منو

نقشه راه اینتل تا سال ۲۰۲۵ منتشر شد: تلاش برای رهبری مجدد بازار تراشه

مدیرعامل اینتل در رویدادی نقشه راه پنج سال آینده این شرکت را اعلام کرد و ضمن رونمایی از فناوری‌های جدیدش وعده داد که هدف نهایی آن‌ها بازپس‌گیری جایگاه برترین تولیدکننده بازار پردازنده‌ها تا سال ۲۰۲۵ است.

محصولات آتی اینتل (از تراشه‌های آلدر لیک نسل ۱۲ به بعد) دیگر از سیستم نام‌گذاری نانومتری استفاده نمی‌کنند، در عوض سیستمی به کار گرفته می‌شود که فرآیند تولید محصولات را دقیق‌تر نشان می‌دهد و جایگاه اینتل را در بازار مشخص‌تر می‌کند. برای مثال تراشه‌های ۱۰ نانومتری نسل سوم به جای اسمی مثل ۱۰ نانومتری SuperFin با نام «اینتل ۷» معرفی می‌شوند.

اگرچه این سیستم نام‌گذاری کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی در صنعت مدرن تولید نیمه‌رساناها، نام لیتوگرافی در واقع به خاطر فناوری‌های بسته‌بندی سه‌بعدی و واقعیت‌های طراحی فیزیکی نیمه‌رساناها با اندازه ترانزیستورهای داخل تراشه ارتباط زیادی ندارد. پس به نوعی می‌توان گفت که تراشه‌های ۱۰ نانومتری اینتل هم‌رده تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC یا سامسونگ است. این مسئله در مقایسه محصولات اینتل و AMD به خوبی دیده می‌شود.

با این توضیحات حالا می‌توانیم نگاهی به نقشه راه اینتل در چند سال آینده بیندازیم:

اینتل ۷ به فناوری ۱۰ نانومتری نسل سوم اینتل اشاره دارد و جانشین اینتل ۱۰ نانومتری SuperFin است. اینتل ۷ در بخش توان-به-وات حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به نسل قبلی قوی‌تر خواهد بود. اولین محصولات اینتل ۷ امسال به بازار می‌آیند و شامل تراشه‌های آلدر لیک در اواخر ۲۰۲۱ و Sapphire Rapids در سال ۲۰۲۲ خواهند بود.

اینتل ۴ به فناوری ۷ نانومتری این شرکت گفته می‌شود که با استفاده از EUV جهش بزرگ بعدی اینتل را رقم می‌زنند. اینتل ۴ همچنان از معماری ترانزیستور FinFET استفاده می‌کند که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. تولید تراشه‌های اینتل ۴ برای نیمه دوم ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده و اولین محصول آن قرار است در سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید. اینتل می‌گوید این تراشه‌ها حدود ۲۰ درصد توان بیشتری خواهند داشت.

اینتل ۳ که قرار است در نیمه دوم ۲۰۲۳ تولید شود، نسل دوم تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت خواهد بود. اینتل می‌گوید این تراشه‌ها اگرچه فناوری مشابهی با اینتل ۴ دارند اما قرار است حدود ۱۸ درصد بهتر عمل کنند. فعلا زمانی برای عرضه محصولات اینتل ۳ اعلام نشده اما احتمالا زودتر از سال ۲۰۲۴ این دستگاه‌ها را نخواهیم دید.

اینتل ۲۰A مهم‌ترین تغییر در تراشه‌های اینتل را رقم می‌زند و معماری ترانزیستورها را به RibbonFET تغییر می‌دهد. این معماری وعده دستیابی به تراکم بالاتر ترانزیستورها و کاهش اندازه آن‌ها را می‌دهد. اینتل ۲۰A همچنین از فناوری جدید PowerVia بهره خواهد برد که اجازه می‌دهد برخلاف گذشته انرژی از پشت به تراشه‌ها منتقل شود. اینتل ۲۰A قرار است آغازکننده «عصر انگستروم» باشد. انگستروم واحدی کوچک‌تر از نانومتر است. تراشه‌های اینتل ۲۰A زودتر از سال ۲۰۲۴ وارد فاز تولید نمی‌شوند.

اینتل ۱۸A نسل دوم فناوری RibbonFET خواهد بود که برای اوایل سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده و قرار است اینتل را به جایگاه صدر بازار نیمه‌رساناها برگرداند.