منو

چند نکته را قبل از فروش گوشی رعایت کنید

حفظ حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات شخصی یکی از دغدغه کاربران قبل از فروش گوشی هوشمند محسوب می‌شود. نکاتی که در ادامه این مطلب بدان پرداخته شده می‌تواند نقشی کلیدی در حفظ حریم خصوصی کاربران پیش از فروش موبایل داشته باشد.

ممکن است شما هم جزو افرادی باشید که دیگر به گوشی قدیمی خود احتیاجی نداشته و قصد دارید آن را به فروش برسانید؛ یا در طرف مقابل شاید به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار، توانایی خرید گوشی نو برای هر یک از علاقمندان به اسمارت‌فون‌ها ممکن نباشد.

به همین دلیل بیشتر کاربران به دنبال خرید گوشی‌های هوشمند دست دوم بوده یا بنابر دلایل شخصی ممکن است بخواهند گوشی هوشمند خود را بفروشند تا گوشی دیگری را خریداری کنند.

اما چطور می‌توان گوشی قدیمی که احتمالاً حاوی اطلاعات شخصی و محرمانه‌ شما بوده و دوست ندارید هیچ‌گاه دیده شوند را به یک فرد غریبه فروخت؟

از این رو با رعایت برخی نکات قبل از فروش گوشی دست دوم می‌توان به راحتی و بدون نگرانی گوشی هوشمند خود را به خریدار تحویل دهید. در همین رابطه قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با نکاتی پیش از فروش موبایل دست دوم آشنا کنیم که باید حتماً آنها را رعایت کنید.

1- آموزش تهیه پشتیبان از اطلاعات پیش از فروش موبایل

اولین قدم قبل از فروش گوشی هوشمند، تهیه پشتیبان از تمام اطلاعات بر روی آن بوده تا اطلاعات کاربر از بین نرود. برای تهیه نسخه پشتیبان ابتدا باید برنامه مخصوص شرکت سازنده گوشی هوشمند را بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دانلود و نصب کنید.

بعد از نصب برنامه باید گوشی خود را از طریق کابل به کامپیوتر متصل کرده و سپس از تمامی اطلاعات گوشی خود شامل تصاویر، فیلم ها، موزیک‌ها، برنامه‌ها، پیام‌ ها، مخاطبین و تنظیمات بکاپ تهیه کرده تا نگران پاک شدن اطلاعات گوشی خود نباشید.

قبل از فروش موبایل چه کنیم

2- تهیه پشتیبان از تمامی نام های کاربری و رمزهای عبور

یکی از نکات مهم قبل از فروش گوشی هوشمند پشتیبان گیری از پسوردهای ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، صفحات مجازی و پسوردهای بانکی است که اگر این اطلاعات حذف شوند قطعاً زمان زیادی برای تعویض آنها صرف خواهد شد و چه بسا دیگر نتوان به حساب‌های خود دسترسی داشت.

3- انتقال مالکیت گوشی به خریدار 

یکی دیگر از اقدامات بسیار حیاتی و مهم قبل از فروش گوشی، انتقال مالکیت آن به خریدار است. لازم به ذکر است طرح رجیستری گوشی‌های هوشمند با هدف مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی‌ بوده و شما می‌توانید این اقدام را در این مرحله یا حتی بعد از بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه انجام دهید.

4- پاک کردن اطلاعات قبل از فروش گوشی هوشمند

حذف اطلاعات گوشی قبل از فروش آن یکی از موارد مهم و در عین حال بسیار ساده است. برای این کار در گوشی‌های آیفون وارد قسمت تنظیمات Settings app شده و پس از آن به بخش General بروید.

در فهرست نمایش داده شده به سمت پایین اسکرول کرده تا به گزینه Reset برسید. پس از انتخاب این گزینه روی گزینه Erase All Content and Settings یا پاک کردن همه اطلاعات و تنظیمات کلیک کنید. با این کار همه اطلاعات، عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های رسانه‌ای و تنظیمات پاک شده و حافظه دستگاه خالی می‌شود.

همچنین برخی سازندگان امکان استفاده از کد پاکسازی اطلاعات پیش از فروش موبایل دست دوم را برای کاربران خود مهیا کرده‌اند. اگر برنامه یا اطلاعاتی روی گوشی خود داشته که نمی‌خواهید پاک شود، می‌توان بعد از وصل شدن به آی‌تیونز، گزینه Restore را انتخاب کنید.

