منو

بلومبرگ: ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۳ محدود به شرایط اضطراری است

طبق گزارش جدید بلومبرگ، اپل می‌خواهد امکان برقراری ارتباط آیفون‌ها با ماهواره‌ها را در مناطقی که تحت پوشش شبکه‌های مخابراتی قرار ندارند، برای سرویس‌های اضطراری فراهم کند. البته ظاهرا نباید منتظر چنین قابلیتی در سال ۲۰۲۱ باشیم.

دیروز تحلیلگر مطرح محصولات اپل، «مینگ-چی کو» در یادداشتی اعلام کرد که آیفون ۱۳ احتمالا برقراری تماس از طریق ماهواره‌ها را ممکن می‌کند، اما به گفته بلومبرگ شاید ارتباطات ماهواره‌ای آیفون‌ها در ابتدا محدودتر باشند.

یکی از قابلیت‌هایی که گزارش بلومبرگ به آن‌ها اشاره کرده، «پیام اضطراری از طریق ماهواره» نام دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد در زمانی که گوشی‌تان سیگنال ندارد، به سرویس‌های اضطراری یا مخاطبین خاص پیام ارسال کنید. این پیام‌ها محدودیت تعداد کاراکتر دارند و بجای رنگ سبز مورد استفاده برای پیامک‌ها و آبی برای iMessages، به صورت یک حباب خاکستری به نمایش گذاشته می‌شوند.

زمانی که کاربر چنین پیامی را برای مخاطب مدنظرش ارسال کند، حتی اگر حالت «مزاحم نشوید» هم در گوشی مخاطب فعال باشد، باز این پیام به وی می‌رسد. با این رویکرد اپل مطمئن می‌شود که پیام به فرد موردنظر رسیده است.

ویژگی دوم برای کاربران امکان گزارش کردن وقایع اضطراری را فراهم می‌کند. به گفته بلومبرگ، این قابلیت از کاربران می‌پرسد که چه موقعیتی اضطراری پیش آمده و چه وسایلی در آن درگیر هستند که شامل خودرو، قایق یا هواپیما می‌شود. کاربران می‌توانند با این قابلیت آتش‌سوزی را هم گزارش کنند. این ویژگی امکان ارسال اطلاعاتی مانند موقعیت و شناسه سلامتی را برای کاربر فراهم می‌کند. در این زمان امکان اطلاع‌رسانی به مخاطبین خاص هم وجود دارد.

به گفته بلومبرگ، آیفون بعدی برای برقراری تماس‌های ماهواره‌ای به سخت افزاری مخصوصی نیاز دارد، با این حال به گفته یکی از منابع قابلیت‌های جدید احتمالا تا پیش از سال آینده میلادی آماده نمی‌شوند. بنابراین به احتمال زیاد نباید منتظر امکان برقراری تماس‌های ماهواره‌ای و حتی دسترسی به قابلیت‌های گزارش بلومبرگ به وسیله آیفون ۱۳ در سال جاری میلادی باشیم. شاید ویژگی‌های جدید سال ۲۰۲۲ فعال شوند.

در حالت کلی به نظر می‌رسد حتی اگر اپل از ارتباطات ماهواره‌ای در آیفون‌هایش استفاده کند، جایگزین شبکه‌های سلولار نخواهد شد.