منو

میرسلیم: طرح «ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» ابتدا به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه با قانونمندی فضای مجازی قطعاً منافع نامشروع عده‌ای به خطر می‎افتد اعلام کرده جریان‌های مالی کثیف و مشکوک مخالف جدی قانون‌گذاری در این زمینه هستند. او تاکید کرده که این طرح پله پله اجرا خواهد شد و پس از طی کردن مرحله آزمایشی برای دائمی شدن به تصویب مجلس می‌رسد.

سید مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با مهر به ضرورت تدوین طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» تاکید داشته و گفته همانطور که روی توزیع مواد غذایی نظارت می‌شود تا به سلامت مردم خدشه وارد نشود باید در تولیدات فرهنگی و فضای مجازی نیز چنین اتفاقی صورت بگیرد. او همچنین تاکید کرده که امکان حضور خبرنگاران در جلسات بررسی این طرح وجود دارد و اینگونه نیست که طرح کامملا پشت درهای بسته پیش برود: «طرح فوق در نهایت پس از سپری شدن دوران آزمایشی باید با توجه به تجربه‌ای که به دست آمده برای دائمی شدن به تصویب مجلس برسد. این روش به هیچ وجه در تعارض با شفافیت نیست و اصلاً فلسفه مطرح شدن قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسان های اجتماعی، ایجاد شفافیت در مورد فعالیت‌های گوناگون در فضای مجازی و ممانعت از کسب و کارهای غیر شفاف و تبهکارانه و مخرب و پولشویانه است.»

وی در مورد سابقه این نوع قانون گذاری در سایر کشورهای دنیا اظهار داشته که وضعیت ایران برخلاف سایر کشورها در این زمینه استثنایی است و هر کشور بیگانه‌ای می‌تواند در امور فضای مجازی ایران دخالت کند « بدون آنکه رسماً امکان رسیدگی به حق و تکلیف وجود داشته باشد.»

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن انتقاد از دولت اذعان داشته که دولت نسبت به قانون جنگل در فضای مجازی هیچ اقدام شایسته‌ای نکرده است. میرسلیم همچنین گفته که در کشورهای دنیا قواعد سختگیرانه‌ای برای فعالیت در فضای مجازی وجود دارد تا ظلمی به کسی نشود. او تاکید کرده برخی جریان‌های مالی کثیف و مشکوک مخالف جدی قانونمندی فضای مجازی هستند و در این باره چنین توضیح داده است :

«برخی ملاحظات سیاسی دولت‌ها مانع از این قانونمندی شده و طبیعی است که خسارت‌هایی به افراد و جامعه وارد آمده باشد، البته جلوی ضرر را هر کجا بگیریم منفعت است ولی این مقررات قطعاً منافع نامشروع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و آنها را به تکاپو و جنجال آفرینی و اعتراض وامی‌دارد. با تصویب این قانون بسیاری از کسب و کارهای پلید کساد می‌شوند و جلو جریان‌های مالی کثیف و مشکوک گرفته خواهد شد و بر عکس کسب و کارهای قانونی و مجاز نه تنها متوقف نمی‌شود که با انواع نوآوری که امکان تبلور آن در فضای مجازی وجود دارد، بشدت رونق می‌گیرد.»

تبهکاران در غیاب قانونمندی فضای مجازی به سوداگری انحرافی مشغولند

میرسلیم تاکید کرده هر جا امکان استفاده مقبول از قابلیت‌هایی وجود داشته باشد به موازات آن، امکان سو استفاده نیز شکل می‌گیرد: «لذا ضروری است حدود مجاز تعیین و مراعات شود تا تبهکاران نتوانند به راحتی دست به تعدی و اخلال بزنند.» او می‌گوید که تخلف‌های جدید و جرایم نوینی در فضای مجازی رخ داده که عده‌ای سودجو از آن درآمدزایی می‌کنند و باید جلوی آنها را گرفت.

وی در خصوص علت بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اظهار داشته این ساز و کار چیزی غیرشفاف پیش نمی‌رود: «این روش نه تنها مانع مطرح شدن پیشنهادها نمی‌شود بلکه با دعوت از صاحب نظران و متخصصان هر رشته امکان بهره مندی از نظریات آنها در کمیسیون بوجود می‌آید و زوایای تخصصی طرح به صورت کامل‌تر و موشکافانه‌تر بررسی می‌شود.»