منو

آموزش بررسی باتری در گوشی های اندرویدی

اگر شما هم به دنبال تست سلامت باتری گوشی تان هستید یا می خواهید به درصد سلامت باتری گوشی های سامسونگ و شیائومی پی ببرید، در این نوشتار نکات مفیدی درباره تست عمر باطری موبایل و همچنین کد سلامت باتری گوشی ارائه می کنیم تا بتوانید از سالم بودن باتری گوشی تان مطمئن شوید.

باتری گوشی‌های تلفن‌همراه، نوعی کالای مصرفی محسوب می‌شوند؛ یعنی در طول زمان بر اثر شارژ و تخلیه متعدد بخشی از ظرفیت خود را از دست می دهند و دوام باتری کاهش می یابد. در موارد شدیدتر حتی امکان تورم و انفجار باتری‌های فرسوده نیز وجود دارد. به‌همین دلیل بررسی درصد سلامت باتری گوشی گوشی‌ موبایل در هنگام خرید گوشی‌ دست‌دوم یا تعویض به‌موقع باتری گوشی‌ ضروری به‌نظر می‌رسد.

اهمیت بررسی سلامت باتری گوشی

طول عمر باتری گوشی‌ موبایل با تعداد دفعات شارژ و دشارژ مشخص می‌شود؛ یعنی شارژ باتری از صفر به صد درصد و تخلیه باتری به صفر درصد هر بار یک چرخه محسوب می‌شود. با این وجود، شارژ باتری از محدوده ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد و دشارژ باتری به ۵۰ درصد و تکرار مجدد این فرایند نیز یک چرخه را شکل می‌دهد.

پژوهشگرها نشان داده‌اند به جای شارژ 100 درصدی یا کامل باتری گوشی، بهتر است آن را تا نزدیکی 80 درصد شارژ کنید، زیرا موجب افزایش طول عمر باتری گوشی و کاهش استهلاک آن می شود.

سلامت باتری گوشی هوشمند در اندروید

اگرچه سیستم‌عامل اندروید بخشی از اطلاعات اساسی و اولیه در رابطه با باتری گوشی‌های هوشمند را به کاربر نمایش می‌دهد، اما برخلاف IOS، درصد سلامت باتری گوشی یا هلث باتری در اندروید قابل مشاهده نیست.

شاید بپرسید برای سلامت باتری گوشی چه کنیم؟ راه‌کارهایی مختلفی برای تست سالم بودن باتری گوشی اندرویدی و بررسی درصد سلامت باتری گوشی ارائه شده‌اند که در این مقاله با تکنیک‌های تست سلامت باتری گوشی آشنا خواهید شد.

نحوه مشاهده اطلاعات تست سلامت باتری گوشی در اندروید

برای تست عمر باطری موبایل در گوشی های اندرویدی از منوی تنظیمات (Settings) به بخش باتری وارد شوید. اگرچه اندروید اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت باتری را ارائه نمی‌کند، اما در بخش تنظیمات باتری، اطلاعات مربوط به سهم اپلیکیشن‌های مختلف از میزان مصرف باتری قابل مشاهده است.

 سیستم‌عامل اندروید علاوه بر ارائه قابلیت های مرتبط با مدیریت مصرف باتری، کاربران را قادر می‌سازد تا با محدود کردن اپلیکیشن‌هایی که سهم زیادی در مصرف باتری دارند، با هر بار شارژ مدت طولانی‌تری از گوشی خود استفاده کنند.

بخش مدیریت مصرف باتری اندروید امکان تشخیص سلامت باتری گوشی را ندارد

بررسی سلامت باتری به کمک منوی مخفی

با وجود اینکه اندروید وضعیت سلامت باتری گوشی را به‌طور مستقیم به کاربران نمایش نمی‌دهد و امکان تست عمر باطری موبایل به طور مسققیم وجود ندارد، اما شماره‌گیری کُد *#*#4636#*#* در برخی گوشی‌های تلفن همراه منجر به نمایش یک منوی مخفی می‌شود که در آن اطلاعات بیشتری درباره وضعیت باتری گوشی قابل مشاهده است. اطلاعات ارائه شده پس از شماره‌گیری کد سلامت باتری ، وضعیت سلامت و مدت زمان استفاده از باتری را نیز شامل می‌گردد.

