منو

آموزش تبدیل گوشی اندروید به کامپیوتر دسکتاپ (PC) یا لپ تاپ

گوشی های هوشمند امروزی بسیار قدرتمند هستند و هم اکنون می توانند برای قابلیت های متنوع و پیچیده ای نظیر اجرای بازی ها، چک کردن شبکه های اجتماعی، پاسخگویی به ایمیل ها و تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر مورد استفاده قرار بگیرند. اما بدون شک یکی از مهم ترین قابلیت های این دستگاه ها، امکان تبدیل گوشی به کامپیوتر است.

اگرچه گوشی های هوشمند امروزی به سادگی می توانند در جیب قرار بگیرند و از مکانی به مکان دیگری جا به جا شوند، اما نباید ظاهر کوچک و فشرده آن ها ما را گمراه کند. در حال حاضر بسیاری از محصولات هوشمند پرچم‌دار و بالارده موجود در بازار، قابلیت تبدیل گوشی به لپ تاپ را دارند.

در اصل باید گفت که قریب به اتفاق کاربران، این روزها یک دستگاه موبایل و قابل حمل را در اختیار دارند که قدرت پردازشی آن ها به قدری است که می توانند برای کاربردهایی مانند تبدیل گوشی به کامپیوتر مورد استفاده قرار بگیرند.

برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر باید علاوه بر گوشی های هوشمند از تجهیزات جانبی دیگری نیز استفاده کرد. تجهیزاتی نظیر صفحه نمایش اکسترنال، ماوس و صفحه کلید به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر جزییات کاملی از آن ها را ارائه می کنیم.

اموزش تبدیل گوشی به کامپیوتر ویندوز7

چگونه گوشی خود را به کامپیوتر یا لپ تاپ تبدیل کنیم؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، گوشی های هوشمند به عنوان مغز این سیستم عمل می کنند. تجهیزات جانبی که در بالا معرفی شد به کاربران کمک می کند که در تبدیل گوشی به لپ تاپ عملکرد بسیار بهتری را در اختیار داشته باشند.

به عنوان مثال یک نمایشگر اکسترنال سبب می شود که کاربران در هنگام استفاده از برنامه های مختلف، به یک محیط کار بزرگ تر و وسیع تر دست پیدا کنند و محدودیت های موجود در نمایشگر کوچک گوشی های هوشمند را در هنگام تبدیل گوشی به کامپیوتر نداشته باشند.

این نمایشگر اکسترنال می تواند یک تلویزیون بزرگ، نمایشگر یک کامپیوتر قدیمی یا یکی از نمایشگرهای اکسترنالی باشد که به تازگی روانه بازار شده اند. بهترین و ساده ترین روش برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر، استفاده از دستگاه های Chromecast است. اگر از گوشی های مبتنی بر سیستم عامل iOS استفاده می کنید بهتر است از دستگاه های Apple TV استفاده کنید.

نرم افزار تبدیل گوشی به کامپیوتر

می توان گفت دستگاه های Chromecast با فاصله ساده ترین و بهترین روش برای تبدیل گوشی به لپ تاپ و اتصال به نمایشگرهای اکسترنال هستند. سازگاری کامل آن ها با انواع مختلف از گوشی های اندرویدی و همچنین فراهم کردن یک ارتباط بی سیم، سبب شده است که این روزها محبوبیت این دستگاه ها نزد کاربران زیاد باشد.

در ادامه آموزش تبدیل گوشی به کامپیوتر،  می توان از قابلیت Screen Mirroring در سیستم عامل اندروید استفاده کرد تا نمایش تصویر گوشی های هوشمند بر روی نمایشگر اکسترنال ممکن شود.

همچنین می‌‌توانید برنامه Google Home را از سرویس گوگل پلی دانلود کنید و برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر تنها گزینه Cast Screen را در منوی آن انتخاب کنید.

