منو

آشنایی بیشتر با ویژگی های رندرینگ کامپیوتر

رندرینگ یکی از استفاده‌های مهم کامپیوتر و گرافیک کامپیوتری است. اما رندرینگ چیست و یک سیستم رندرینگ باید چه ویژگی‌ها و مشخصاتی داشته باشد؟ با ما همراه شوید تا ضمن پاسخ به این پرسش‌ها، به تشریح نکات مهم در انتخاب و بستن سیستم رندرینگ بپردازیم.

رندرینگ یکی از کارهای تخصصی است که به کمک کامپیوتر انجام می شود، از همین رو کاربران به سیستم رندرینگ یا کیس مخصوص رندر نیاز دارند. در ادامه تلاش خواهیم نمود نکات مفید و کاربردی درباره کامپیوتر Rendering به شما ارائه کنیم.

رندرینگ چیست؟

Rendering در گرافیک کامپیوتری به معنای تولید تصویر با استفاده از مدل‌های نرم افزاری است. به عبارت دیگر، رندرینگ یعنی تبدیل مدل‌های سه بُعدی یا دو بُعدی طراحی یا تولید شده توسط نرم افزارهای کامپیوتر به تصویر است. این یک تعریف ساده برای مفهوم رندرینگ است.

بهترین سیستم رندرینگ
برنامه Maya

رندرینگ توسط موتور (Renderer) نرم افزار یا برنامه رندرینگ صورت می‌گیرد که یک کار بسیار ظریف و دقیق با تکیه بر قوانین فیزیک نور، بینایی انسان، ریاضیات و مهندسی کامپیوتر است. بنابراین کامپیوتر رندرینگ بار پردازشی و کار سنگینی را بر عهده دارد.

انواع رندرینگ کامپیوتری

اولین نوع رندرینگ همان تصاویر یا اشیاء از قبل رندر شده هستند. برای این کار مدل‌ها از قبل رندر می‌شوند و صرفاً شما خروجی آن را مشاهده می‌کنید. برای نمونه یک تصویر، یک طرح، یک انیمیشن و یک … در بازی‌ها همگی از قبل رندر شده‌اند. از آنجایی که قبلاً کار رندرینگ انجام شده است، شما فقط خروجی آن را مشاهده می‌کنید و به پردازش سنگین یا زمان زیادی برای رندر شدن نیاز ندارد.

قیمت کیس رندرینگ
یک تصویر رندر شده با کامپیوتر

نوع دوم رندرینگ بلادرنگ یا Realtime است. در این نوع رندرینگ صحنه‌ها همان لحظه‌ای که آنها را مشاهده می‌کنید رندر و تولید می‌شوند. آشناترین نمونه آن بازی‌های ویدئویی هستند که هر فریم توسط موتور بازی با استفاده از پردازنده و کارت گرافیک رندر و نمایش داده می‌شود.

در ادامه به شما می گویم چرا به کامپیوتر رندرینگ نیاز داریم و فرق سیستم رندرینگ و گیمینگ چیست.

فرق سیستم مدلینگ با رندرینگ

بهتر است حواستان باشد که مدل سازی یا مدلینگ 3D با رندرینگ متفاوت است. مدل سازی 3D یک پردازش فعال است که در آن با پیمایش (Navigation)، صحنه معینی را مشاهده می کنید. بهتر است با یک مثال به تشریح آن بپردازیم.

قیمت کامپیوتر رندرینگ
یک پروژه Blender

تصور کنید معمار یک مُدل سه بعدی از خانه‌ای که می‌خواهد برایتان بسازد را جلوی‌تان گذاشته است. شما می‌توانید به جاهای مختلف این خانه سرک بکشید یا از نماهای مختلف آنها را نگاه کنید. اینجا شما با مدل سازی سه بُعدی روبرو هستید که متکی بر محاسبات و پردازش سنگین است.

