منو

بررسی آیفون 13 مینی؛ بهترین گوشی هوشمند کوچک جهان

آیفون 13 مینی یکبار دیگر ثابت کرد که نسل گوشی‌های هوشمند کوچک هنوز به پایان نرسیده است. اجازه ندهید که اندازه کوتاه آیفون 13 مینی، شما را به شک بیندازد. درون این پرچمدار کوچک، قدرت زیادی نهفته است. آیفون 13 مینی در مقایسه با هم رده نسل قبلی خود، دارای مجموعه دوربین ارتقا یافته و طول عمر باتری بهینه‌تری است. آیفون 13 مینی آمده تا رویای طرفداران گوشی‌های کوچک را برآورده کند.

علی رغم این که آیفون 13 مینی در مقایسه با برادرهای بزرگ‌تر خود حرفی برای گفتن ندارد اما در مقایسه با آیفون 12 مینی به معنای واقعی پیشرفت کرده است. شما می‌توانید با خرید آیفون 13 مینی از ویژگی‌هایی نظیر صفحه نمایش روشن‌تر، چیپ‌ست قدرتمند A15 بایونیک و قابلیت‌های جدید دوربین مانند حالت ویدئویی سینماتیک بهره‌مند شوید.

در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 13 مینی، بهترین گوشی هوشمند کوچک جهان خواهیم پرداخت. شما همچنین می‌توانید نقد و بررسی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس را نیز در سایت تکنولوژی آنلاین مشاهده کنید. با ما همراه باشید.

  • ابعاد و رزولوشن صفحه نمایش: 5.4 اینچی از نوع سوپر رتینا XDR اولد، رزولوشن 2340 در 1080
  • پردازنده: A15 بایونیک
  • حافظه داخلی و رم: 128/4، 256/4 و 512/4 گیگابایت
  • دوربین‌ها: اصلی، فوق عریض و سلفی 12 مگاپیکسلی
  • کیفیت ضبط ویدئو: کیفیت 4K 60 و 1080p 30 (حالت ویدئویی سینماتیک)
  • طول عمر باتری: 8 ساعت و 41 دقیقه
  • ابعاد دستگاه: 5.2 در 2.5 در 0.3 اینچ
  • وزن: 140 گرم
  • قیمت آیفون 13 مینی: شروع از 699 دلار

طراحی

ایفون 13 مینی از نظر طراحی آن چنان تفاوتی با هم رده نسل قبلی خود ندارد. اما در این میان یک تفاوت فاحش دیده می‌شود. ناچ کوچک‌تر بالای صفحه نمایش که به گفته اپل 20 درصد کوچک‌تر شده است، تنها تغییر آیفون مینی نسل جدید محسوب می‌شود. علی رغم این که اپل ناچ نمایشگر را کاهش داده اما کاربران منتظر حذف ناچ از بالای صفحه نمایش بودند.

لبه‌های آیفون 13 مینی دقیقا مشابه نسل قبلی خود بوده و ابعاد آن به گونه‌ایست که به راحتی در جیب جای می‌گیرد. علاوه بر این با کمک یک دست نیز به راحتی قابل کنترل است. تمامی مدل‌های آیفون 13 دارای گواهینامه مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و خاک هستند. از این رو آیفون 13 مینی نیز می‌تواند تا عمق 6 متری را برای 30 دقیقه تحمل کند.

با همه این اوصاف، اپل همچنان از فیس آیدی برای قفل صفحه استفاده می‌کند. با وجود ارتقای فناوری تشخیص چهره اما احراز هویت با ماسک همچنان دردسرساز است. امروزی که پوشیدن ماسک در تمامی جوامع اجباری شده است، کار با چنین گوشی‌های هوشمندی واقعا سخت است. امیدورایم که اپل برای نسل آینده آیفون‌های خود از قابلیت‌هایی نظیر حسگر اثر انگشت یا فیس آیدی هوشمندتری استفده کند.

نمایشگر

آیفون 13 مینی دارای نمایشگر 5.4 اینچی از نوع اولد است. هرچند در بخش نمایشگر تغییر قابل توجهی مشاهده نمی‌شود اما نسبت به آیفون 12 مینی، روشن‌تر است.