در استفاده از دستگاه های Apple TV برای اتصال گوشی های آیفون به نمایشگرهای اکسترنال نیز از روشی مشابه استفاده می شود. در این دستگاه ها باید قابلیت Screen mirroring در Control Center در حالت فعال قرار بگیرد.

هنگامی که تمامی اتصالات برقرار شود، اطلاعات در حال نمایش بر روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند، از طریق نمایشگرهای اکسترنال نیز قابل روئیت خواهد بود.

تنها مانعی که می تواند در این بخش وجود داشته باشد تاخیر در ارسال و نمایش اطلاعات است. این موضوع سبب می شود که امکان استفاده از قابلیت Screen Mirroring برای نمایش ویدیوها بر روی نمایشگرهای خارجی به سختی امکان پذیر باشد و در گروی یک ارتباط پرسرعت باشد.

باید گفت که این تنها ضعف دستگاه های Chromecast در تبدیل گوشی به لپ تاپ است؛ اما اغلب گوشی های هوشمند اندرویدی قابلیت اتصال به آن را دارند و می توانند از طریق آن، نمایش تصویر بر روی نمایشگرهای خارجی را ممکن کنند.

آموزش تبدیل گوشی به کامپیوتر

ارتباط  سیمی در تبدیل گوشی به کامپیوتر

آنچه که سبب شده است این روزها استفاده از ارتباط های سیمی برای تبدیل گوشی به کامپیوتر واقعی سخت تر از ارتباط های بی سیم باشد، حضور انواع گوناگونی از پورت های ارتباطی در گوشی های هوشمند است.

اگرچه تمامی گوشی های اپل از پورت Lighting بهره می برند اما گوشی های اندرویدی کم کم در حال فراموش کردن پورت microUSB و مهاجرت به پورت USB Type-C هستند. این تفاوت میان پورت های ارتباطی سبب شده است که تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر کار ساده ای نباشد.

اغلب گوشی های پرچم‌دار موجود در بازار از پورت USB Type-C بهره می برند؛ اما استفاده از این پورت در نمایشگرهای اکسترنال هنوز آنطور که باید و شاید گسترش پیدا نکرده است. با توجه به این موضوع کاربران برای اینکه بتوانند گوشی خود را به یک نمایشگر اکسترنال متصل کنند ممکن است در این مسیر به یک رابط و برنامه تبدیل گوشی به لپ تاپ نیاز داشته باشند.

حتی اگر یکی از این کابل های تبدیل گوشی به کامپیوتر را هم در اختیار داشته باشید، ممکن است برای اتصال گوشی خود به لپ تاپ ها، وادار به استفاده از پورت HDMI شوید. در این حالت نوعی از هاب های جدید میان گوشی و نمایشگرهای اکسترنال قرار می گیرند تا تبدیل میان پورت های ارتباطی را صورت دهند.

مشکل دیگری که بر سر راه استفاده از ارتباط های سیمی در تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر وجود دارد، پشتیبانی نکردن بخشی از گوشی های هوشمند از آن ها است. حتی اسمارت فون های جدیدی نظیر ال جی V40، گوگل پیکسل 3 یا وان پلاس 6T نیز نمی توانند قابلیت Screen Mirroring را تحت یک ارتباط سیمی فراهم کنند.

آموزش تبدیل گوشی اندرویدی به کامپیوتر

علاوه بر این، اگر از یک گوشی اندرویدی قدیمی تر استفاده می کنید که به پورت microUSB مجهز است بازهم ممکن است رابط های تبدیل گوشی به لپ تاپ موجود، قادر به برقراری ارتباط موردنیاز نباشند؛ چرا که تنها بخشی از این گوشی های هوشمند با این رابط ها سازگاری دارند.

به نظر می رسد در برقراری ارتباط های سیمی، گوشی های اپل چند گام جلوتر هستند. حضور یک پورت واحد در این دستگاه ها سبب شده است که بتوان تنها با در اختیار داشتن یک تبدیل Lighting به HDMI، به سادگی همه آن ها را به تلویزیون ها و انبوهی از نمایشگرهای اکسترنال متصل کرد.