در مدل سازی سه بُعدی پردازش‌ها یا محاسبات عمدتاً در پردازنده مرکزی (CPU) و توسط تنها یک هسته پردازشی انجام می‌شود. در این نوع پردازش عناصر و اشیاء مختلف صحنه معمولاً تابع سلسه مراتب معینی هستند و باید بر اساس ترتیب معینی رندر و نمایش داده شوند. به همین دلیل معمولاً امکان سپردن بخش‌های مختلف محاسبات به هسته‌های پردازشی متعدد وجود ندارد و اغلب صرفاً یک هسته پردازشی درگیر است. این یک نکته کلیدی در انتخاب مشخصات کیس مخصوص رندر است.

قیمت سیستم رندرینگ
مدل سازی سه بعدی کامپیوتری

به طور خلاصه می‌توان گفت برای مدل سازی 3D به یک پردازنده با ریزمعماری بروز و بهینه با فرکانس بالا نیاز دارید و IPC بالاتر ریزمعماری در کنار فرکانس بوست بالاتر به مراتب مؤثرتر از داشتن هسته‌های بیشتر است. آنچه که گفته شد درباره انیمیشن سازی و طراحی با کامپیوتر (CAD) هم صدق می‌کند و یک پردازنده با فرکانس و عملکرد تک هسته‌ای بالا بسیار بهتر از یک پردازنده با تعداد بالایی هسته پردازشی است.

سیستم مناسب رندر گرفتن
یک کیس مخصوص رندر

پردازنده با هسته‌های سریع‌تر و فرکانس بالاتر معمولاً باعث افزایش سرعت و پاسخ‌دهی Viewport برنامه‌های طراحی هم می‌شود.

رندرینگ یک کار سنگین و پیچیده برای کامپیوتر است، به همین دلیل بسته به بزرگی و نوع پروژه و البته قدرت کیس مخصوص رندر ، ممکن است رندرینگ از ساعت‌ها گرفته تا روزها طول بکشد. آنچه که اشاره شد باعث می‌شود به کامپیوتر رندرینگ نیاز پیدا کنیم.

فرق CPU رندرینگ با GPU رندرینگ

موتورهای رندرینگ یا رندر کننده رایج از نظر متکی بودن بر سخت افزار به دو دسته CPU محور یا متکی بر پردازنده مرکزی و GPU محور یا متکی بر پردازنده گرافیکی تقسیم می‌شوند که یک نکته بسیار اساسی در انتخاب کامپیوتر برای رندر کردن است.

فرق سیستم رندرینگ با گیمینگ

همان‌طور که حدس می‌زنید در رندرینگ متکی بر CPU، موتور رندرینگ به طور کامل یا عمدتاً به پردازنده مرکزی وابسته است و محاسبات آن توسط CPU انجام می‌شود. در این حالت پردازنده هنگام رندرینگ تقریباً به طور کامل تحت فشار قرار می‌گیرد. موتور رندرینگ پیش فرض اغلب برنامه‌ها CPU محور است.

در طرف مقابل در رندرینگ GPU محور یا مبتنی بر پردازنده گرافیکی، از قدرت محاسباتی بالای کارت گرافیک سیستم شما استفاده می‌شود. در حالی که یک CPU قوی می‌تواند نهایتاً 64 هسته پردازشی با امکان اجرای جمعاً 128 عدد Thread داشته باشد، یک کارت گرافیک چون GeForce RTX 4090 انویدیا دارای بیش از 16,000 هسته پردازشی است.

فرق سیستم رندرینگ و گیمینگ
موتورهای GPU رندر

باید دقت داشت همیشه امکان استفاده 100 درصدی از قدرت پردازشی CPU و GPU وجود ندارد و بسته به شرایط به نسبت‌های متفاوتی از CPU و GPU استفاده می‌شود. در موارد زیادی رندرینگ هیبریدی (استفاده ترکیبی از CPU و GPU) بهینه نیست.

ویژگی‌های کامپیوتر رندرینگ و کیس مخصوص رندر

مهم‌ترین نکته در انتخاب کیس مخصوص رندر یا کامپیوتر Rendering، توجه به CPU یا GPU محور بودن موتور رندرینگ است. البته اگر بتوانید از از موتور رندر متکی بر CPU به GPU مهاجرت کنید، احتمالاً از افزایش چشمگیر سرعت رندرینگ برخوردار می‌شود.

