلفن خود و سیستم عامل آن به ابتدا باز خواهید گشت. به این ترتیب در مواقع بعدی می‌دانید که چگونه مراقب فضای ذخیره‌سازی گوشی خود باشید.

منبع: popsci