منو

گوگل با کار روی iOS دنبال زیر پا گذاشتن اپل است

به گزارش The Register، توسعه دهندگان Chromium گوگل در حال کار بر روی یک مرورگر وب آزمایشی برای iOS هستند که محدودیت های موتور مرورگر اپل را شکسته است.

این مرورگر آزمایشی که به طور فعال توسط توسعه دهندگان دنبال می شود، از موتور Blink گوگل استفاده می کند. با این حال، اگر گوگل بخواهد آن را در اپ استور منتشر کند، روند بررسی اپلیکیشن اپل را پشت سر نمی گذارد.

قوانین ‌App Store اپل حکم می‌کند که برنامه‌های مرورگر در iOS و iPadOS باید از موتور مرورگر WebKit خود استفاده کنند. این بدان معناست که در حالی که مرورگرهایی مانند کروم و مایکروسافت اج با Chromium در macOS و Windows ساخته شده‌اند، همتایان iOS آنها مجبور به استفاده از WebKit اپل هستند و باعث می‌شود رفتاری مشابه سافاری داشته باشند.

بر اساس کدهای قابل مشاهده، برنامه ظاهراً شبیه شروع ساخت یک مرورگر جایگزین به نظر می رسد و هنوز برخی از ویژگی های کلیدی را در این مرحله اولیه از دست داده است. گوگل ادعا می کند که این برنامه صرفا “یک نمونه آزمایشی […] با هدف درک جنبه های خاصی از عملکرد در iOS است” و “در دسترس کاربران نخواهد بود و ما همچنان از سیاست های اپل تبعیت می کنیم.”

با این حال، پروژه آزمایشی مرورگر iOS گوگل می‌تواند نشانه‌ای باشد که این شرکت در حال پیش‌بینی تغییراتی در قوانین پلتفرم اپل است که آن را قادر می‌سازد یک مرورگر واقعاً خانگی را منتشر کند. محدودیت موتور مرورگر اپل موضوع بررسی‌های ضدتراست فزاینده‌ای است که اخیراً توسط دولت بایدن انجام شده است، که تصویب قانون جدیدی را برای ممنوعیت شرکت‌های “دروازه‌بان” مانند اپل از ممنوع کردن موتورهای مرورگر جایگزین در پلتفرم خود توصیه کرده است.

  • آیا اپل باید به ممنوعیت موتورهای مرورگر رقیب در iOS ادامه دهد؟

توصیه های مشابهی توسط مقامات ضد تراست در بریتانیا، استرالیا و ژاپن ارائه شده است. انتظار می‌رود قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، اپل را مجبور کند تا فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث را مجاز کند و محدودیت‌های موتور مرورگر خود را از سال آینده لغو کند. حداقل، این پروژه فعال به این معنی است که اگر گوگل در آینده بتواند یک مرورگر مبتنی بر Blink را برای iOS توسعه دهد، شروع قابل توجهی خواهد داشت.