این کار به شما امکان می‌دهد تا پیش از پاک کردن اطلاعات شخصی یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید. برای استفاده از نسخه پشتیبان، باید دوباره به آی‌تیونز متصل شوید.

قبل از فروش گوشی آیفون چه اقدامی باید انجام داد؟

توجه داشته باشید قبل از فروش گوشی آیفون اگر قبلاً قفل آن را باز کرده‌ یا به اصطلاح jailbreak کرده‌اید، باید از طریق آی‌تیونز همه اطلاعات را بازگردانده تا گوشی مجدد قفل شود.

پاک کردن اطلاعات از روی گوشی‌های اندرویدی هم مثل آیفون آسان است با این تفاوت که باید مراحل بیشتری را پشت سر بگذارید. گوشی‌های مبتنی بر اندروید اطلاعات خود را در مکان‌های مختلفی ذخیره می‌کنند. یکی از آنها حافظه داخلی گوشی بوده که بیشتر برنامه‌ها، نرم‌افزارها و اطلاعات در آن ذخیره می‌شوند و دیگری هم کارت حافظه SD است.

همچنین برخی از گوشی‌ها دو حافظه SD مجزا دارند. بنابراین پیش از فروش موبایل و برای پاک کردن همه اطلاعات ذخیره شده در گوشی‌های اندرویدی، باید مطمئن شوید همه چیز را از همه جا حذف کرده‌اید.

قبل از فروش گوشی اندروید

اگر قرار است کارت حافظه را نیز همراه گوشی هوشمند به خریدار بدهید ابتدا باید مطئمن شوید که اطلاعات شما روی آن باقی نمانده است. format کردن کارت حافظه روش چندان مطمئنی برای از بین بردن همه اطلاعات نیست. بنابراین بهتر است دوباره روی آن اطلاعاتی کپی کرده تا امکان برگرداندن اطلاعات کمتر شود.

بهتر است برای امنیت بیشتر حافظه گوشی را با فایل‌های معمولی اما حجیم همچون بازی پر کنید. البته باید توجه داشت که برای دانلود بازی‌ها به سراغ مارکت‌های اندرویدی نروید.

وقتی مطمئن شدید هیچ فضای خالی‌ برای ذخیره در گوشی باقی نمانده است، دوباره گوشی را ریست فکتوری کرده تا همه تنظیمات به حالت پیش‌فرض اولیه خود برگردد.

درآوردن سیمکارت پیش از فروش گوشی هوشمند

امکان استفاده از کد پاکسازی گوشی قبل از فروش نیز وجود دارد. برای این کار، کافیست کد *7370* روی گوشی خود گرفته و سپس تنظیمات نرم افزاری گوشی را به حالت اولیه خود بازگردانید.

توجه داشته باشید که اگر قبلاً گوشی هوشمند را روت کرده‌ باشید، نمی‌توان رام‌هایی که روی گوشی اجرا می‌شود را حذف کرد. لذا برای این کار باید از برنامه‌های جانبی استفاده کنید.

اگر هم نمی‌خواهید پیش از فروش موبایل آن را از حالت روت خارج کنید، می‌توان گوشی خود را به همان صورتی که هست به فروش برسانید. کاربران زیادی هستند که به دنبال گوشی‌های روت شده می‌گردند.

دارندگان اسمارت‌فون‌های اپل و گوشی‌های اندرویدی‌ بهتر است برای حفظ امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده هکرها، پیش از فروش گوشی آن را به فرمت اولیه‌ خود برگردانند.

در آوردن رم SD قبل از فروش گوشی هوشمند

5- خارج کردن سیم کارت و کارت حافظه و بسته بندی گوشی

بعد از انجام اقدامات بالا نوبت به خارج کردن سیم کارت و کارت حافظه می‌رسد که نباید آن را فراموش کنید. در ادامه باید گوشی خود را به همراه کارت خرید، گارانتی، شارژر، هندزفری، کابل USB داخل کارتن قرار داده و به مالک جدید تحویل دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی نکاتی که باید قبل از فروش گوشی هوشمند بدان توجه داشت، پرداخته شده است. بدیهی است رعایت موارد فوق پیش از فروش موبایل می‌تواند موجب بالا رفتن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم افشای اطلاعات آنها شود.