کیس برای رندرینگ

کاملاً مهم و ضروری است که در انتخاب کامپیوتر رندرینگ به موتور رندر و پیش نیازهای برنامه 3D مورد استفاده‌تان توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید یا بی جهت هزینه نکرده باشید. برای نمونه ممکن است در استفاده شما از کامپیوتر Rendering یک کارت گرافیک 2 میلیون تومانی با یک کارت گرافیک 100 میلیون تومانی هیچ تفاوت چشمگیری نداشته باشد و هزینه اضافی یا غیر ضروری باشد.

انتخاب پردازنده برای کامپیوتر رندرینگ

رندرینگ یک کار کاملاً پردازشی یا مبتنی بر محاسبات است، از همین رو دور از انتظار نیست که رندرینگ به شدت تشنه قدرت پردازشی بالاتر باشد. با این حال همه پردازنده‌ها به یک اندازه برای کامپیوتر Rendering مناسب نیستند. در عین حال یک CPU می‌تواند برای شما ایده آل باشد اما دیگری نه.

کامپیوتر برای رندرینگ

شما در انتخاب پردازنده سیستم رندرینگ باید به عناصر پروژه‌های خود و حجم و تعداد آنها توجه کنید. همچنین باید در نظر بگیرید که عمدتاً زمان شما در استفاده از کامپیوتر Rendering صرف تعامل با پروژه یا رندر کردن آن می‌شود؟

در صورتی که بخش عمده زمان شما در استفاده از کامپیوتر Rendering صرف تعامل یا کار بر روی پروژه می‌شود و رندر شدن آن زمان زیادی نمی‌برد، بهتر است به پردازنده‌های با فرکانس و IPC بالاتر فکر کنید و سراغ مدل‌های با تعداد بالایی هسته پردازشی نروید.

از پردازنده‌های مناسب برای این دست از کاربران می‌توان Core i های نسل جدید اینتل و پردازنده‌های رایزن AMD را برشمرد. البته بهتر است انتخاب خود را به مدل‌های دارای پسوند K یا X محدود کنید که توان طراحی گرمایی (TDP) و فرکانس بالاتری دارند. البته همیشه لازم نیست جدیدترین نسل از پردازنده‌های اینتل یا AMD را برای کیس مخصوص رندر انتخاب کنید و یک الی دو نسل قبل می‌تواند ارزش خرید بالاتر و قیمت تمام شده پایین‌تری داشته باشد.

منظور از رندرینگمقایسه عملکرد تک هسته

یک راه خوب برای پیدا کردن پردازنده مناسب برای کیس مخصوص رندر، توجه به امتیاز پردازنده‌ها رده بنچمارک Cinebench R23 است. عملکرد تک هسته‌ای در بنچمارک مزبور برای شما ایده آل است.

پردازنده‌هایی چون AMD Ryzen 9 7950X یا Intel i9 13900K بهترین انتخاب برای مدل سازی 3D و استفاده‌های عمدتاً متکی بر تعامل با پروژه هستند. در عین حال این پردازنده‌ها با داشتن تعداد بالایی هسته پردازشی، در رندرینگ هم عملکرد بسیار خوبی دارند.

اما اگر عمده زمان شما در استفاده از کامپیوتر رندرینگ صرف خود رندرینگ می‌شود و کمتر مشغول تعامل با پروژه خود هستید، باید سراغ پردازنده‌های با تعداد بیشتری هسته پردازشی بروید. بهترین انتخاب‌ها AMD Threadripper و مدل‌هایی چون Threadripper PRO 5995WX هستند.

قیمت سیستم رندرینگ
مقایسه عملکرد چند هسته ای

برای مقایسه پردازنده رندرینگ می‌توانید از امتیاز تست چند هسته‌ای بنچمارک Cinebench R23 کمک بگیرید.

