منو

11 نکته و تکنیک برای عکاسی خارق العاده در فصل پاییز

فصل سوم سال می‌تواند به عنوان یکی از استثنائی ترین شرایط برای عکاسی در پاییز مورد استفاده قرار گیرد. نور ملایم آسمان در طول روز، مناظری پر از رنگ ها و عناصر متنوع طبیعت از جمله باد و باران و ریزش برگ‌ها، همه و همه می‌توانند به هر چه نوستالژیک شدن عکاسی در پائیز کمک کنند. حالا با ما همراه شوید تا نکات عکاسی در فصل پاییز را به شما بگوییم.

همانطور که گفتیم پائیز از آن جمله فصولی است که به دلایل زیادی خوراک عکاسان مبتدی، نیمه حرفه ای و حتی حرفه ست. رنگ ها یکی از عوامل ترغیب هر چه بیشتر افراد به عکس برداری در این فصل هستند که وقتی مناظر طبیعی و حتی خیابان های شهر را می‌آرایند، می‌توانند بهترین سوژه ها را با ژست عکاسی در فصل پاییز برای عکس‌های خود رقم زد.

اما تنها نکته تاریک در فصل پائیز برای عکاسان، کوتاه بودن روزهاست و به همین دلیل شما باید به مدل عکاسی در فصل پاییز توجه کنید و از زمان خود حداکثر استفاده بهینه را ببرید. پس با یک برنامه ریزی مناسب و استفاده مؤثر از زمان می‌توانید به اهداف خود در این فصل برسید؛ چه عکاسی در پاییز و چه کارهای روزانه.

بهترین برنامه برای عکس گرفتن زیبا

در همین زمینه ما سعی کرده ایم بهترین و کاربردی ترین نکاتی را که برای عکاسی در پائیز به آنها نیاز دارید به شما بگوییم تا از قبل خودتان را آماده کنید و بدانید کِی باید از منزل خارج شوید و در کوتاهترین زمان عکس‌های مدنظر خود را در موقعیت های مناسب ثبت کنید.

بدانید که چه زمانی باید بیرون بزنید

دانستن این مورد می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما برای عکاسی در پاییز تهران بکند. طلوع و غروب خورشید چه زمانی اتفاق می افتد؟ همیشه از طریق رسانه ها و یا اینترنت از این مورد اطلاع پیدا کنید که چه مدت زمانی خورشید در آسمان است و میتوانید از نور آن برای عکاسی در پاییزی استفاده کنید.

برای دانستن بهترین ساعت عکاسی در پاییز باید گفت که در بیشترین حالت نور خورشید در طول فصل پاییز میتواند تا نصف شدت نور خورشید در فصل تابستان برسد (که البته این مورد متناسب با عرض جغرافیایی محل زندگی شما متفاوت خواهد بود). پس این مورد را همیشه در نظر بگیرید که نور محیط چه مقدار است و هوا و وضعیت آن چگونه خواهد بود.

به دنبال بهترین نور بگردید

یکی از بهترین ویژگی های فصل پائیز نور طلایی و غنی محیط به عنوان یک ایده عکاسی در پاییز است. در طول این فصل همانطور که گفتیم خورشید با زاویه تابش کمتری به زمین می‌تابد و شما در این حالت غروب خروشید منظره ای دیدنی خواهد بود.

ساعت های طلایی، روزهای آفتابی و البته روزهای ابری، همه و همه عناصری اند که می‌توانند برای عکس برداری شما سوژه های جداگانه و البته جذابی باشند. پس همواره باید به دنبال نور بگردید و بدانید که از آن چطور استفاده کنید.

ساعت طلایی عکس گرفتن در پاییز

بهترین برنامه عکاسی و فیلمبرداری اندروید

در طول پائیز، نور ملایم و البته گرم ساعت های طلایی به صورت ویژه ای بسیار زیبا خواهد بود. به عنوان یک ترفند عکاسی در پاییز باید گفت این ساعت ها از طلوع خورشید شروع شده و تا غروب آن ادامه خواهند داشت. پس همیشه در طول روز به دنبال عکاسی در پائیز باشید زیرا ترکیب رنگ ها غنی پاییز با نور ملایم آفتاب، می‌تواند بهترین حالت را برای عکس های شما رقم بزند.