می توان گفت که همه گوشی های اپل به لطف بهره مندی از یک استاندارد مشابه، به خوبی با استفاده از ارتباط سیمی، قابلیت تبدیل گوشی به کامپیوتر و اتصال به نمایشگرهای خارجی را دارند.

تبدیل گوشی به کامپیوتر واقعی

تجربه یک دسکتاپ سفارشی در برخی از گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمند جدید نظیر سری محصولات گلکسی اس 22 ، قادر هستند یک عملکرد دسکتاپ سفارشی را در هنگام تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر و اتصال به نمایشگرهای خارجی مهیا کنند.

نکته قابل توجه دیگر در مورد این گوشی های هوشمند این است که کاربران برای تبدیل گوشی به لپ تاپ نیازی به استفاده از یک کابل رابط خاص یا یک داک نگهدارنده نیازی نخواهند داشت. تنها کافی است آن ها را به صورت مستقیم به یک نمایشگر خارجی متصل کنید، تا در همان لحظه، دسترسی به یک تجربه دسکتاپ ممکن شود.

تبدیل گوشی به ویندوز 7

برخلاف دیگر گوشی های هوشمند، این اسمارت فون ها قادر هستند یک سری قابلیت  ویژه و اختصاصی را هم در دسترس کاربران خود قرار دهند. حضور این قابلیت های اختصاصی درتبدیل گوشی به کامپیوتر سبب شده است که عملکرد دسکتاپ این گوشی های هوشمند بسیار بهتر از دیگر دستگاه ها باشد و بتوان توسط آن ها یک سیستم دسکتاپ واقعی را تجربه کرد. به عنوان مثال می توان در حالت دسکتاپِ این دستگاه ها، به صورت همزمان چند پنجره فعال را در اختیار داشت.

عملکرد دسکتاپ این گوشی های هوشمند به قدری عالی است که باور کردن آن برای بسیاری سخت است. این موضوع نشان می دهد ادعای اینکه گوشی های هوشمند امروزی، همچون کامپیوترهای قدرتمندی هستند که می توان آن ها را در جیب حمل کرد، دروغ و خیالی نیست.

چگونه از قابلیت DeX در گوشی های سامسونگ استفاده کنیم؟

تبدیل گوشی شیائومی به کامپیوتر

می توان در گوشی های بالارده و جدید سامسونگ از قابلیت DeX برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر استفاده کرد. این قابلیت هم اکنون در اختیار کاربران گوشی های گلکسی اس 8 به بعد قرار دارد. کاربران تبلت Tab S4 به بعد نیز در حال حاضر می توانند از این قابلیت برای تبدیل گوشی به لپ تاپ استفاده کنند.

به منظور استفاده از این قابلیت تبدیل گوشی به کامپیوتر باید پورت USB-C این دستگاه ها را به یک نمایشگر دارای درگاه ورودی HDMI متصل کنید. برای تبدیل گوشی سامسونگ به کامپیوتر، این شرکت کابل های ویژه ای با عنوان DeX را تولید و روانه بازار کرده است.

این شرکت همچنین در حال حاضر دو داک رابط برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر تولید و عرضه کرده که می توان آن ها را با نام های DeX Station و DeX Pad در بازار یافت. این داک های رابط دارای پورت  USB و HDMI اضافی نیز هستند تا بتوانند به دستگاه های بیشتری متصل شوند. البته در حال حاضر داک های متفرقه دیگری نیز در بازار یافت می شود که با گوشی های سامسونگ سازگار هستند. همچنین برای تبدیل گوشی شیائومی به کامپیوتر هم می‌توان از روش مشابه بهره برد.

چگونه گوشی های هواوی را به یک سیستم دسکتاپ تبدیل کنیم؟

تبدیل گوشی به ویندوز واقعی

قابلیتی مشابه با DeX در گوشی های بالارده هواوی نیز وجود دارد. برای تبدیل گوشی به لپ تاپ تنها کافی است که توسط یک سیم رابط، پورت USB-C آن ها را به یک نمایشگر خارجی دارای درگاه HDMI وصل کنید.