در صورتی که کار شما حرفه‌ای یا پروژه‌هایتان بسیار سنگین و رندر کردن آن زمان بر باشد، به سیستم‌های ورک استیشن مخصوص رندرینگ نیاز دارید یا حتی باید سراغ سیستم‌های تخصصی با بیش از یک پردازنده بروید. سیستم‌های چند سوکته مبتنی بر پردازنده‌های Xeon اینتل نمونه‌ای از آنها هستند.

انتخاب کارت گرافیک برای کامپیوتر رندرینگ

شما هرچقدر کارت گرافیک قوی‌تری با تعداد بیشتری هسته CUDA و حافظه ویدئویی بالاتر تهیه کنید، عملکرد بهتری هم از کیس مخصوص رندر شاهد خواهید بود. اما قرار نیست با خرید قوی‌ترین کارت گرافیک بازار لزوماً شاهد نتیجه بهتر باشید.

در صورتی که موتور رندر مورد استفاده شما از کارت گرافیک یا GPU پشتیبانی کند، کارت‌های گرافیک رده بالا انویدیا بهترین انتخاب هستند. برای نمونه RTX 4090 یک انتخاب عالی برای کیس مخصوص رندر است. در پله‌های پایین‌تر مدل‌های ضعیف‌تر قرار می‌گیرند.

قیمت کامپیوتر رندرینگ

به طور کلی در انتخاب کارت گرافیک برای کامپیوتر رندرینگ باید تمرکزتان را بر روی مدل‌های با بیشترین تعداد هسته CUDA و حافظه ویدئویی بالا بگذارید. عمدتاً کارت‌های RTX xx70 انویدیا چنین ویژگی دارند و در عین حال گران هم نیستند. همچنین کارت‌های با پسوند Ti و Super انویدیا جزء مدل‌های با تعداد بیشتری هسته CUDA و پهنای باند حافظه بالاتر هستند.

دقت داشته باشید همیشه کارت گرافیک قوی‌تر برای سیستم رندرینگ معجزه نمی‌کند و کاملاً به استفاده و شرایط شما بستگی دارد. برای نمونه اگر عملکرد و سرعت بالاتر در Viewport هدف اصلی شما باشد، کارت گرافیک قوی‌تر تأثیر ملموسی ندارد و CPU قوی‌تر برای کیس مخصوص رندر مهم‌تر است. اما اگر در Viewport باید جلوه‌های گرافیکی پیشرفته و تکنیک‌هایی چون SSAO، Ambient Occlusion یا Anti-Aliasing و نظیر آنها اعمال می‌شود، یک کارت گرافیک قوی کاملاً مفید خواهد بود.

معنی کلمه رندرینگ

در مجموع می‌توان گفت از کارت‌های گرافیک RTX xx60 انویدیا گرفته تا RTX xx90 برای کامپیوتر Rendering مناسب هستند و بسته به بودجه و متناسب با نیازتان می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

متأسفانه پشتیبانی از کارت‌های گرافیک AMD در موتورهای رندرینگ اصلاً مناسب نیست و برای کامپیوتر رندرینگ کارت‌های گرافیک RTX انویدیا پیشنهاد می‌شود.

منظور از رندرینگ
مقایسه یک کارت با چند کارت گرافیک در رندرینگ

کارت‌های گرافیک میان رده رو به رده بالا چون RTX 4070 Ti انویدیا بهترین و ارزشمندترین انتخاب برای سیستم‌های رندرینگ هستند. البته در سیستم‌های رندرینگ قوی ممکن است به بیش از یک کارت گرافیک نیاز پیدا کنید. اما اگر بودجه‌تان به مدل مزبور نمی‌رسد، RTX 3070 هم یک انتخاب عالی برای کامپیوتر رندرینگ است.

برای آسان‌تر شدن کارتان در انتخاب کارت گرافیک برای کامپیوتر رندرینگ حتماً بنچمارک هایی چون VRAY،Octane و Redshift را از منابع بروز بررسی کنید.

حافظه رم مناسب برای سیستم رندرینگ

حجم حافظه رم کامپیوتر Rendering نیز باید متناسب با نیازتان انتخاب شود. با این حال بهتر است حداقل 32 گیگابایت حافظه رم برای کیس مخصوص رندر تهیه کنید.