کد تست سلامت باتری گوشی

معرفی برنامه تست باتری AccuBattery

اپلیکیشن AccuBattery، برای کمک به کاربران در حفاظت و افزایش طول عمر باتری گوشی‌های اندرویدی و البت  تست عمر باطری موبایل طراحی شده است که اطلاعات بسیار کاربردی را درباره سلامت باتری گوشی کارکرده نمایش می‌دهد. با نصب این اپلیکیشن قادر خواهید بود تا اطلاعاتی را از وضعیت سلامتی باتری گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنید.

اطلاعات ارائه شده به بخش‌های مختلفی شامل شارژ باتری (Charging)، تخلیه باتری (Discharging)، سلامت باتری (Health) و تاریخچه (History) دسته‌بندی شده است. همچنین باید توجه داشته باشید که جزئیات مربوط به باتری گوشی‌های تلفن همراه پس از طی چند سیکل شارژ و تخلیه ارزیابی می‌شود و با گذشت زمان اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت باتری گوشی ارائه می‌گردد.

نمایش اطلاعات شارژ باتری در اندروید

برنامه AccuBattery ابزاری را با هدف افزایش عمر باتری ارائه می‌کند تا زمانی که شارژ گوشی به ۸۰ درصد رسید، به کاربران اطلاع‌رسانی کند. در صورتی که قصد دارید زنگ هشدار شارژ باتری گوشی را به سطح دیگری تنظیم کنید، لغزنده آبی رنگ را جا‌به‌جا کنید.

چگونه سلامت باتری اندروید را بفهمیم ؛ برنامه AccuBattery

زمانی که گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنید، در همین صفحه اطلاعاتی در رابطه با زمان شارژ گوشی نشان داده می‌شود. در حالی که با گذشت زمان اطلاعات دقیق‌تری از باتری گوشی ارائه می‌شود، این ویژگی امکان تخمین دقیق زمان مورد نیاز برای شارژ باتری گوشی را فراهم می‌کند.

نظارت بر میزان مصرف باتری برنامه های گوشی

با انتخاب تب Discharging، اطلاعاتی را در رابطه با مصرف باتری توسط گوشی مشاهده خواهید کرد که مصرف انرژی در زمان روشن و خاموش بودن صفحه نمایش و همچنین قرار گرفتن گوشی در حالت خواب عمیق (Deep Sleep) را شامل می‌گردد.

با پیمایش صفحه به سمت پایین، بخشی با عنوان App Usage Access قابل مشاهده است که پس از اعطای مجوز دسترسی از سوی کاربر، اطلاعات مربوط به سهم اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلفن همراه از مصرف باتری را نشان می‌دهد.

نمایش اطلاعات تخلیه باتری در برنامه AccuBattery

بررسی سلامت باتری گوشی های اندرویدی با برنامه AccuBattery

اپلیکیشن AccuBattery با مقایسه ظرفیت تخمینی باتری تلفن همراه نسبت به ظرفیت اسمی باتری که توسط شرکت سازنده ارائه می‌گردد، درصد سلامت باتری گوشی  را ارزیابی می‌کند. این اطلاعات نشان می‌دهند که باتری گوشی موبایل شما با یک‌بار شارژ در مقایسه با ظرفیت اصلی خود چه مقدار انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند.

نمودار فرسودگی باتری (Battery Wear Chart) که در بخش انتهایی همین صفحه نمایش داده می‌شود، میزان فرسودگی یا استهلاک باتری گوشی را نمایش می‌دهد که بخش مهمی از تست عمر باطری موبایل است.