برای تبدیل گوشی به ویندوز 7 می توانید از داک های نگهدارنده هواوی که با عنوان Matedock در بازار موجود هستند نیز استفاده نمایید. البته محصولات مشابه ارزان قیمت تری نیز در بازار یافت می  شود.

رابط کاربری طراحی شده برای قابلیت تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر شباهت زیادی به سیستم عامل ویندوز دارد و به همین دلیل می توان به راحتی از آن استفاده کرد. همچنین می توان در این حالت تنظیماتی را به کار گرفت تا اطلاعات در حال نمایش توسط گوشی، عیناً بر روی نمایشگر خارجی مشاهده شود.

کاربران علاوه اتصال سیمی، می توانند از ارتباط بلوتوث هم برای ارتباط ماوس و صفحه کلید به گوشی و در نتیجه سیستم دسکتاپ استفاده کنند. در هنگام استفاده از این قابلیت، نمایشگر گوشی های هواوی به یک ماوس و صفحه کلید لمسی تبدیل می شود و می توانید با استفاده از آن، دستورات گوناگون را به سیستم دسکتاپ خود منتقل کنید.

یکی از قابلیت های عالی محصولات هواوی در تبدیل گوشی به لپ تاپ، امکان برقراری ارتباط با نمایشگر یا تلویزیون های خارجی به صورت بی سیم است. برای دسترسی به این قابلیت باید در این گوشی های هوشمند مسیر Settings، سپس Device Connectivity و در انتها Easy Projection را طی کنید. باید توجه داشت که برای استفاده از نرم افزار تبدیل گوشی به کامپیوتر به یک تلویزیون  دارای ارتباط Wi-Fi نیاز دارید. همچنین می توان از یک نمایشگر بی سیم در کنار دانگل های Miracast استفاده کرد.

شبیه ساز ویندوز۱۰ برای گوشی اندروید
یک نمونه دانگل میراکست ایسوس

به لطف حضور قطعات سخت افزاری قدرتمند در گوشی های بالارده سامسونگ و هواوی می توان با تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر و استفاده از ارتباط بی سیم و همچنین یک دسته بازی مجهز به ارتباط بلوتوث، یک کنسول گیمینگ اندرویدی تمام  عیار را در اختیار داشت.

البته معمولاً به کاربران توصیه می شود برای دسترسی به یک سیستم گیمینگ قدرتمند، تا جای ممکن است از ارتباطات سیمی استفاده کنند. این موضوع سبب می شود که در هنگام اجرای بازی ها کمترین زمان لگ و تاخیر ایجاد شود.

اتصال صفحه کلید و ماوس برای تبدیل گوشی به لپ تاپ

برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر و دسترسی به یک تجربه دسکتاپ عالی، نیاز است که در آخرین گام یک ماوس و صفحه کلید نیز به گوشی های هوشمند متصل شود. توصیه می کنیم برای این مصارف، حتماً از یک ماوس و صفحه کلید بی سیم و مجهز به ارتباط بلوتوث استفاده کنید؛ چرا که اتصال آن ها به گوشی های هوشمند به سادگی امکان پذیر است و این کار مشابه با برقراری ارتباط دیگر دستگاه های بی سیم صورت می گیرد.

فرآیند تبدیل گوشی به لپ تاپ، شباهت زیادی به انجام این کار در لپ تاپ ها و سیستم های دسکتاپ دارد و عملکرد آن ها در دستگاه های اندرویدی نیز بسیار خوب است. در سمت مقابل نمی توان همه ماوس های بی سیم را به گوشی های آیفون متصل کرد؛ اما در اتصال صفحه  کلیدهای بلوتوثی به آن ها مانعی وجود ندارد.

تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر

اگر همچنان به استفاده از ماوس و صفحه کلید سیمی علاقه مند هستید، باید برای این کار یک رابط مناسب تهیه کنید. خرید یک هاب USB که قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند را داشته باشد برای اینکه بتوانید به صورت همزمان ماوس و صفحه کلید سیمی خود را به کار بگیرید ایده مناسبی به نظر می رسد.

بار دیگر باید بگوییم که استفاده از یک ماوس و صفحه کلید سیمی در کنار گوشی های اندرویدی، به سادگی امکان  پذیر است؛ اما راهی وجود ندارد که بتوان از آن ها در کنار گوشی های آیفون استفاده کرد. به عبارت دیگر، اگر از کاربران گوشی های اپل هستید، چاره ای ندارید جز اینکه از صفحه کلیدهای بلوتوثی استفاده کنید.

آینده سیستم های پردازشی قابل حمل

همانطور که در بالا نشان داده شد، می توان به سادگی و به سرعت نسبت به اجرای آموزش تبدیل گوشی اندرویدی به کامپیوتر اقدام کرد. اگرچه این راهکار برای تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر فعلاً قادر نیست که جایگزین سیستم های دسکتاپ امروزی شود، اما استفاده از آن در مواقع مختلف می  تواند بسیار سودمند و مفید باشد. اگر در موقعیتی قرار دارید که باید چند فعالیت مختلف را صورت دهید و دسترسی به یک سیستم دسکتاپ نیز وجود ندارد، استفاده از این راهکار تبدیل گوشی به لپ تاپ می تواند بسیار عالی باشد.

اگر یک ماوس و صفحه کلید و یکی از نمایشگرهای اکسترنالی که این روزها با تنوع زیادی در بازار یافت می شوند را به همراه داشته باشید، می توانید در هر شرایط و مکانی به یک سیستم دسکتاپ دسترسی پیدا کنید. البته می‌توان از شبیه ساز ویندوز۱۰ برای گوشی اندروید هم استفاده کرد.

باید گفت که گوشی های هوشمند امروزی از هر زمان دیگری قدرتمندتر و پیشرفته تر هستند. این موضوع سبب شده است که بتوان رده جدیدی از قابلیت ها را از این دستگاه ها انتظار داشت.

ممکن است به دلیل محدودیت های موجود در هنگام استفاده از گوشی های هوشمند نتوان به حداکثر قدرت و توان آن ها دسترسی پیدا کرد، اما با استفاده از راهکارهای بالا و همچنین قطعات جانبی موجود در بازار، می توان به راحتی با بهره‌گیری از اموزش تبدیل گوشی به کامپیوتر ویندوز7 و در مدت زمان مشابه، فعالیت های گسترده تری را صورت داد.

جمع بندی

راهکارهای زیادی برای تبدیل گوشی هوشمند به یک کامپیوتر رومیزی وجود دارد. قبل از هر عملی در نظر داشته باشید که گوشی هوشمند به صورت پایه و در حال حاضر قابلیت ارائه تجربه کاربری بسیار سطح بالایی را مانند کامپیوترهای ویندوزی یا مک ندارد. علت این امر آن است که فرایند تبدیل گوشی موبایل به کامپیوتر یک فرایند فانتزی و نه چندان حساس است و به همین دلیل شرکت‌های فعال در این زمینه بیشتر برای ارائه قابلیت به صورت پایه کار کرده‌اند.

در این میان سرویس Samsung DeX بهترین نوع سرویس تبدیل گوشی به کامپیوتر است که رابط کاربری ظاهر شده روی نمایشگر از قابلیت‌های مناسبی برخوردار است و مضاف بر آن در نسخه‌های جدید هر دو حالت اتصال سیمی و بی‌سیم را نیز پشتیبانی می‌کند. در انتها اگر شما نیز روشی برای تبدیل گوشی به لپ تاپ یا تبدیل گوشی به یک کامپیوتر رومیزی دارید که در این مقاله عنوان نشده آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. مسلماً بیان تجربه دوستانی که با این قابلیت گوشی خود کار کرده باشند نیز برای دیگران ارزشمند خواهد بود.