دقت داشته باشید حتماً از حافظه رم دو یا چهار کاناله برای کیس مخصوص رندر استفاده کنید و ترکیب ماژول‌ها به گونه‌ای نباشد که به حالت تک کاناله محدود شود. همچنین برای کیس مخصوص رندر دنبال کیت‌های حافظه رم با سرعت بالا و تایمینگ پایین باشید.

سیستم رندرینگ

بهترین انتخاب موجود برای سیستم‌های رندرینگ ماژول‌های حافظه رم DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز هستند. البته برای استفاده از رم DDR5 در سیستم رندرینگ باید مادربرد و پردازنده نیز چنین امکانی داشته باشند.

در انتخاب حافظه رم برای کامپیوتر رندرینگ حتماً سراغ برندهای معتبر و خوش نام با تراشه‌های حافظه مرغوب و تایمینگ پایین بروید. بسته به نیاز ممکن است شما برای کامپیوتر رندرینگ حتی به 128 گیگابایت حافظه رم چهار کاناله احتیاج داشته باشید. در کامپیوتر Rendering ورک استیشن می توانید از رم مجهز به فناوری ECC برای افزایش پایایی استفاده کنید.

مادربرد مناسب برای کامپیوتر Rendering

در انتخاب مادربرد برای کیس مخصوص رندر یا کامپیوتر Rendering لزوماً به یک مادربرد گران قیمت نیاز ندارید اما باید از نظر حجم و فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی، تعداد شکاف‌های توسعه، تنوع و تعداد درگاه‌ها و همچنین تعداد شکاف‌های M.2 با نیازهای شما هم خوانی داشته باشد. بهتر است مادربرد برای کیس مخصوص رندرینگ را از مدل‌های میان رده بالا انتخاب کنید که قطعات مرغوب و حرارت گیر مناسب برای دفع گرما از مدار تغذیه پردازنده داشته باشد.

کامپیوتر Rendering

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب مادربرد برای سیستم رندرینگ، توجه به نسل PCIe قابل پشتیبانی و تعداد خطوط PCIe است. معمولاً چیپست های رده بالاتر تعداد بیشتری خط ارتباطی PCIe برای نصب کارت‌های توسعه و تعداد بیشتری SSD پرسرعت دارند.

در صورتی که از تعداد بالایی قطعاتی چون هارد دیسک، اس اس دی، کارت توسعه یا چند کارت گرافیک به طور هم زمان استفاده می‌کنید، سراغ پلتفرم های HDET چون AMD Threadripper PRO یا Xeon اینتل بروید که از نظر تعداد خطوط PCIe و قابلیت‌ها بسیار غنی‌تر از پلتفرم‌های دسکتاپ معمولی هستند.

حافظه SSD مناسب برای کامپیوتر Rendering

بارگذاری پروژه‌ها و همچنین خروجی گرفتن رندرینگ بر روی SSD های پرسرعت NVMe می‌تواند به طرز کاملاً چشمگیری موجب صرفه جویی در وقت شما شود. از همین رو بهتر است برای کامپیوتر Rendering یک SSD پرسرعت PCIe x4 با ظرفیت 512 گیگابایت یا بالاتر تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید از پروژه‌های بزرگ بر روی SSD خروجی رندر بگیرید، حتماً یک SSD با دوام بالا را انتخاب کنید.

کیس مخصوص رندر

مزیت دیگر استفاده از SSD به جای هارد دیسک در سیستم رندرینگ، استفاده از قابلیت AutoSave یا پشتیبان گیری خودکار است تا در مواقعی چون قطعی برق یا کرش کردن سیستم نتیجه ساعت‌ها یا حتی روزها از دست نرود.

همچنین برای سیستم‌های رندرینگ بهتر است یک هارد دیسک با ظرفیت بالا برای پشتیبان گرفتن یا آرشیو کردن پروژه‌ها تهیه کنید.

کیس و پاور مناسب برای سیستم رندرینگ

کیس یا پاور تأثیری بر سرعت رندرینگ کامپیوتر شما ندارد اما جزء قطعات مهم هستند و نمی‌توان صرفاً به ارزان‌ترین ها توجه کرد.