رنگ‌ها در پنل اولد آیفون 13 مینی جذاب‌تر و پویا هستند و شما می‌توانید به واسطه عمق رنگ سیاه بهتر، از کنتراست بالاتری برخوردار شوید. کیفیت صفحه نمایش آیفون 13 مینی در مقایسه با آیفون 12 مینی و گلکسی اس 21 سامسونگ یک سر و گردن بالاتر است. به طور کلی نیز رنگ‌ها در نمایشگرهای آیفون (در مقایسه با محصولات سامسونگ) از اشباعیت بالاتری برخوردار هستند. میزان روشنایی آیفون 13 مینی 788 نیت برآورد شده و می‌تواند عملکرد خوبی را در زیر نور مستقیم خورشید ارائه کند.

دوربین‌ها

خوشبختانه یکی از تغییرات چشمگیر آیفون 13 مینی، ارتقا در بخش دوربین و قابلیت‌های آن است. ابعاد سنسور در هر دو دوربین اصلی و فوق عریض آیفون 13 مینی افزایش پیدا کرده و از این رو می‌توانند نور بیشتری را حتی در محیط‌های تاریک جذب کنند. اضافه شدن قابلیت تثبیت کننده تصویر اپتیکال با سنسور متغیر تغییر دیگری است که قبلا در آیفون 12 پرو مکس شاهد آن بودیم. این قابلیت می‌تواند عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به فناوری لرزشگیر تصویر مرسوم (OIS) ارائه کند. دوربین فوق عریض نیز به قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده که نتیجه آن ثبت تصاویری با وضوح بالاست.

قابلیت دیگری که اپل برای دوربین آیفون‌های 13 در نظر گرفته است، Photographic Styles نام دارد. با کمک این قابلیت شما می‌توانید فیلترهای متنوعی را بر روی عکس‌های خود، قبل از ثبت آنها اعمال کنید. از آنجا که می‌توان از این فیلترها قبل از ثبت تصاویر استفاده کرد، قابلیت کاربردی و جذابی محسوب می‌شوند.

ویدئو

همانطور که بارها نیز عنوان کردیم، اپل در زمینه ضبط ویدئوهایی با کیفیت حرف اول را در دنیای تکنولوژی می‌زند. امسال نیز شاهد یکی از قابلیت‌های جدیدی هستیم که اپل برای تمامی اعضای آیفون 13 در نظر گرفته است. این قابلیت جدید، حالت ضبط ویدئو سینماتیک (Cinematic mode) نام دارد. نام دیگر آن پرتره ویدئویی است. قابلیت سینماتیک مود علاوه بر حالت بوکه‌ای که هنگام ضبط ویدئو ایجاد می‌کند، می‌تواند به صورت خودکار فوکوس دوربین را نیز تنظیم کند. هرچند کیفیت ضبط ویدئو در این حالت به 1080p 30 fps محدود شده است.

عملکرد

آیفون 13 مینی نیز مانند سایر اعضای خانواده آیفون 13 به چیپست قدرتمند و فوق سریع A15 بایونیک مجهز شده است. این چیپست با دارا بودن چهار هسته گرافیکی (GPU) می‌تواند به راحتی رقبای اندرویدی خود را پشت سر بگذارد. در نظر بگیرید که چیپست پرچمدار کمپانی کوالکام به سختی می‌توانست با تراشه A14 بایونیک اپل رقابت کند. حال با چیپستی روبرو هستیم که حتی از A14 بایونیک نیز قدرتمندتر است. بنابراین نباید هیولای کوچک اپل را دست کم بگیرید.

در طرف دیگر، نسخه‌های پرو آیفون 13 قرار دارند که با یک هسته پردازشی بیشتر و حافظه رم بالاتر می‌توانند عملکرد درخشان‌تری را از خود به نمایش بگذارند. اما آیفون 13 مینی با قیمت 699 دلاری خود می‌تواند برای افرادی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، بسیار کارآمد و قدرتمند ظاهر شود.

طول عمر باتری و نحوه شارژ

همانطور که می‌دانید که اپل همیشه از اعلام ظرفیت باتری محصولات خود خودداری می‌کند. امسال نیز اپل در رویداد معرفی آیفون جدید 2021، تنها به پیشرفت‌هایی که در زمینه شارژدهی آنها صورت گرفته، اشاره کرد. این کمپانی در رابطه با آیفون 13 مینی نیز عنوان کرده که طول عمر باتری نسخه مینی نسبت به هم رده نسل قبلی آن یک ساعت و نیم افزایش پیدا کرده است. طی تست‌های انجام شده نیز این ادعا مورد تایید قرار گرفت.