روزهای آفتابی پائیز

ساعت مناسب عکاسی در پاییز

همانطور که گفتیم شرایط نوری مختلفی که در فصل پاییز قرار دارند، هر کدام می‌توانند بهترین سوژه ها را برای متن درباره عکاسی در پاییز فراهم کنند. در شرایط نوری روزهای آفتابی، شدت نور نسبتاً زیاد محیط باعث افزایش سایه ها، برجسته شدن بافت منظره و اضافه شدن عمق و جزئیات بیشتر به عکس می‌شود.

در این حالت استفاده از فیلتر های ND برای شرایط آفتابی و روشن میتواند باعث کاهش جزئیاتی که بیش از حد زیاد شده اند همچنین کاهش نوری که بیش از حد وارد لنز دوربین شما شده اند بشود (افرادی هم که به این فیلترها و یا دوربین های حرفه ای دسترسی ندارند می‌توانند بعد از عکسبرداری با ویرایش عکس توسط نرم افزارهای ساده عکاسی و ویرایش، نتیجه ای مشابه استفاده از این فیلتر را روی عکسهای خود اضافه کنند).

البته به عنوان مدل عکاسی در پاییز در طول یک روز صاف استفاده از یک فیلتر پولارایزر نیز می‌تواند باعث کاهش تابش آفتاب بر روی شاخ و برگ هایی که سوژه شما هستند نیز بشود (باز هم افرادی که این امکان را ندارند می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای ساده عکاسی عکس های خود را از این فیلتر عبور دهند).

روزهای ابری در فصل پاییز

ایده عکاسی در طبیعت پاییز

شرایط ابری می‌تواند بهترین زمان عکاسی پاییز باشد. عکس هایی که در نور ضعیف شده آسمان توسط ابرها گرفته می‌شوند می‌توانند به تصاویری با رنگ های غنی تر و اشباع شده تر منجر شوند که با سایه های مینیمال زیادی همراه می‌شوند؛ همان حس نوستالژیکی که دنبالش بودیم.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تُن رنگ های گرم و طلایی پاییز میتوانند بهترین عامل برای بر هم زدن عملکرد اتوماتیک تعادل سفیدی رنگ تصویر (Auto White Balance) باشند.

به عنوان یک ترفند عکاسی پاییزی اگر تصاویر شما رنگ های گرمی که میبینید را بیش از حد سرد می‌کنند، تنظیمات تعادل سفیدی را تغییر دهید و ترجیحاً از شرایط تعادل سفید برای حالت “آفتابی” استفاده کنید و برای رنگ های گرمتر از شرایط “هوای ابری” استفاده کنید.

درضمن به عنوان یک ایده عکاسی پاییزی می‌توانید عکس های خود را با فرمت خام RAW ثبت کنید و سپس در نرم افزارهای ویرایش عکس هر چقدر که خواستید تُن رنگ های عکس خود را تغییر دهید.

استفاده از المان های محیطی هنگام عکاسی در پائیز

در ادامه مطلب نحوه گرفتن عکس پاییزی باید گفت که هوای این فصل زیبا پر از سورپرایز است. مِه و صبح های ابری می‌توانند فضایی دراماتیک را برای ثبت عکس های شما به وجود آوردند و جنگل و بیشه های کوچک نیز میتوانند المان هایی ویژه را به عکسهای پاییزی شما اضافه کنند.

مِه اول صبح

عکاسی از رنگ‌ها در فصل پاییز

اگر شما اول صبح به اندازه کافی زود از خواب بیدار شوید، خواهید توانست تصاویر بسیار جالبی را از مِه اول صبحی که بیرون زده است بیندازید. سرو کله این مِه معمولاً در اول صبح روزهایی که شب گذشته آنها بسیار سرد بوده است و بالای برکه ها و دریاچه ها پیدا می‌شود و این همان لوکیشینی است که ما برای عکاسی در پائیز دنبال آن می‌گردیم.