کیس مناسب برای سیستم Rendering باید حتماً دارای فضای زیاد و تهویه مناسب با تعداد کافی فن مرغوب و بادوام باشد. در صورتی که تهویه کیس یا فضای داخلی آن کافی نباشد، فن‌های مختلف سیستم به ناچار با سرعت بالایی کار می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی صوتی آزار دهنده و استهلاک بیشتر آنها می‌شود.

رندرینگ

پاور سیستم رندرینگ نه تنها باید از توان کافی برخوردار باشد، بلکه حتماً باید مرغوب و بادوام هم باشد تا از پس از استفاده و کار سنگین برآید. همچنین باید فن پاور کامپیوتر رندرینگ مرغوب و کم صدا باشد. روی هم رفته بهتر است یک پاور مرغوب و معتبر برای سیستم رندرینگ تهیه کنید تا ضمن مطمئن بودن و آسیب نرساندن به قطعات گران قیمت، در استفاده طولانی مدت نیز دچار مشکل نشود.

برای کیس خصوص رندر حداقل یک پاور با گواهی راندمان انرژی Gold تهیه کنید. از تهیه پاورهای ارزان قیمت و اقتصادی برای کامپیوتر رندرینگ پرهیز کنید تا پشیمان نشوید.

خنک کننده پردازنده سیستم رندرینگ

یکی دیگر از قطعات غیر اصلی که در کامپیوتر Rendering باید حتماً در انتخاب آن دقت کنید، کولر یا خنک کننده پردازنده است. در کامپیوتر Rendering پردازنده یا CPU غالباً پرقدرت و در عین حال برای مدت طولانی تحت فشار است. بنابراین باید از یک کولر قوی و کارآمد نیز استفاده کنید تا به خوبی از عهده دفع گرمای پردازنده برآید.

در صورتی که از کولر قوی برای کامپیوتر رندرینگ استفاده نکنید، شاهد نویز آزار دهنده فن پردازنده در اثر تغییر مکرر سرعت یا چرخش با سرعت بالا خواهید بود. در عین حال افزایش دمای پردازنده موجب افت فرکانس و کارایی آن خواهد شد که هیچ ایده آل نیست.

کیس مخصوص رندر

شما می‌توانید برای سیستم‌های رندرینگ از واتر کولرهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید اما قویاً توصیه می‌شود سراغ مدل‌های با رادیاتور 360 میلی متری و فن و پمپ کم صدا بروید تا در استفاده طولانی مدت باعث آزارتان نشود.

ایرکولرها معمولاً استهلاک و آلودگی صوتی کمتری نسبت به واتر کولر دارند اما برای کامپیوتر Rendering حتماً از بین خنک کننده‌های بادی بزرگ و مجهز به فن مرغوب استفاده کنید. همچنین ایرکولر در شرایطی برای کامپیوتر Rendering پیشنهاد می‌شود که تهویه کیس قوی باشد، در غیر این صورت بهتر است از واترکولر برای کیس مخصوص رندر استفاده کنید.

اهمیت مرغوب بودن قطعات در کیس مخصوص رندر

رندرینگ یک فرآیند سنگین و غالباً طولانی است، بنابراین قطعات کامپیوتر رندرینگ با استرس بیشتری روبرو هستند. به همین دلیل شما نباید در کیس مخصوص رندر به دنبال کارت‌های گرافیک ساخت برندهای متفرقه، پاور ارزان یا قطعات بدون دفع مناسب گرما باشید. برای نمونه فن‌های موجود در کیس ها، پاورها و کولرهای متفرقه ممکن است خیلی زود دچار خرابی یا ایجاد نویز آزار دهنده شوند.

کامپیوتر Rendering

باید دقت داشته باشید که فن‌های نامرغوب بکار رفته در قطعات متفرقه عمدتاً پر سر و صدا هستند. از همین رو حتماً قطعاتی چون کارت گرافیک، پاور، حافظه رم، اس اس دی و کولر را از برندهای معتبر و باکیفیت تهیه کنید.