نمایش درصد سلامت باتری گوشی در نرم افزار تست سالم بودن باتری گوشی اندروید

بررسی سلامت باتری گوشی و تبلت‌های سامسونگ گلکسی

شاید بپرسید چگونه سلامت باتری سامسونگ را بفهمیم؟ سری‌های جدید تلفن‌های همراه Samsung Galaxy و همچنین تبلت‌های ساخت شرکت سامسونگ به یک ویژگی کاملاً کاربردی مجهز شده‌اند که امکان تست سلامت باتری سامسونگ را فراهم می‌کند.

برای بررسی سلامت باتری سامسونگ و انجام  تست سالم بودن باتری گوشی های این برند کره ای، روی گوشی یا تبلت‌های این شرکت، به بخش تنظیمات گوشی (Settings) وارد شوید. پس از انتخاب گزینه Device Care، در پایین صفحه به بخش Diagnostics بروید. با انتخاب Battery Status Option ، تست سالم بودن باتری گوشی  گوشی آغاز شده و پس از مدتی نتیجه بررسی سلامت باتری گوشی سامسونگ نمایش داده خواهد شد.

نمایش سلامت باتری سامسونگ در تنظیمات گوشی

درصورتی که گزینه Diagnostics را در گوشی سامسونگ خود پیدا نکردید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن Samsung Members از فروشگاه گوگل‌پلی، بدون استفاده از کد تست سالم بودن باتری گوشی سامسونگ، وضعیت سلامتی باتری گوشی گلکسی خود را بررسی کنید. پس از نصب و اجرای این اپلیکیشن، به بخش پشتیبانی (Support) وارد شوید، پس از انتخاب دکمه View Tests، گزینه Battery Status را انتخاب کنید.

بررسی وضعیت سلامت باتری بدون استفاده از کد تست باتری گوشی سامسونگ

کد سلامت باتری سامسونگ

شماره‌گیری کد: #0228#* در گوشی سامسونگ  موجب می‌شود تا صفحه وضعیت باتری برای شما نمایش داده شود. عدد نمایش داده شده در مقابل Level Block سلامت باتری گوشی را مشخص می‌کند.

اگر این شاخص روی (0 ~ 8) قرار داشته باشد، باتری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، کاهش این شاخص به معنی کاهش سلامت باتری گوشی است.

نحوه استفاده از کد #0228# یا کد تست باتری سامسونگ

بررسی سلامت باتری گوشی‌های شیائومی

در صورتی که یک گوشی شیائومی را خریداری کرده‌اید، می‌توانید ظرفیت و وضعیت سلامت باتری گوشی شیائومی خود را با استفاده از چند تکنیک؛ از جمله کد سلامت باتری مورد بررسی قرار دهید.

برای بررسی سلامت باتری گوشی شیائومی  مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بخش تنظیمات گوشی (Settings) را باز کنید.
  2. روی درباره گوشی (My Device) ضربه بزنید.
  3. در این قسمت روی مشخصات پردازنده (CPU)، پنج مرتبه ضربه بزنید تا تلفن همراه فایلی را با عنوان گزارش باگ (Bug Report) ایجاد کند.

فایل مربوط به گزارش ایجاد شده را یافته و آن را از حالت فشرده خارج کنید. باید توجه داشته باشید که نام گزارش ایجاد شده تاریخ ایجاد فایل مربوطه را نیز شامل می‌گردد.

پس از خارج کردن فایل گزارش از حالت فشرده، فایل متنی گزارش را باز کرده و عبارت «healthd» را در آن جستجو کنید.

وضعیت سلامت باتری گوشی شیائومی

عدد نمایش داده شده برای متغیر «fc» ظرفیت کنونی باتری گوشی را نمایش می‌دهد. در تصویر نشان داده شده، مقدار fc برابر با 4250000 گزارش شده که نشان می‌دهد ظرفیت کنونی باتری گوشی به 4250 میلی آمپر ساعت (mAh) رسیده است. درصد سلامت باتری را نیز می‌توان از فرمول (ظرفیت گزارش شده توسط شرکت/ظرفیت کنونی باتری)*۱۰۰ محاسبه کرد.