حرکت ملایم و آهسته این ابرهای کوچک نزدیک شما، وقتی با نور اول صبح آفتاب ترکیب می‌شود می‌تواند یکی از بهترین نتایج نرم افزارهای عکاسی که انتظارش را می‌کشیدیم هنگام عکاسی در پاییز به ما بدهد. در واقع در این هوا باید سعی کنید از ترکیب نور و مِه بیشترین استفاده را ببرید و تصاویر خود را در حالتی رازآلود ثبت کنید تا هر چه بیشتر بیننده را در خود غرق کند.

شبنم ها

بهترین ساعت عکاسی در پاییز

شبنم ها، قطرات ریزی که اول صبح آنها را روی گل ها و یا شاخه ها و برگ های درختان میبینیم هم میتوانند سوژه های مناسبی برای عکاسی در پاییز با برنامه های عکاسی با فیلتر باشند البته چمن های یخ زده و درختان جنگلی هم نتایج جالبی خواهند داشت. علاوه بر عکس های مناظر و لندسکیپ، عکس های کلوزآپ (نمای نزدیک) را هم فراموش نکنید که میتوانند سوژه های مناسبی برای تصاویر ماکروی شما باشند.

باران

ترفند عکاسی در پاییز

به عنوان یک ساعت مناسب عکاسی در پاییز از ویژگی های نور زیبایی که اغلب بعد از یک طوفان پاییزی بوجود می‌آید غافل نشوید. قطرات باران هم از آن دسته المان هایی هستند که می‌توانند احساسات مخاطبین شما را به راحتی برانگیزند.

بهترین تایم عکاسی در پاییز زمانی است که تغییرات در قطرات باران در زاویه تابش نور و سایه های کوچک، به عکس اضافه می‌کنند و می‌توانید زمینه سوژه‌های خود را به راحتی تغییر دهید و شرایطی دلخواه را برای عکاسی در پائیز بوجود بیاورید. همچنین استفاده از یک فیلتر پولارایزر هم می‌تواند برای کاهش بازتابش نور توسط برگ ها، افزایش عمق رنگ ها و همچنین طراوت آنها در عکس بسیار مفید باشد.

تکنیک های عکاسی در پاییز

در ادامه تکنیک هایی را به شما معرفی میکنیم که میتوانید از آنها برای عکاسی از رنگ‌ها در فصل پاییز و ثبت بهتر عکس‌های مورد نظرتان از مناظر و سوژه ها استفاده کنید.

یک محل مناسب برای عکاسی در پائیز پیدا کنید

ژست عکاسی در پاییز دخترانه

حل عکاسی یک از مهمترین عواملی است که هنگامی که میخواهید از مناظر عکاسی کنید، باید به آن توجه کنید. دیدگاه بسیار پر طرفداری در این زمینه وجود دارد که جنگل ها انتخابی ایده آل برای عکاسی از مناظر هستند ولی باید این مورد را به شما بگوییم که همواره می‌توان انتخاب های خوب و بهتری نیز داشت.

منظره ای در گوشه ی یک جنگل، جاده ای که درختان در امتدادش چیده شده اند، کنار یک دریاچه و یا برکه زیبا و یا حتی با یک درخت تنها در گوشه ای از آن هم می‌توانند با زاویه ای مناسب که از آن انتخاب می‌کنید، جزء بهترین مکان‌ها برای عکاسی در پاییز باشند.

همواره سعی کنید خارج از چارچوبی که همیشه از آن به بیرون نگاه می‌کرده اید ببینید و به زوایای فکر کنید که می‌توانند المان های منحصر به فردی برای عکسهای شما داشته باشند. تغییر در خیلی موارد می‌تواند باعث نتیجه ی بهتر شود. به تغییرات مثبت بیندیشید.