جای شگفتی نیست که بگوییم اپل در محصولات جدید خود از قرار دادن آداپتور شارژ امتناع کرده است. علاوه بر این سرعت شارژ خانواده آیفون 13 نیز بهبودی پیدا نکرده و در حالت سیمی تنها می‌تواند با توانی معادل 20 وات شارژ شود. از طرفی مگ‌سیف نیز می‌تواند حداکثر تا توان 15 واتی را پشتیبانی کند.

نرم افزار و سیستم عامل iOS 15

کمپانی اپل، آیفون 13 مینی خود را همراه با جدیدترین سیستم عامل یعنی iOS 15 به دست مشتریان می‌رساند. نسخه جدید iOS 15 با تغییراتی همراه بوده که به عنوان مثال می‌توان به برخی از آنها نظیر نمایش اعلان‌های بهبود یافته، فوکوس مود برای اعلان‌ها، ارتقای اپ فیس تایم و سایر برنامه‌های اصلی مانند سافاری و Notes اشاره کرد.

اپل در نظر دارد تا تمامی کاربران آیفون، لذت کار با سیستم عامل iOS 15 را به طور کامل تجربه کنند. با این حال برخی از مدل‌های قدیمی، به علت محدودیت سخت افزاری نمی‌توانند از تمامی امکانات سیستم عامل جدید بهره ببرند. اما برای آیفون 13 مینی هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید از تمامی امکانات iOS 15 استفاده کنید. در رابطه با باز کردن قفل فیس آیدی از طریق اپل واچ نیز برخی کاربران همچنان با مشکل روبرو هستند. اپل وعده داده است به زودی این مشکل را با ارائه یک بروزرسانی رفع خواهد کرد.

قیمت و زمان انتشار

شما می‌توانید از هم اکنون آیفون 13 مینی را برای خود تهیه کنید. نسخه پایه آیفون 13 مینی با حافظه داخلی 128 گیگابایت، 699 دلار است. نسخه 256 گیگابایتی آن 799 دلار بوده و برای نسخه 512 گیگابایتی قیمتی معادل 999 دلار در نظر گرفته شده است. خوشبختانه اپل با حفظ قیمت، حافظه داخلی نسخه پایه آیفون 13 مینی را دو برابر کرده است. حال می‌توان با توجه مشخصات بالا و قیمت مناسبی که آیفون 13 مینی ارائه می‌کند، این پرچمدار کوچک را گزینه خرید قابل توجهی به شمار آورد. میتوانید برای خرید گوشی مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی هکس استور اقدام کنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • عملکرد فوق‌العاده
  • دوربین‌های ارتقا یافته
  • طول عمر باتری بهینه‌تر
  • نسخه پایه دارای حافظه داخلی 128 گیگابایتی است
    معایب
  • فیس آیدی همچنان با پوشیدن ماسک تداخل دارد
  • سرعت شارژ به 20 وات محدود شده است

جمع بندی

آیفون 13 مینی قطعا نسخه قدرتمند و سریع‌تر آیفون 12 مینی بوده و ادامه دهنده مسیر پرچمدارهای کوچک اما قدرتمند اپل به شمار می‌رود. چیپست به کار رفته در این پرچمدار از تمامی گوشی‌های اندرویدی حال حاضر مارکت قدرتمندتر و سریع‌تر است. از نظر طراحی، آیفون 13 مینی تغییر چندانی نکرده اما همچنان زیبا و جذاب به نظر می‌رسد.

اگر بخواهیم مشکلاتی نظیر سرعت شارژ پایین و نبود حسگر اثر انگشت را نادیده بگیریم، آیفون 13 مینی بهترین گوشی هوشمند جمع و جور دنیا محسوب می‌شود. اگر در حال حاضر از آیفون 12 مینی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای ارتقا به آیفون 13 مینی دست نگه دارید. پرچمدار جدید آیفون ارزش ارتقا ندارد. با این حال اگر مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را در اختیار دارید، آیفون 13 مینی قطعا ارزش ارتقا دارد و قطعا با تهیه آن شگفت زده خواهید شد.

منبع مقاله