منو

اولین تلاش کاوشگر استقامت برای نمونه‌برداری از مریخ با مشکل مواجه شد

اولین تلاش کاوشگر «استقامت» برای نمونه‌برداری از سطح مریخ با مشکل مواجه شد. این کاوشگر حفره‌ای را در سطح مریخ ایجاد کرد تا از آن نمونه‌برداری کند، اما اطلاعات بازگشتی به زمین نشان داد که نمونه‌ای در داخل لوله استقامت دریافت نشده است.

کاوشگر استقامت در ماه فوریه با دو ماموریت به مریخ رفت تا نشانه‌های حیات را به دست آورد و از خاک این سیاره نمونه‌برداری کند. این کاوشگر دیروز اولین سوراخ نمونه‌برداری خود را در مریخ ایجاد کرد، اما ناسا می‌گوید سیگنال‌ها از ثبت نمونه در لوله نمونه‌برداری استقامت حکایت نمی‌کنند.

«توماس زوربوچن» از مدیران هیئت ماموریت‌های علمی ناسا در واشنگتن در بیانیه‌ای می‌گوید: «اطمینان دارم که تیم مناسبی از متخصصان در حال کار روی این موضوع هستند و به راهکاری برای کسب اطمینان از موفقیت در ماموریت‌های آتی دست پیدا می‌کنیم.»

آن طور که از گفته‌های این مقام ناسا به نظر می‌رسد، موفقیت یا شکست در اولین ماموریت نمونه‌برداری از مریخ حیاتی نبوده است. استقامت ۴۳ لوله نمونه‌برداری دارد و ناسا قرار است حداقل ۲۰ لوله را با نمونه‌های استخراج‌ شده از حفره‌هایی که با یک بازوی رباتیک ۲.۱ متری ایجاد می‌شود، پر کند.

مقامات ناسا می‌گویند اطلاعات دریافت‌ شده از دریل استقامت نشان می‌دهد که این بازو کار خود را به درستی انجام داده و پردازش‌های لوله نمونه‌برداری هم ظاهرا عادی بوده است. «جسیکا ساموئلز»، مدیر ماموریت‌های سطحی استقامت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: «یکی از قدم‌هایی که پس از دریافت نمونه در لوله نمونه‌برداری انجام می‌شود، اندازه‌گیری حجم نمونه است. با این حال، مقاومتی که در صورت ورود نمونه به لوله باید دیده می‌شد، هنوز مشاهده نشده است.»

نتیجه فعلی مبنی بر ایجاد موفقیت‌آمیز حفره و پر نشدن لوله نمونه‌برداری تاکنون هرگز در آزمایش‌هایی که استقامت روی زمین انجام داده، مشاهده نشده بود. «جنیفر تراسپر» از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: «تصور اولیه ما این بود که لوله خالی احتمالا نتیجه عدم واکنش نمونه در طول فرآیند دریافت بوده و احتمال بروز مشکل سخت‌افزاری در سیستم نمونه‌برداری و ثبت اطلاعات پایین است. تیم استقامت در چند روز آینده مشغول تحلیل اطلاعات موجود و کسب داده‌های تشخیصی بیشتر خواهد شد تا منشأ مشکل لوله خالی را پیدا کند.»