نقطه کانونی مناسب سوژه خود را بیابید

کنترل و در دست گرفتن رنگ های فریبنده و مهیج پاییز کار بسیار آسانی است اما زمانیکه برای عکاسی در پائیز در این فصل اقدام کردید به یاد داشته باشید که باید رنگ ها را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه مناسب برسید.

برای این منظور بعد از انتخاب لوکیشن و محلی که میخواهید از آن عکس برداری کنید بایستید، کمی تمرکز کرده و به اطراف نگاه کنید و بهترین سوژه را انتخاب کنید؛ یک درخت تنها، نرده چوبی و یا حیوانی که تکه ای از حیات وحش محیط است میتواند در عکس شما نقش آفرینی کند. همواره به قانون یک سوم هم توجه کنید، هنگامی که سوژه را انتخاب کردید باید آن را در کانون توجه قرار دهید.

حالت پانوراما را هم امتحان کنید

نحوه گرفتن عکس پاییزی

فصل پاییز زمانی عالی برای عکسبرداری از مناظر گسترده و عریض، و زمانی مناسب برای عکاسی پانوراماست. اگر این شانس را دارید که عکس های خوش منظره را به صورت پانوراما ثبت کنید، حتماً این کار را بکنید.

برای ژست عکاسی در طبیعت پاییز این منظور همان قانون یک سوم را به نحو متفاوتی باید تکرار کنید و این بار به این نکته توجه کنید سوژه ی شما گسترده شده و المان برجسته ی عکس میتواند (و البته بهتر است) در گوشه های تصویر باشد.

برای عکسبرداری پانوراما هم می‌توانید از حالت موجود روی دوربین خود استفاده کنید و یا با ثبت چند عکس در زاویه مناسب با استفاده از Adobe Lightroom عکس هایتان را به هم وصل کرده و تصویر پانورامای خود را بسازید که البته اگر یک عکاس حرفه ای نیستید، مورد اول به دلیل سادگی و اتوماتیک بودن میتواند نتیجه بهتری داشته باشد.

از بازتاب تصویر عناصر هم استفاده کنید

برنامه های عکاسی با فیلتر

به عنوان یک ایده عکاسی در طبیعت پاییز وقتی که تصویر برگهای درختان در فصل پاییز روی آب بیفتد، به خودی خود منظره ای بسیار تماشایی پدید می‌آید.

همیشه یک مشکلی که وجود دارد این است که ممکن است آب دریاچه و یا برکه ای که میخواهید از تصویر برگ‌هایی که توسط آن بازتاب میشوند، چندان صاف و آرام نباشد؛ برای اینکه به این موقعیت استثنایی هنگام عکاسی در پاییز برسید به شما توصیه میکنیم صبح زود از خانه بیرون بزنید و یا منتظر بمانید تا هوا کاملاً آرام و صاف شود و باد زیادی هم در آن منطقه نوزد.

البته اگر هم شدت باد ملایمی در محیط بود چندان نا امید نشوید؛ ثبت تصویر هایی که در اعوجاج سطح آب به وجود می‌آیند هم می‌تواند ایده خوبی باشد. فقط به این قضیه توجه کنید که در این حالت میتوانید بسته به نوع سوژه ای که انتخاب کرده اید، از ترکیب های با زاویه دید وسیع و یا کوچک استفاده کنید.

به هر حال همانطور که گفتیم حالت ایده آل عکاسی در پائیز از بازتابش تصویر زمانی است که آب میتواند به مثابه ی یک آینه برای سوژه شما عمل کند و حتی اگر چند برگ افتاده از درختان هم روی آب بود که چه بهتر. در این حالت سعی کنید تنظیمات دوربین خود را روی سرعت شاتر بالا قرار دهید و روی قسمتی از سوژه که مد نظرتان است زوم کنید تا تصویر امپرسیونیسمی خود را ثبت کنید.