شماره‌گیری کد سلامت باتری

با شماره‌گیری کدهای خاصی در هر گوشی می‌توانید اطلاعات تست سالم بودن باتری گوشی را مشاهده کنید.

کد تست سالم بودن باتری گوشی آیفون عبارت است از: *#12345#3001*

پس از شماره‌گیری کد تست باتری آیفون، با ورود به بخش Field Mod، اطلاعات مربوط به تست سلامت باتری آیفون برای شما نمایش داده می‌شود.

کد تست سالم بودن باتری گوشی هواوی عبارت است از: *#*#4636#*#*

با شماره‌گیری این کد صفحه بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی هواوی نمایش داده می‌شود.

کد تست سلامت باتری گوشی شیائومی عبارت است از: *#*#6485#*#*

پس از شماره‌گیری کد فوق اطلاعات وضعیت باتری گوشی برای شما نمایش داده می‌شود.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در این مقاله اهمیت سلامت باتری گوشی‌های هوشمند  و روش‌های نمایش درصد سلامت باتری گوشی های اندرویدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین راه‌کارهایی برای بررسی سلامت باتری گوشی های سامسونگ و شیائومی نیز ارائه شده است.

بسیاری از خریداران گوشی های اندرویدی به وضعیت باتری گوشی توجه نمی‌کنند و تنها زمانی متوجه خرابی باتری می‌شوند که به مرحله ضرورت تعویض باتری گوشی می رسند. اما با رعایت نکاتی ساده می‌توان از خرابی زودهنگام باتری گوشی جلوگیری نمود. این اقدام در نهایت به افزایش طول عمر گوشی کمک کرده و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به تلفن همراه می‌گردد.

بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی های اندرویدی می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی رفتار کاربران در حفاظت از باتری گوشی نیز مورد استفاده قرار گرفته و در صورت لزوم عادت‌های نامناسب در رابطه با شارژ باتری گوشی اصلاح گردد.

چگونه بفهمم گوشی اندرویدی من به باتری جدید نیاز دارد؟

تست عمر باطری موبایل می‌تواند به شما بگوید که باتری گوشی در چه شرایطی قرار دارد. معیار کاملاً مشخصی برای تعویض باتری وجود ندارد، برخی منابع توصیه می‌کنند تا زمانی که درصد سلامت باتری گوشی به کمتر از 80 درصد رسید باتری را تعویض کنیم و برخی دیگر توصیه می‌کنند تا این کار را هر دوسال یکبار انجام دهیم.

اما به نظر من بهترین معیار تشخیص خود شما است. هر زمانی که احساس کردید ظرفیت باتری گوشی دیگر پاسخگوی نیاز شما نیست، آن را تعویض کنید.

آیا اندروید سلامت باتری را نشان می دهد؟

اندروید امکان بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی یا  تست عمر باطری موبایل را به طور مستقیم فراهم نمی‌کند و برای این کار می‌توانید از راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله شامل استفاده از برنامه سلامت باتری گوشی، شماره‌گیری کد سلامت باتری و استفاده از منوی مخفی و راه‌کارهای ارائه شده برای مشاهده درصد سلامت باتری سامسونگ، شیائومی و … استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید سلامت باتری گوشی های اندرویدی را بررسی کنید؟

هر زمانی که احساس می‌کنید وضعیت باتری گوشی نیاز به بررسی دقیق دارد، تست سلامت باتری گوشی یا  کد سلامت باتری را انجام دهید. همچنین می‌توانید به طور پیوسته تغییرات ظرفیت باتری گوشی را از طریق تست عمر باطری موبایل بررسی کنید.

بهترین نرم افزار بررسی کننده سلامت باتری اندروید کدام است؟

برنامه AccuBattery که در این مقاله معرفی شده یکی از بهترین ابزارهای تست عمر باطری موبایل بدون نیاز به استفاده از کد سلامت باتری محسوب می‌شود.