منو

نقد سریال نهنگ آبی (سریال پر بازیگر شبکه نمایش خانگی)

نقد سریال نهنگ آبی

نهنگ آبی سریالی به کارگردانی فریدون جیرانی است که در چند هفته‌ی اخیر منتشر شده است. فریدون جیرانی نامی است که برای مخاطب سینمای ایران بسیار آشنا است و حال و هوای خاص فیلم هایش توانسته فضایی ویژه را برای مخاطب خود داشته باشد.

نقد سریال نهنگ آبی

فارغ از آن که کارنامه‌ی فیلمسازی این کارگردان دارای چه فراز و نشیب‌هایی بوده، در کل می‌توان حدس زد که سریالی که سازنده‌ی آن فریدون جیرانی احتمالا بازیگران مشهور و محبوبی دارد در نتیجه با استقبال خوبی نیز روبرو خواهد شد. علاوه بر عوامل جذاب کننده‌ای که شمرده شد، سریال نهنگ آبی دارای حواشی زیادی بود که منجر به تاخیر در پخش و انتشار آن شد.

 

در نقد سریال نهنگ آبی این نکته را باید بگوییم که در این سریال نیز یکی از شخصیت‌های محوری مشرقی است. داستان با اعترافات آرمین مشرقی شروع می‌شود. او در جایی گیر افتاده، به گذشته باز می‌گردد و داستان خود را روایت می‌کند. آرمین مشرقی نیز مانند تمام شخصیت‌های جیرانی به نام مشرقی به گونه ای قربانی است.

اگر مخاطب فیلم‌های فریدون جیرانی بوده باشید، می‌دانید که نام مشرقی از نخستین فیلم او که فیلم قرمز بود در فیلم وجود دارد و شخصیت‌های مشرقی از کاراکترهای اصلی آثار وی هستند. نام مشرقی به یک نشانه در آثار جیرانی تبدیل شده است. پس با دیدن اولین پلان سریال نهنگ آبی و مواجهه با شخصیت آرمین مشرقی (ساعد سهیلی) ناخودآگاه با این شخصیت آشنایی متوسطی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم حدس بزنیم که قربانی بازی روابط شخصیت‌های این سریال جیرانی همین آرمین مشرقی است.

نقد سریال نهنگ آبی

در ادامه و تحلیل و نقد سریال نهنگ آبی باید اذعان داشت که فضا سازی صحنه ها، دکور و حتی گریم شخصیت‌ها همان خصوصیات شخصیت‌های همیشگی آثار جیرانی را دارند و همین می‌تواند مخاطب را به زودی به فضای سریال وارد کند. اما نکته یی هم در اینجا وجود دارد و آن اینکه مخاطب نهنگ آبی از این همه المان‌های تکراری می‌تواند دلزده شود. از همان سکانس ابتدایی آرمین مشرقی با معرفی شغل خود یک بازی را برای مخاطب آغاز می‌کند. او دانشجوی امنیت شبکه است و در این سریال نقش یک هکر را دارد.

دانلود نهنگ آبی از سایت هکس دانلود با لینک مستقیم و کیفیت عالی Full HD .

هکر بودن به تنهایی دارای بار منفی است اما در سریال نهنگ آبی تبدیل به یک توانایی شده که شخصیت اصلی را به یک دام بزرگ می‌اندازد. آرمین مشرقی که یک سایت کتابخوانی دارد در میان کاربرهای سایتش با دختری آشنا می‌شود. این دختر اصرار به آشنایی بیشتر و دیدار در فضای واقعی را دارد. آرمین و دختر یکدیگر را ملاقات می‌کنند. او آرمین را به شرکتی که در آن مشغول به کار است دعوت می‌کند. در همان شب نخست آشنایی آرمین با شرکت مذکور، ماجرای اصلی آغاز می‌شود.

نقد سریال نهنگ آبی

با ورود شخصیت آناهیتا (لیلا حاتمی) به داستان همه چیز پیچیده می‌شود. روابط عجیب میان شخصیت‌های داستان به مرور نمایان می‌شود اما موضوع اصلی همچنان پنهان است. این پنهان بودن تا قسمت سوم ادامه دارد و مشخص نیست که مخاطب قرار است کی و چگونه با ماجرای اصلی مواجه شود. هنوز برای قضاوت کردن روند داستان و حتی شخصیت پردازی‌ها و حتی نقد سریال نهنگ آبی کمی زود است اما می‌توان این سوال را داشت که چرا این سریال با وجود کارگردانی بنام و بازیگرانی مطرح، تا کنون نتوانسته آن طور که باید مخاطب خود را جذب کند و می‌توان دید که مخاطبان نهنگ آبی به گونه‌ای هنوز سردرگم هستند. این اتفاق می‌تواند به دلیل آن باشد که در رویارویی با این سریال ما تنها شاهد بازی‌های اغراق گونه و فضای اکسپرسیونیستی عجیبی هستیم که البته دلیل آن را هنوز نمی دانیم.

در این سریال لیلا حاتمی، ماهور الوند، آزاده صمدی، مجید مظفری، ساعد سهیلی، حمیدرضا آذرنگ ، ویشکا آسایش، پریوش نظریه و حسین یاری ایفای نقش می‌کنند.