منو

اپل به دنبال جلوگیری از دریافت رایگان نسخه بتای توسعه دهندگان iOS 17

با شروع نسخه بتای iOS 16.4، آیفون یک منوی جدید «به‌روزرسانی‌های بتا» در برنامه تنظیمات در بخش عمومی → به‌روزرسانی نرم‌افزار دارد. این منو به اعضای برنامه توسعه‌دهنده اپل اجازه می‌دهد تا بتای توسعه‌دهنده iOS را مستقیماً در آیفون بدون نیاز به نصب نمایه پیکربندی از وب‌سایت برنامه‌نویس اپل فعال کنند.

منو فقط در صورتی ظاهر می شود که آیفون کاربر به همان Apple ID که برای ثبت نام در برنامه توسعه دهندگان اپل استفاده کرده بود وارد شود. در نسخه‌های آینده iOS، اپل می‌گوید این منو تنها راه فعال کردن نسخه‌های بتا توسعه‌دهنده خواهد بود، زیرا پروفایل‌ها از کار خواهند افتاد.

این تغییر باعث می‌شود کاربران آیفونی که در برنامه توسعه‌دهنده اپل با هزینه 99 دلار در سال ثبت نام نکرده‌اند، نتوانند نسخه بتای توسعه‌دهنده iOS 17 را در ماه ژوئن در WWDC نصب کنند. تا به حال، هر کسی می‌توانست با دانلود نمایه‌ها از وب‌سایت‌هایی مانند BetaProfiles.dev، نسخه‌های بتا توسعه‌دهنده iOS را به‌صورت رایگان نصب کند.

اپل قبلاً در سال گذشته وب سایت هایی را که نمایه های بتای توسعه دهندگان را به اشتراک می گذارند سرکوب کرده است. BetaProfiles.com در ماه آگوست برای جلوگیری از “نبرد قانونی با اپل” بسته شد، در حالی که وکلای اپل به توییتر اخطارهای حذف DMCA را برای بیش از دوجین توییت حاوی پیوند به IPSW.dev ارائه کردند. BetaProfiles.dev فعال باقی می ماند و به نظر می رسد یک کپی کربنی از BetaProfiles.com باشد، اما مشخص نیست که آیا وب سایت نیز مالکیت مشابهی دارد یا خیر.

کاربران آیفون که نمی‌خواهند سالانه ۹۹ دلار برای برنامه توسعه‌دهنده اپل بپردازند، باید منتظر بتا عمومی iOS 17 باشند که احتمالاً در ماه جولای منتشر می‌شود. کاربران می توانند به صورت رایگان در برنامه عمومی نرم افزار بتا اپل ثبت نام کنند.

کاربران ممکن است همچنان بتوانند نسخه بتای توسعه دهنده iOS 17 را با استفاده از یک فایل IPSW به صورت رایگان نصب کنند، اما باید دید که آیا این یک گزینه خواهد بود یا خیر. سال‌ها پیش، اپل فقط اجازه می‌داد فایل‌های IPSW بتا روی دستگاه‌هایی که در حساب توسعه‌دهنده اپل ثبت شده‌اند نصب شوند و اپل می‌توانست این خط‌مشی سابق را مجدداً معرفی کند. حداقل، حذف پروفایل های پیکربندی، کار را در آینده خسته کننده تر می کند.