البته همیشه هم به این مورد توجه کنید که کلیه فیلترهایی که رنگ ها و یا شدت آنها را دستکاری میکنند، مانند فیلتر پولارایزر را از جلوی لنز دوربین خود حذف کنید زیرا این فیلتر ها باعث جزئیات از عکسهای شما می‌شوند و در عکسبرداری از بازتابش ها، جزئیات اجزای اصلی تصویر اند.

حرکت های المان های جاری را تار کنید

ژست عکاسی در پاییز دونفره

در ادامه آموزش اصول عکاسی در طبیعت پاییز باید گفت که حرکت آبی که هنگام عکاسی در پائیز به صورت تار یا همان Blur شده می‌تواند چشم انداز زیبایی را به آن عکس بیفزاید. در این حالت از سرعت شاتر پایین و اکسپوژر بلند استفاده کنید و اگر برایتان ممکن است حتماً از سه پایه برای دوربین خود استفاده کنید.

البته به جز آب، المان های دیگری هم می‌توانند به عنوان عناصری که تار بودنشان در عکس جلوه زیبایی خواهد داشت مورد استفاده قرار بگیرند؛ چمن هایی که با وزش باد در منظره حرکت میکنند و افتادن برگ ها از درختان از این المان ها هستند.

جمع بندی و پاسخ به سوال‌های پرتکرار

در مطلب آموزش جامع عکاسی از پاییز، مجموعه‌ای از تکنیک های ساده عکاسی در پاییز را به شما عزیزان آموزش دادیم تا بتوانید در این فصل زیبای سال بهترین تصاویر را از چشم اندازهای طبیعی و عناصر محیطی خود ثبت کنید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین و اصلی ترین عامل در هنگام عکاسی در پائیز، دید شما هست.

به دقت اطراف خود را بررسی کنید و سعی کنید بهترین سوژه‌ها را در بهترین زاویه و بهترین شرایط از لحاظ تابش نور و نحوه عکس برداری انتخاب کنید. در این حالت دانستن اطلاعات پایه عکسبرداری می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی کند.

سعی کنید همواره تنظیمات دستی دوربین خود را در شرایطی قرار دهید که سوژه شما را زیباتر جلوه می‌دهد و به هدف شما نزدیک می‌کند. به هر حال، امیدوارم همه شما عزیزان از روزهای باقیمانده این فصل زیبا لذت ببرید.

برای عکاسی در پاییز چی بپوشیم؟

در پاییز می توانید بر روی یک لباس آستین بلند و نازک ، یک ژاکت یا کت جین یا کت های خلبانی و یا جلیقه بپوشید. بهترین انتخاب برای ژست عکاسی در پاییز دخترانه استفاده از پلیورهای تهیه شده از الیاف طبیعی مانند پشم و کتان هستند.

شلوارهای مخمل کبریتی ، شلوارهای جین با رنگ های تیره را می‌توان در فصل پاییز پوشید و با بلوزهای زیادی هماهنگ کرد. به جای خرید کفش در فصل پاییز می‌توان چکمه یا نیم بوت چرم استفاده کرد. همچنین کیف‌های چرم از بهترین نوع کیف‌ها برای فصل پاییز هستند.

کدام رنگ های لباس مناسب عکس پاییزی است؟

درباره رنگ لباس برای عکاسی در پاییز باید گفت که بسیاری از افراد در فصل پاییز لباس هایی به رنگ زرد تیره ، قرمز و نارنجی انتخاب می‌کنند. همچنین رنگ قهوه ای هم رنگی پاییزی به شمار می‌رود.

علاوه بر این به عنوان یک ژست عکاسی در پاییز می‌توان برای زیبایی بیشتر لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی مانند خاکستری و سرمه ای و طوسی را با رنگ‌هایی مانند آجری یا قهوه ترکیب کرد. یکی دیگر از بهترین رنگ‌ها برای پوشش پاییزی، رنگ زرد در طیف های متفاوت بوده و رنگ خردلی هم از جمله رنگ‌های محبوب عکاسی در پاییز است.