آنچه که گفته شد لزوماً به معنای خرید قطعات گران قیمت نیست. برای نمونه کافی است یک کارت گرافیک معتبر با کولر مناسب تهیه کنید و لزوماً به یک مدل شدیداً اورکلاک شده یا گران قیمت نیاز ندارید. در عین حال کارت‌های گرافیک با کولر ساده یا یک عدد فن برای کیس مخصوص رندر مناسب نیستند.

مسئله دیگر، اورکلاکینگ است. در حالی که افزایش کارایی ناشی از اورکلاک کردن وسوسه کننده است، اما به هیچ عنوان برای سیستم‌های رندرینگ پیشنهاد نمی‌شود. اورکلاک کردن موجب افزایش شدید گرما و مصرف قطعات و افزایش شانس خرابی آنها در کنار احتمال افزایش ناپایداری می‌شود. حتی بهتر است برای سیستم‌های گیمینگ از کارت گرافیک اورکلاک شده استفاده نکنید یا آن را در حالت نرمال و بدون اورکلاک مورد استفاده قرار بدهید که معمولاً از طریق انتخاب دستی امکان پذیر است.

فرق سیستم رندرینگ و گیمینگ

ممکن است متوجه وجود تشابه‌های موجود میان سیستم گیمینگ با رندرینگ شده باشید و بپرسید فرق سیستم رندرینگ با گیمینگ چیست؟

سیستم رندرینگ

در حالی که سیستم‌های گیمینگ هم می‌توانند همانند کامپیوتر رندرینگ دارای پردازنده قوی، کارت گرافیک قوی و حافظه رم بالایی باشند، اما استفاده یا کاربری این دو یکی نیست و تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. برای نمونه در سیستم‌های رندرینگ تمرکز بر روی پردازنده مرکزی قوی‌تر است در حالی که در سیستم‌های گیمینگ عمدتاً کارت گرافیک حرف اول را می زند.

همچنین قطعات پر زرق و برق سیستم‌های گیمینگ لزوماً برای سیستم‌های رندرینگ ضروری نیستند و می‌توان با هزینه کمتر کارایی بالاتری به دست آورد. در عین حال سیستم‌های رندرینگ معمولاً تحت فشار و استرس بیشتری قرار دارند.

سیستم رندرینگ چیه

جمع بندی و سخن پایانی

رندرینگ به سیستم قوی و تخصصی نیاز دارد که از قدرت پردازشی بالا، حافظه رم کافی و دفع مناسب گرما برخوردار باشد. هرچند امکان استفاده از سیستم های معمولی یا گیمینگ برای رندرینگ هم وجود دارد، اما خرید سیستم رندرینگ ایده بسیار بهتری است. بدیهی است قیمت سیستم رندرینگ بر اساس قطعات آن متفاوت خواهد بود.

با داشتن مهارت کافی و یک کامپیوتر Rendering قوی، شما می توانید تصاویر واقع گرایانه ای را خلق کنید که از واقعیت قابل تشخیص نباشد.

اما اگر رندرینگ استفاده اصلی تان از کامپیوتر نیست، شما می توانید با خرید سیستم گیمینگ با قطعات مناسب و مرغوب، از آن برای رندرینگ هم استفاده کنید. در این صورت حتماً به پردازنده قوی، کولر و کیس مناسب و استفاده از قطعات مرغوب توجه کنید.

آیا کامپیوتر مخصوص رندر به CPU بهتری نیاز دارد یا GPU؟

به طور کلی می توان گفت در سیستم رندرینگ CPU مهم تر از GPU است. با این حال اگر بتوانید از رندر با GPU استفاده کنید، این کار مزایایی خواهد داشت.

آیا میزان رم کامپیوتر به سیستم رندرینگ کمک می کند؟

حافظه رم یکی از قطعات مهم در کامپیوتر Rendering است و باید حافظه رم کافی در اختیار داشته باشید. با این حال حجم حافظه رم تاثیر مستقیمی بر سرعت رندرینگ ندارد و صرفاً باید حجم آن کافی باشد.